WELKOM OCSG 12 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Doublet deel 1 – de basis.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
De nieuwste uitspraken
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Waarom ben ik hier op aarde?
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Toewijding aan Christus
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
AHS yes! 121research Wicher van Vreden 8 oktober
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Start.
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Naar het Jaareinde toe
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Gezonde Relaties
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
OCSG 22 SEPT 2014 WELKOM. SPLITSING SG Gevolgen voor het personeel : Belofte maakt schuld : brief eind schooljaar TABD’ers TABD’ers die één jaar langer.
10 raadseltjes om jouw logica te testen !!!
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Zo zit dat met uw pensioen!
ZijActief Koningslust
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
WELKOM OCSG 14 mei 2018.
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Transcript van de presentatie:

WELKOM OCSG 12 mei 2014

Uitkijken naar een nieuwe vorm van samenwerken binnen de vzw SGSNBaO NICOLAAS EN NICODEMUS Uitkijken naar een nieuwe vorm van samenwerken binnen de vzw SGSNBaO

Vooraf… Er is een fout gebeurd…! Maar : Geen eigenbelang ! Kon niet ongedaan gemaakt worden. Maar : Hierdoor diende zich een grote opportuniteit aan. We kunnen hier een positieve wending aan de splitsing geven… Zie verder. Geen eigenbelang ! Geen gevolgen voor de jobs van de staf! Wel : in het belang van de SG ! Wel : splitsing = meer werk (doen we graag!)

Waarom meer middelen ? Een stap vooruit zetten (een beetje ambitieus zijn mag)! Onze slagkracht vergroten ! Eindelijk … iets kunnen doen Op pedagogisch vlak Ter ondersteuning van de scholen Iets meer doen dan kruimels verdelen ! En dit zonder voorafnames !

Verandering ? Veranderingen in onze SG zijn vaak moeilijk ! Expertisecentrum Op een moment dat er meer dan 800 lt meer waren in onze SG zouden we 24 lt ‘afromen’. Circusvoorstelling … Durven we nu de stap wagen ? Met middelen die de overheid ons al jaren ontzegt ?

SAMENHANG VERANDERINGSPROCESSEN VISIE URGENTIE PLAN MIDDELEN COMPETENTIES =VERANDERING URGENTIE PLAN MIDDELEN COMPETENTIES =VERWARRING VISIE PLAN MIDDELEN COMPETENTIES =WEERSTAND VISIE URGENTIE MIDDELEN COMPETENTIES =CHAOS VISIE URGENTIE PLAN COMPETENTIES =FRUSTRATIE VISIE URGENTIE PLAN MIDDELEN =ANGST

Verandering ? Oproep om : Objectief proberen te oordelen Het hoofd koel te houden Een stap vooruit te zetten zonder te bruskeren In te zien dat het ontdekken van een fout ook nieuwe inzichten kan meebrengen In solidariteit en in het belang van de organisatie te beslissen !

Wat levert het ons op ? Uiteraard : extra punten ! 192 ptn = 2 1/2e ambt onderwijzer Meer mogelijkheden om noden te ondersteunen (zie bevraging DICOS) : Mentorenwerking opzetten Opvangen gevolgen M-decreet Regiowerkingen aanzwengelen Maar toch ook : administratieve en andere ondersteuning !

Het oorspronkelijke voorstel Periferie – scholen in Sint-Niklaas 126 punten Beslissing op CASS 12 december (192 ptn!) Maar ook : Geen splitsing binnen hetzelfde schoolbestuur De winst zo veel mogelijk naar de scholen Aanstelling codi/staf in beide SGn Rekening houden met personeel Memo : bespreking ‘Wat als we de reserve van 70 lln niet meer halen ?’ : Puntenwinst is sowieso meegenomen.

Bedenkingen bij dit model De ‘nieuwe ‘SG is eerder klein : Grote bezorgdheden naar de personeelsleden toe Plaats genoeg voor de TADD’ers ? Grote afstand voor mensen die een andere school krijgen (o.a. voor reaffectatie) ! Gaan nieuwe lkrn niet eerder kiezen voor een grote SG ? Periferie ↔ stad Vrees voor het uit elkaar drijven…

Het nieuwe model Waarom ? Bedenkingen bij vorig model vallen weg : Er is meer uit de splitsing te halen ! De rekenfout zet ons aan het denken = opportuniteit! Bedenkingen bij vorig model vallen weg : Groter comfort voor de personeelsleden van de ‘nieuwe’ SG ! Echte splitsing is niet meer aan de orde !

Model C dus SG 1 – Sint-Nicolaas BaO Zuid (= oude SG) SJKS + OLVP + Sint-Carolus + BBoom + Sifrawa + Sint-Catharina 4592 lln 312 ptn Reserve 92 lln SG 2 – Sint-Nicolaas BaO Noord (= nieuwe SG) Heifam + KSRW + Regio Noord + Hoge Geest + Broederscholen 3952 lln 252 ptn Reserve 352 lln

Nog meer voordelen model C Afstand voor reaffectatie = beter Door meer regionale afscheiding (noord-zuid) Mooie mengeling scholen met veel SES-lestijden en met weinig SES-lestijden Periferie is ook ong. regionaal afgescheiden. Reserve aan lln/SG = groot genoeg Iedere school heeft wel een soortgenoot : Stadskernscholen/periferiescholen Kleine scholen/grote scholen Scholen met/zonder vestigingsplaatsen Kan belangrijk zijn bij de plaatsing personeelsleden.

