Verandering op individueel niveau Rico Schuijers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Clinic Sportpsychologie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Men vraagt zich soms af : waarom...
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
Verandering & Weerstand
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Kenmerken van een goed team
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Opvoeden van drukke kinderen
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
vinden - binden - scoren Wat je uitstraalt krijg je terug
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ethiek.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Volksuniversiteit Zwolle
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.

Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan
De kracht van positief opvoeden
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Copyright Type Association Benelux 1 Ideal Team Profile Questionnaire Management Team Role Indicator.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Wat is DRAMA??.
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Communicatie 7e les.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Kenmerken van een goed team
Wat is DRAMA??.
Team coaching en gedrags-communicatie
Kenmerken van een goed team
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
5 valkuilen & Tips.
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Diersoortverdieping Hond
Waarderende benadering
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Verandering op individueel niveau Rico Schuijers Voorstellen Optimaal prestatie model Teambuilding Individuele verschillen Gedachtentraining

Voorstellen Dr. Rico Schuijers, sportpsycholoog www.ricoschuijers.nl, tel: 024-3609233 Eigen bedrijf sinds 1990, ervaring met nat. teams, ind. topsporters, en cursussen voor trainers en coaches, PROTASK® Lid van Samenwerkende SportPsychologen Voorzitter VSPN

Optimaal prestatie model proces toestand proces Ideale prestatie toestand Persoonlijke controle en toepassing toewijding verbinding Individuele kenmerken en ervaring geloof Mentale vaardigheden Inzicht bij sporter

Teambuilding 1. Bewustzijn en kennis van jezelf. 2. Bewustzijn en kennis van anderen. 3. Bewustzijn en kennis van verschillen. 4. Acceptatie van jezelf. 5. Acceptatie van anderen. 6. Acceptatie van verschillen. 7. Contact. 8. Communicatie. 9. Respect. 10. Vertrouwen. 11. Teambuilding, teamgeest, synergie

Individuele verschillen MBTI® Structogram® en Triogram®

MBTI® types Gebaseerd op het werk van Carl Jung Bewerkt door Myers-Briggs Naam is Myers-Briggs Type Indicator Uitgangspunt is voorkeuren van mensen op het gebied van energie opladen, informatie opnemen, beslissingen nemen, en leven inrichten

Energie opladen Introversion: rustig, heel geconcentreerd werken, nadenken voor ze iets zeggen, de indruk geven echt te luisteren Extraversion: gemakkelijk contact leggen met anderen, sfeer brengen in een groep, enthousiast zijn, onuitputtelijke bron van energie lijken

Bedien de E en de I in vergaderingen Geef een agenda/lijst van onderwerpen Waarschuw degene die verslag gaan doen Gebruik carroussel technieken Sta ‘hardop denktijd’ toe Sein degene die teveel praten Hou een oogje op degene die wegvallen

Informatie opnemen Sensing: weten waarover ze praten, oog hebben voor verfijning en afronding, nauwkeurig en precies iNtuition: creatief, toekomstgericht, visie, steeds nieuwe manieren zoeken om iets te doen, optimistisch

Bedien de S en de N in vergaderingen Start met een algemeen (kort) kader Herken iedere theorie/kader Gebruik de jongste geschiedenis Maak tijd voor mogelijkheden en voor details Ga er niet van uit dat de andere voorkeur ‘het niet snapt’

De nadruk in het veranderingsproces IN: de droom of visie IS: de continuiteit, wat blijft behouden EN: de verandering(en) ES: de actie, wat moet er gebeuren

De types in het veranderingsproces Verandering voor de IS: de continuiteit, wat blijft behouden ‘zo min mogelijk’ Het is verantwoord om het te doen ‘het gaat toch goed zo’ The Past

De types in het veranderingsproces Verandering voor de IN: de droom, de visie ‘laat me erover denken’ In overeenkomst met de visie, waarde, of principe ‘laten we erover dromen’ Forever

De types in het veranderingsproces Verandering voor de ES: de actie, wat moet er gebeuren ‘maak alleen de praktische, noodzakelijke veranderingen’ Wat functioneert niet goed ‘laten we het doen’ The Present

