Sportlessen voor anderstalige en/of kansarme jongeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
HAVISTEN COMPETENT
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Uitslag enquête over online pesten
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sollicitatiegesprek.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Academie voor Management
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Wat maakt het leven zinvol?
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Oplossingsgericht coachen
Portfolio
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Wat ik wil…..
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Personeelsessie LOKO.
De dag van het solliciteren Blok 1
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Voortijdig schoolverlaten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Armoede is … Sieg Monten
PESTEN JULIANASCHOOL.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
De kracht van positief opvoeden
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Sadan opdracht David Beernaert 1BaO a1 l r
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
What is the meaning of? Student centered learning
Nee Zeggen!.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
5 valkuilen & Tips.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Sportlessen voor anderstalige en/of kansarme jongeren Gert EERAERTS Coördinator Buurtsport Brussel vzw www.buurtsportbrussel.be info@buurtsportbrussel.be 02/412.03.50

Begrippenkader

Kansarmoede Armoede = niet kunnen voldoen aan een aantal basisbehoeften. NU: achterstelling t.o.v. anderen Dus: niet alleen kleding, voedsel en onderdak. OOK: sport, cultuur, communicatie, … NADRUK: op ontbreken van kansen i.p.v. middelen. Maatschappelijk kwetsbare jongeren  Theorie van Walgraeve & Vettenburg  link kansarmoede – criminaliteit.  cumulatie van neg. ervaringen in contacten met maatschappelijke instellingen

Kansarmoede – wat doen we hiermee? Niet vergeten: wij zijn “het systeem” Spiraal doorbreken Vertrouwenspersonen zijn essentieel hierin Sport kan alternatief zijn voor negatieve ervaringen  zelfwaardegevoel.

Allochtonen Definitie: personen van niet-Belgische afkomst, die in België wonen. Ook kinderen van allochtonen, worden allochtonen genoemd, … Kenmerken: Culturele verschillen Religie Taalkennis Zwakke scholing Hoge werkloosheidsgraad Racisme …

Allochtonen – wat doen we hiermee? Brussel is een meltingpot. Mensen zijn het product van genen, ervaringen, ontmoetingen, … Maak een onderscheid tussen kenmerken van kansarmoede en kenmerken van allochtonen. Allochtonen zijn individuen. Zie hen niet als een voorbeeld van een bepaalde origine. Islam is een complexe religie met vele interpretaties. Denk niet dat je het doorhebt.

Anderstaligen – wat doen we hiermee? Taal is belangrijk voor mensen: Eigen identiteit. NL is vaak maar 3de of 4de taal, polyglotisme Belangrijk voor onderwijs, vrijetijdsaanbod, werk, … Sport is gelukkig taalarm. Nederlands als speeltaal. DUS: Duidelijke, korte instructies Veel demo’s gebruiken NL naar kinderen, Flexibiliteit naar omgeving

Sport als toverwoord

Drempels voor sportparticipatie Onbekend is onbemind Financiële drempels Religieuze drempels Vrouwen en meisjes Mobiliteit Familiale organisatie Engagement van de omgeving Cultuurfenomenen Taalkennis Rigide clubstructuur

Stellingen

Er bestaan geen lastige kinderen, wel slechte leraars. Geen enkel kind is altijd lastig. Zoek dus naar positieve punten om gewenst gedrag te promoten. Lastig zijn = stress, desinteresse, afleiding, frustraties, … Zoek naar oorzaken en oplossingen Confrontatie met zwakke punten van de lesgever. Evalueren en jezelf verbeteren Stel je als beginnend lesgever lerend op.

Er bestaan geen lastige kinderen, wel slechte leraars. Tovertrucjes: Actie tijdens de les Goede voorbereiding Materiaal klaar leggen Start-stop Nooit kinderen alleen laten Positieve benadering Vind het zelf belangrijk dat een kind slaagt in de opdracht Enthousiasme is besmettelijk

Er bestaan geen lastige kinderen, wel slechte leraars. Tovertrucjes: Benader kinderen als individuen Kwaliteiten – werkpunten Verwachtingen Differentiatie Doe regelmatig iets speciaals Wedstrijdjes, uitstapjes, demo’s, … Evalueer jezelf, wees kritisch. Stel je lerend op !!!