Algemene bedenkingen splitsing Kansen Stap verder in de ontwikkeling van onze groep. TABD’ers bouwen minder snel rechten op = gunstiger voor goede evaluatie. Bijkomende werkgelegenheid voor 6j. Gesplitste SGn zijn nog heel wat groter dan het Vlaams gemiddelde !

Algemene bedenkingen splitsing Opletten voor… Botsing van het belang van onze organisatie (SG) en het belang van de individuele personeelsleden! 61 van de ong. 700 personeelsleden verwerven dit of volgend j recht op TADD Personeelsleden hebben slechts recht op TADD in deel van de oorspronkelijke SG. Sommigen behouden wel nog 5j hun rechten in de andere SG ! Enkele personeelsleden zullen 1j langer moeten bouwen aan hun recht op TADD

Aandachtspunten vergaderingen Vanuit : LOC’s, schoolraden, OCSG, MZC, CASS, DICOS Zorg voor de personeelsleden Bezorgdheid voor het werkelijk uit mekaar drijven Zinvolle besteding

1, Zorg voor personeelsleden Intentie inbouwen om iedereen aan het werk te houden. Garanties voor het personeel. Goede mensen moeten we kunnen houden. De logica moet worden : ‘We zorgen voor jou’. Maar ook : ‘We zorgen voor elkaar’.

1, Zorg voor personeelsleden TABD Herwerken van afsprakennota 2b zodat we TABD’ers die al langer bij ons werken, zo veel mogelijk beschermd worden. Ieder personeelslid vanaf 300 dagen dienst moet een overzicht krijgen van de gevolgen. Bijzondere zorg voor de mensen die direct nadeel ondervinden (bijv. 1 jaar langer diensten opbouwen).

1, Zorg voor personeelsleden 2, TADD’ers Situatie van de TADD’ers die moeten geplaatst worden in een juist perspectief plaatsen : Gebied om iemand te plaatsen wordt kleiner… Maar : er zijn ook minder kandidaten. Afspraken maken over wat gebeurt met TADD’ers die desondanks toch niet kunnen geplaatst worden. Alle TADD’ers inlichten over de verandering !

1, Zorg voor personeelsleden 3, TBS/OB (reaffectatie) TBS/OB kan vermeden worden door : Nieuwe affectatie aan een andere school Mutatie

TBS/OB bij splitsing Plaatsingsmogelijkheden even groot, maar wel per scholengemeenschap… Sneller overgaan naar Vl. Reaff. Commissie Reaffectatie binnen redelijke afstand van de woonplaats = recht. Zelfs bij echte reaffectatie in bijv. SG-periferie zal een oplossing binnen SG-stad door de Vlaamse Reaffectatiecommissie in dank aanvaard worden. Reaffectatieverplichtingen stoppen niet a/d grenzen van de SG!

TBS/OB bij splitsing De voorbije jaren : Slechts 2 gevallen van echte reaffectatie : 2x een administratief medew. die voor enkele uren naar een andere school moest… Indien slechts 1u : oplossing vanuit de puntenenveloppe SG ! = afspraak ! Bovendien : muteren of nieuwe affectatie zijn ook nog mogelijkheden !

2, Vrees om uiteen te drijven De samenstelling van model C laat niet toe dat de groepen echt uit mekaar drijven. Bovendien : Inbouwen van garanties voor de samenwerking via goede samenwerkingsovereenkomst !

Nicolaas en Nicodemus Vraag : Kan de scholengemeenschap werken als Sint-Nicolaas en Sint-Nicodemus (zwarte Piet) ? Zie je de één, dan zie je de ander !

Garanties voor de samenwerking Werking van de staf blijft zoals nu : Eén kantoor Eén codi Zelfde stafmedewerkers voor beide SGn vzw is het bindmiddel : geen aparte vergaderingen nodig ! Eén bestuurscomité en één cocel 2x DICOS en CASS : vergaderen gezamenlijk en gelijktijdig 2x MZC/OCSG/Reaffectatiecommissie Maar : vergaderen gezamenlijk en gelijktijdig !

3, Zinvolle besteding Cfr. bouwen van een huis : NU = LATER = Uitzicht op het verwerven van een bouwgrond. Eerst beslissen welk bouwwerk we hier op plaatsen (cfr. beleidsnota + voorbereidend werk CASS+DICOS) Dan beslissen of verwerving doorgaat. LATER = Bekijken welke kamers waar komen in ons bouwwerk!

3, Zinvolle besteding ptn = Gezamenlijke bevoegdheid adviescommissie en schoolbesturen + directeurs ! Zal in een globaal actieplan worden opgenomen. Mogelijkheden – enkele voorbeelden : Investeren in mentorenwerking Investeren in meer regiowerking Inzetten op het opvangen van de gevolgen van het M-decreet …

Naamgeving Vzw SGSNBaO Zo veel mogelijk opereren vanuit de vzw Daaronder : twee scholengemeenschappen Scholengemeenschap Sint-Nicolaas BaO Noord Scholengemeenschap Sint-Nicolaas BaO Zuid

We gaan er voor ! Dank !