De types in het veranderingsproces Verandering voor de EN: de verandering(en) ‘zo veel mogelijk’ Het is een interessant nieuw idee ‘laten we het veranderen’ The Future

Structogram® Gebaseerd op de evolutie Drie hersenstructuren die in een bepaalde verhouding voor onbewust gedrag kunnen zorgen

De hersenen van de mens STRUCTOGRAM®

Paul MacLean «De natuur heeft de mens 3 soorten hersenen gegeven die, ondanks grote verschillen in samenstelling en functie, tot samenwerking en onderlinge overeenstemming moeten komen». STRUCTOGRAM®

De hersenstam STRUCTOGRAM®

De reptielen STRUCTOGRAM®

Verleden Zelfbehoud Intuïtie Instincten De hersenstam Verleden Zelfbehoud Intuïtie Instincten STRUCTOGRAM®

De zoogdieren STRUCTOGRAM®

De tussenhersenen STRUCTOGRAM®

Heden Zelfhandhaving Spontaniteit Emoties De tussenhersenen Heden Zelfhandhaving Spontaniteit Emoties STRUCTOGRAM®

De primaten STRUCTOGRAM®

De grote hersenen STRUCTOGRAM®

Toekomst Zelfbewustzijn Symboolvorming Logisch denken De grote hersenen Toekomst Zelfbewustzijn Symboolvorming Logisch denken STRUCTOGRAM®

De hersenen als drie-eenheid Beredenering positief / negatief ervaring STRUCTOGRAM®

Het STRUCTOGRAM® STRUCTOGRAM®

STRUCTOGRAM® - Matrix Relatie tot andere mensen Contact Dominantie Afstand Oriëntering in de tijd Verleden Heden Toekomst Denk- en werkwijze Bespeuren Begrijpen Ordenen Succes door Sympathie Meeslepen Overtuigen STRUCTOGRAM®

Relatie tot andere mensen Contact Dominantie Afstand Streven naar menselijke nabijheid superioriteit veilige afstand Feeling voor mensen Natuurlijke autoriteit Terughoudendheid Algemene sympathie Neiging tot wedijver geslotenheid STRUCTOGRAM®

Oriëntering in de tijd Verleden Heden Toekomst Bouwen op het vertrouwde Grijpen van het ogenblik Denken over consequenties Handelen uit ondervinding Impulsief handelen Systematisch Vermijden van radicale veranderingen Activiteit en dynamiek Exacte tijdsindeling STRUCTOGRAM®

Denk- en werkwijze Bespeuren Begrijpen Ordenen Intuïtie en- fijngevoeligheid Concreet en - practisch denken Systematisch denken Betrouwbare «eerste indrukken» Snel zien of iets uitvoerbaar is Hoog abstrahe- ringsvermogen Fantasie Neiging tot uitproberen: improvisatie nauwkeurig taalgebruik STRUCTOGRAM®

Overwegen bij veranderingen: Leggen we de nadruk op een bepaald type bij verandering? Wat missen we, wat zien we niet? Is er spanning tussen de uitersten? Hoe kunnen we alle gezichtspunten erbij betrekken?

Mentale vaardigheden Doelen stellen Lichamelijke controle (ademhaling, ontspanning, activering) Verbeelding Concentratie/aandacht Gedachtencontrole

Manieren om te motiveren Ezel methode Ooievaar methode Oorzaak-gevolg omkering ‘Motivational package’ Mensen kiezen

Bekende woorden MOETEN Druk, dwang, mag niet mislukken, niet leuk PROBEREN Vrijblijvend, lukt altijd, excuus ALS….. Angst, twijfel, onzeker

Andere woorden WILLEN, ERVOOR KIEZEN KUNNEN DURVEN DOEN

Anger management ONGEDULD Het moet snel ONRECHT Het moet zo zijn LAGE FRUSTRATIE DREMPEL Het moet makkelijk zijn WRAAK Ik pak je terug

Anger management SOMS DUURT HET EVEN SOMS GAAT HET ANDERS SOMS IS HET MOEILIJK IK VERGEEF JE

BEDANKT VOOR DE AANDACHT!