Grootschalige ketencommunicatie als uitdaging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Menno Karres Lead Auditor
De fundamenten van de organisatiestructuur
Biometrie, blik op de toekomst 29 november 2007 Prof. dr mr Jan Grijpink Universiteit Utrecht / Ministerie van Justitie Voorzitter Nederlands Biometrie.
Medezeggenschap en de Benchmark
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Noteview / Handout Welkom!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Klassieke AO Leseenheid1
Van tweeluik naar driehoeken
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Keteninformatisering
Keteninformatisering
Klem tussen ambitie en overmacht
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
27 januari 2011.
Onderwijsconferentie
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties, 10e editie
III Procesdenken in de praktijk
User management voor ondernemingen en organisaties
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Vragenlijst ketencoördinatoren
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
TPP publiek management 17 oktober 2011
Informatieplattegrond
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Rollen schuldhulpmaatje
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Digitaal mei 2014.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Visie informatievoorziening
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoe werkt dat eigenlijk?
ZijActief Koningslust
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
ICT-drama’s in perspectief
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 Keteninformatisering Leerstuk gericht op grootschalige informatie-infrastructuren in onze informatiemaatschappij Jan Grijpink.
Verzorgingsstaat Arbeid & maatschappij
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Transcript van de presentatie:

Grootschalige ketencommunicatie als uitdaging Jan Grijpink Dag van de Keteninformatisering 2014

Allerlei soorten ketens en ketensamenwerking Maatschappelijke ketens Eenvoudige keten: alleen feedforward Complexe keten: ff + feedback Logistieke ketens (transport van goederen) Gekoppelde informatiesystemen Informatiestromen (gegevens) 2

Belang van ketendenken Maatschappelijke ketens worden steeds belangrijker door: voortschrijdende specialisatie toenemende onderlinge afhankelijkheden hogere maatschappelijke eisen toenemende interactie en samenwerking Een maatschappelijke keten is een moeilijk terrein door: geen overkoepelend gezag gemeenschappelijke belangen vaak beperkt en onduidelijk irrationaliteit en onvoorspelbaarheid troef het dominant ketenprobleem is de ‘baas’ in de keten! Daarom: probleemgericht informatiseren met een grootschalige context als referentiekader

‘Keten’ en ‘ketensamenwerking’ Samenwerking tussen grote aantallen organisaties en professionals: geen hiërarchische verhouding steeds wisselende combinaties, afhankelijk van het geval streven naar een maatschappelijk product (veiligheid, gezondheid, welzijn) daarbij in de wielen gereden door een dominant ketenprobleem 4

Niveauvergissing In de informatiekunde ontlenen we inzichten vaak aan kleinschalige situaties (organisatie) en passen die klakkeloos toe op grootschalige situaties (keten). We maken dan een niveauvergissing, want inzichten zijn niveaugebonden! 5

Keteninzicht Een grootschalige kijk toont andere aspecten en risico’s dan een kleinschalige! Voorbeeld: een oplichter gebruikt andermans naam (alias): kleinschalig: niet erg, het gaat om het daderschapsbewijs grootschalig: wel erg: een onschuldige krijgt een strafblad en alle strafbladen worden onbetrouwbaar! 6

Keteninzicht Grootschalige stelsels werken in de praktijk anders dan kleinschalige! Voorbeelden: nationale patiëntdossier EPD, biome-trische visa, EU-uitwisseling van strafvonnissen

Keteninzicht Ketenpartijen kijken vanuit de eigen organisatie naar ketens: zo overschatten ze kansen en onderschatten ze problemen en risico’s. Dat leidt tot uit de hand lopende ICT-projecten.

Ketenvisie Geen overkoepelend gezag: irrationaliteit Dominant ketenprobleem Informatiseren op twee niveaus

Irrationaliteit van de ketenomgeving Bij: onduidelijke, tegenstrijdige of instabiele doelstellingen onduidelijkheid over de goede aanpak onduidelijkheid over wie betrokken zijn Is er alleen een toevallig verband tussen: (1) problemen (2) oplossingen (3) deelnemers (4) beslissituaties Wel ingeperkt door: - sociale context: gewoonten,etc.; - sociale structuur: formele verhoudingen, e.d.; - belang van een beslissing: hoe belangrijker hoe meer deelnemers

1. Irrationaliteit: onbeheersbaarheid en onvoorspelbaarheid Voor een grote oplossing is ieder draagvlak te klein; geleidelijkheid is uitgangspunt 2. Niet bemoeien met interne aangelegenheden: a. eerst informatiseren, dan reorganiseren; b. infrastructuur: hoe ‘kaler’, hoe beter; c. geen dwang, wel drang of belonen. 3. Het probleem is de baas in de keten 4. Crisis creëert verandering

2. Dominant ketenprobleem Een probleem dat overal in de keten voelbaar is, en dat geen van de partijen op eigen kracht kan oplossen. Alleen goede samenwerking kan voorkómen, dat stelselmatig falen de keten als geheel in opspraak brengt. Een gecoördineerde aanpak moet het hebben van het krachtenveld dat een dominant ketenprobleem oproept. Elke keten heeft zijn eigen ketenspecifieke dominante ketenprobleem! 12

