Een digitale leeromgeving met inhoud

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
HAVISTEN COMPETENT
Kijk op praktijk zó moet het!.
Van Methode Naar Methodiek
Integraal onderwijs met ict
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Innovatief leren met behulp van ICT
BattleBots The school battle.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Van idee tot digitaal materiaal
Verzoek vorige keer - samenhang:
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Implementeren doe je samen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Het Nederlandse onderwijs:
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kansrijke combinatiegroepen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
zelfsturend portfolio-onderwijs:
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Hoofdlijn Communicatie
De gezonde school en genotmiddelen
Leren in nieuwe contexten
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Werken met de Stercollecties
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Wat is Plaza Challenge? ● Een economisch georiënteerd interactief spel ( deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
December 25, 2018.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Transcript van de presentatie:

Een digitale leeromgeving met inhoud DigiConZ Een digitale leeromgeving met inhoud Lenteconferentie 19 april 2005 Marian Schelvis (CED-groep) Taco Warmels (Zuiderparkcollege)

PRESENTATIE DigiConZ achtergronden en ontwikkeling uitgangspunten structuur korte demo uitbouw DigiConZ aanbevelingen / discussie VRAGEN?

ACHTERGRONDEN EN ONTWIKKELING DEFINITIES ELO: Elektronische Leeromgeving = Digitale Leeromgeving = DLO Elektronische leeromgevingen ondersteunen langs digitale weg het leerproces, de communicatie ten behoeve van het leren en de organisatie van het leren. CMS: Content Management Systeem In een content management systeem zijn inhoud (content), vormgeving en structuur van elkaar gescheiden

DigiConZ = Digitale Content Zuiderparkcollege ACHTERGRONDEN EN ONTWIKKELING DigiConZ is de projectnaam van de DLO die speciaal op maat wordt ontwikkeld voor het Zuiderparkcollege en die gekoppeld is aan de website. De school zelf kan kiezen welke voorzieningen worden opgenomen (op welk moment) De DLO sluit qua lay-out en werkwijze volledig aan bij de interactieve website van het Zuiderparkcollege DigiConZ = Digitale Content Zuiderparkcollege

ACHTERGRONDEN EN ONTWIKKELING na vooronderzoek + pilot wensen Zuiderparkcollege: onderwijskundige vernieuwing met ICT zo snel mogelijk iets werkends (niet praten maar doen!) dus: een digitale leeromgeving met inhoud En verder: een nieuwe website / intranet

UITGANGSPUNTEN integratie website en digitale leeromgeving inhoud (content) is uitgangspunt!! passend bij filosofie Zuiderparkcollege: contextrijk leren veel aandacht voor taal (TVO) zelfstandig werken samenwerkend leren zo mogelijk aansluiten bij WerkPlekkenStructuur starten met 1 unit en 1 vak

STRUCTUUR beheermodule centrale beheerder persoonlijke pagina docenten lessen samenstellen (docenten) persoonlijke pagina docenten lessen maken (leerlingen) persoonlijke pagina leerlingen

STRUCTUUR voorbeeld docentenpagina (prototype)

STRUCTUUR voorbeeld leerlingenpagina (prototype)

UITGANGSPUNTEN INHOUD Keuze voor het vak Wiskunde binnen de unit Zorg & Welzijn wiskunde-onderwerpen in betekenisrijke context aanleren en oefenen link leggen met de praktijkvakken Zorg & Welzijn door aan te sluiten bij het werken in realistische situaties zorgdragen voor een goede transfer naar het toch meer techniekgerichte centraal schriftelijk examen

UITGANGSPUNTEN INHOUD 1e traject: andere units ZPC unit Zorg & Welzijn digitale leerlijn wiskunde in betekenisrijke context andere vakken Z&W het kinderdagverblijf (idem) het verzorgingstehuis (meerdere lessen) andere contexten Website ZPC www.zuiderpark.nl Content Management Systeem digitale leeromgeving docenten ontwikkelaars (leerlingen) de schoonheidssalon

UITGANGSPUNTEN INHOUD iedere les volgens vast stramien zelf leerlijn opbouwen inhoud bestaat uit : teksten plaatjes/ foto’s (dia’s) opdrachten links downloads vragen met feedback daarnaast: interactief “groeiend” woordenboek beeldenbank contextenarchief

