Parkeren neemt nieuwe vormen aan, maar welke? Harald Bresser, 9 oktober 2014
Agenda RAI Vereniging, een korte geschiedenis Visie op Mobiliteit 2030 De ‘connected car’
RAI Vereniging, een korte geschiedenis Opgericht in 1893 Nederlandsche Vereeniging ‘De Rijwiel Industrie’ Eerst (tot 1899) zonder auto’s Daarna: Nederlandsche Vereeniging ‘De Rijwiel en Automobiel Industrie’ Vertegenwoordigen: – Importeurs – Fabrikanten
RAI Vereniging, een korte geschiedenis II Exposeerden oorspronkelijk in Paleis voor Volksvlijt ‘Tijdelijke’ locatie in Ferdinand Bolstraat Vanaf 1956 aparte BV voor exploitatie ‘gebouw’ Europaplein vanaf 1962 Uitgebreid in 1980 en 2008 Bekend vanwege AutoRAI en BedrijfsautoRAI (en natuurlijk de Huishoudbeurs….) Doen veel meer dan dat: – Platform – Belangenbehartiging – Data/technische informatie
Visie op Mobiliteit 2030 Negen trends: – Flexibelere mobiliteitskeuzes – Zoektocht naar alternatieve brandstoffen intensiveert – Schaarste dwingt tot innovatie – Senioren blijven langer mobiel – Mobiliteit wordt steeds slimmer – Politiek blijft onvoorspelbaar – HNW beïnvloedt verstedelijking en mobiliteitsgedrag – Rendementsdruk dwingt branches tot andere verdienmodellen – Betalen naar gebruik wordt de standaard
De ‘connected car’ De ‘connected car’ is ‘hot’ Minister Schultz heeft dit project tot één van haar speerpunten benoemd voor de komende jaren In aanloop naar het Nederlands voorzitterschap van de EU in de eerste helft van 2016 Qua techniek, connected cars zijn dichterbij dan u denkt Qua wetgeving, er is nog wel een en ander aan te passen Qua ‘hoe ziet dat er nou uit’, nou zo:
De connected car volgens één van de leden van RAI Vereniging (filmpje)
Tot zover RAI Vereniging Op naar: ‘Parkeren neemt nieuwe vormen aan. Maar welke?’