Criteria voor dominante ketenproblemen Wel: Levensgevaar Incidenten met ernstige gevolgen Risico op herhaling Risico op escalatie Publieke verontwaardiging Schade voor imago van de keten Internationale politieke druk

Criteria voor dominante ketenproblemen Niet (in het algemeen): Efficiency Kosten Baten Doelmatigheid Informatievoorziening Wet- en regelgeving

Het dominante ketenprobleem bepaalt de keten! wat is de gemeenschappelijke ketenopgave welke ketenpartner heeft welke invloed welke communicatie is kritisch welke keteninformatiesystemen zijn nodig

3. Twee analyseniveaus om communicatie van administratie te scheiden collectieve proces is irrationeel Communicatie keten-niveau individuele ketenpartners handelen rationeel Registratie en beheer van gegevens grondvlak van een keten Legenda: verbinding tussen bronregister en keteninformatiesysteem verbinding tussen bronregisters bronregister keteninformatiesysteem 16

Keteninformatisering voor de verslavingszorg grondvlak van de keten keten-niveau grondvlak van de keten Patiënt bekend en is de juiste persoon! Coördinator is dr X LCMR-nr medisch dossier patiënt- admini- stratie laatste contact LCMR- chipkaart verwijzing coördinerende instantie/arts arts kaartnummer en biometrisch template behandelingsadvies verslavingszorg-keten

Keteninformatisering voor rampenbestrijding ketenniveau GIS met verwijs index coördinaten objecten en verwijzingen waarschuwing Register van objecten met bijzondere risico’s en hun coördinaten abonnement Toezichthouders en inspecties signalering bijzondere risico’s spoedadvies alarm mobiele commandopost meldkamer Grondvlak van de keten

preventie van uitkeringsfraude door gedetineerden signalering uitkerings- instantie insluitings- verwijzing uitkerings- verwijzing nummer- conversie BSN SKDB-nr verwijzingen verwijzingen TULP >400 uitkerings- instanties Verwijsindex Verwijsindex > 90 detentie- inrichtingen hit sociale zekerheid strafrechtketen

Bestrijding ongewenst verblijf vreemdeling risico ongewenst verwijzing strafzaken CRV verwijzing nummer- conversie of/met vingerafdruk vergelijking SKDB-nr CRV-nr Eigen admini-stratie verwijzingen verwijzingen Eigen admini-stratie Ketenpartij Ketenpartij BVV SKDB Vreemdelingenketen strafrechtketen hit

Keteninformatisering: signaleringen signalering is ingebed in werkproces, geen extra handwerk kritische informatie wordt gebracht, niet gehaald op moment en plaats van beslissing of handeling, vervlochten in het werkproces via kale informatie-infrastructuur gegevens na gebruik weggegooid geen keurslijf voor ontvanger

Keteninformatisering: andere oplossingen! betere ketenprestaties door stroomlijning van informatie-uitwisseling (bijvoorbeeld minder fouten) privacybevordering door compartimentering (tussen ketens) sommige informatieproblemen binnen en tussen ketens zijn anders niet op te lossen (je weet niet waar de informatie zich bevindt)

Keteninformatisering voor grootschalige commnunicatie Gaat uit van irrationele besluitvorming op ketenniveau Ketensamenwerking rond het krachtenveld van een dominant ketenprobleem Grootschaligheid en onoverzichtelijk: informatiesturing stap voor stap informatiseren ketencommunicatie uitsluitend gericht op het dominante ketenprobleem kale informatie-infrastructuur: meer privacy ondanks grootschalige informatie-uitwisseling Scheidt registratie/administratie van communicatie: ketenniveau als apart communicatieniveau Waakt tegen niveauvergissingen door ketenspelers

Toetsingskader

Toetsingskader Ketenprojecten Doelprofiel Doelstelling Noodzaak Samenwerkingsprofiel Organisatienetwerk Haalbaarheid Coördinatieprofiel Proces Noodzaak Informatieprofiel Gegevensuitwisseling Noodzaak

Voorbeeld Haalbaarheid

2. Samenwerkingsprofiel Haalbaarheid

Samenwerkingsprofiel Ontwikkelings-fasen Processen op ketenniveau Informeel overleg Formeel overleg Samen beslissen Keten-project Keten-orgaan

Samenwerkingsprofiel Ontwikkelings-fasen Processen op ketenniveau Informeel overleg Formeel overleg Samen beslissen Keten-project Keten-orgaan Onder-steuning Uitvoering Beleid

Samenwerkingsprofiel Ontwikkelings-fasen Processen op ketenniveau Informeel overleg Formeel overleg Samen beslissen Keten-project Keten-orgaan Onder-steuning Uitvoering Beleid A C B D E

Verschillen tussen keteninformatisering communicatie keten gemeenschappelijke informatie ‘kale’ informatie-infrastructuur klassieke automatisering registratie eigen organisatie eigen informatie eigen toepassing met alle inhoudelijke gegevens

Einde