Brusselse kinderen zijn anders dan Vlaamse kinderen. Bekijk het kind vanuit zijn context Beter begrip Kansarmoede, cultuur, religie, … Thuissituatie Verwachtingen Maak niet de fout om een kind te associëren met zijn origine Hoe moeilijker kinderen het hebben, hoe meer ze ons nodig hebben. Betaald voor welzijn van het kind. Probeer de spiraal te doorbreken Kinderen die je echt kan raken, vergeten je nooit.

Lerares LO: mijn kinderen zijn varkens Lerares LO: mijn kinderen zijn varkens. Ik roep en ik tier, en toch luisteren ze niet. Mensen die roepen, hebben zelden iets te zeggen. Onmacht voedt vooroordelen. Als je kinderen varkens noemt, zullen ze zich zo gedragen. Kinderen die gewoon zijn aan geroep, zullen niet reageren als je gewoon praat. Geef de kinderen/de ouders de schuld en ze zullen zich tegen je kregen. Jullie vechten voor hetzelfde doel, een geslaagde sportles.

Directeur: je moet geen energie steken in Mohamed (10j. ) Directeur: je moet geen energie steken in Mohamed (10j.). Hij is toch verloren! Uitsluiten van kinderen is misdadig. Wat is het alternatief voor zo’n kind? Zie je geen oplossingen meer  zoek hulp !!! Beken voor jezelf dat je vastzit, bespreek dat met collega’s. De zwakste kinderen hebben jou het meeste nodig.

Ouders trekken zich niets aan van hun kinderen. Ik ken geen enkele ouder, die zich niets aantrekt van hun kinderen. Ik ken vele ouders die het moeilijk hebben: weinig kansen, armoede, verslavingen, … Zoek contact met de ouders, probeer hen te betrekken, ga er niet vanuit dat ze de problemen van hun kind kennen. Ouders die komen klagen, zijn betrokken. Leg hen uit wat je doet en waarom. Ga niet in het defensief !!!

Lerares LO: Als ik Abdoelaye en Oumar op de strafbank zet, breken ze het kot helemaal af. Straffen en belonen is niet eenvoudig. Even afzonderen OK, uitsluiten nooit. Een onbegrepen straf is nutteloos. Als je zelf kwaad wordt, ben je verloren. Verdien het recht om te straffen. Geef vaker complimenten dan straffen. Zorg dat straffen je les niet overnemen. Je kan ook creatief zijn in straffen. Een leerkracht/monitor is geen agent, motiveer de groep. Let op: soms is de straf leuker dan de les.

Didactische tips: Een goede les is een actieve les. Spelvormen waar je zelf in gelooft. Weinig onderbreking Afwisseling Originaliteit Motivatie Op maat …

Didactische tips: Bekijk elk kind als individu, vanuit zijn context, gevormd door zijn ervaringen. Hou rekening met cultuur,religie, gevoeligheden in die mate dat ze je niet in de weg komen te staan van je doelstelling. Elk kind dat je straft, moet je 2x zo vaak belonen

Didactische tips: Interesseer je oprecht voor een kind. Zoek actief naar oplossingen. Verken de leefomgeving, schoolomgeving, … Als leraar ben je een voorbeeld. Gedraag je ook zo. Niets is zo leuk als een goede les, waarin je jezelf verbaasd hebt en allerlei nieuwe uitdagingen tot een goed einde hebt gebracht.

VACATURES Continu op zoek naar sportmonitoren: Goede verdienste (zelfstandige, vrijwilliger, VGC-contract, jobstudent, …) Verbeter jezelf en doe zo veel mogelijk ervaringen op. Professionele omkadering. Sportkampen tijdens vakantie, middagsport op scholen (12u-13u + woeNM), naschoolse sport (15u30-18u), evenementen (weekend), … Alle sporten mogelijk. Doe zelf een voorstel. We werken samen een project uit. Schrijf je in via www.buurtsportbrussel.be

Kijk ook op onze nieuwe website: www.buurtsportbrussel.be