UITGANGSPUNTEN INHOUD iedere les volgens 6 stappen structuur leerling Context we zijn hier Leerdoel dit ga je doen Voorkennis wat weet je al? Nieuwe leerstof dit ga je leren Oefenen nu ga je oefenen Evaluatie / reflectie wat heb je geleerd? de lesstof wordt geplaatst in een voor de leerlingen interessante context (drie typen) de docent kan reeds bestaande context uit het archief selecteren of een nieuwe context samenstellen in deze stap wordt aan de leerlingen uitgelegd wat zij gaan leren en wat ze gaan doen in deze les in deze stap wordt bekeken over welke voorkennis de leerling (misschien onbewust) reeds beschikt m.b.t. dit onderwerp in deze stap wordt de leerstof waar de les om draait aan de leerling aangeboden het gaat in deze stap om uitleg en inhoudelijke informatie in deze stap stelt de docent vragen samen, die gaan over de lesstof die in de vorige stap is uitgelegd er zijn meerdere vraagtypes o.a.: open vraag meerkeuzevraag meervoudige meerkeuzevraag fotofragment raden hotspotvraag opdracht meegeven eerst evaluatie door leerling zelf (op basis van standaard evaluatievragen of andere, door de docent zelf samengesteld) “hoe vond je het zelf gaan?” daarna geeft het systeem een feedback “hoe heb je het gedaan?”

KORTE DEMO! KORTE DEMO een les maken in DigiConZ: (ontwerp maken: brainstormen …) kenmerken opgeven les vullen beeldenbank en woordenboek aanvullen (testen … en laten testen …) les activeren KORTE DEMO! de lesstof wordt geplaatst in een voor de leerlingen interessante context (drie typen) de docent kan reeds bestaande context uit het archief selecteren of een nieuwe context samenstellen in deze stap wordt aan de leerlingen uitgelegd wat zij gaan leren en wat ze gaan doen in deze les in deze stap wordt bekeken over welke voorkennis de leerling (misschien onbewust) reeds beschikt m.b.t. dit onderwerp in deze stap wordt de leerstof waar de les om draait aan de leerling aangeboden het gaat in deze stap om uitleg en inhoudelijke informatie in deze stap stelt de docent vragen samen, die gaan over de lesstof die in de vorige stap is uitgelegd er zijn meerdere vraagtypes o.a.: open vraag meerkeuzevraag meervoudige meerkeuzevraag fotofragment raden hotspotvraag opdracht meegeven eerst evaluatie door leerling zelf (op basis van standaard evaluatievragen of andere, door de docent zelf samengesteld) “hoe vond je het zelf gaan?” daarna geeft het systeem een feedback “hoe heb je het gedaan?”

KORTE DEMO … DEMO … …….. globaal overzicht digitale leeromgeving demo: les aanmaken met verschillende soorten schermen + 6 stappenstructuur contexten preview lessen beeldenbank woordenboek werkwijzer …….. de lesstof wordt geplaatst in een voor de leerlingen interessante context (drie typen) de docent kan reeds bestaande context uit het archief selecteren of een nieuwe context samenstellen in deze stap wordt aan de leerlingen uitgelegd wat zij gaan leren en wat ze gaan doen in deze les in deze stap wordt bekeken over welke voorkennis de leerling (misschien onbewust) reeds beschikt m.b.t. dit onderwerp in deze stap wordt de leerstof waar de les om draait aan de leerling aangeboden het gaat in deze stap om uitleg en inhoudelijke informatie in deze stap stelt de docent vragen samen, die gaan over de lesstof die in de vorige stap is uitgelegd er zijn meerdere vraagtypes o.a.: open vraag meerkeuzevraag meervoudige meerkeuzevraag fotofragment raden hotspotvraag opdracht meegeven eerst evaluatie door leerling zelf (op basis van standaard evaluatievragen of andere, door de docent zelf samengesteld) “hoe vond je het zelf gaan?” daarna geeft het systeem een feedback “hoe heb je het gedaan?”

(GEDEELTELIJK) GEREALISEERD: UITBOUW VAN DIGICONZ (GEDEELTELIJK) GEREALISEERD: beheeromgeving met importfunctie vanuit school administratie systeem persoonlijke startpagina voor docenten persoonlijke startpagina voor leerlingen (aanzet digitaal portfolio) PLANNING: toevoegen activerende werkvorm als webquest toevoegen toetsmogelijkheid uitbouw portfolio exportfunctie naar andere systemen

UITBOUW VAN DIGICONZ KOPPELING MET ANDERE PROJECTEN ZPC Werkstukken In Etappes (WIE) EduTech Taalwerkplaats EXTERN haventaal

DISCUSSIEPUNTEN TER DISCUSSIE … inrichting en inzet (school) organisatie inhoud bepalen scholing, borging en implementatie …….

Inrichting en inzet (school) organisatie DISCUSSIEPUNTEN Inrichting en inzet (school) organisatie laat de leeromgeving duidelijk inrichten: structuur, knoppen, teksten, lay-out laat leerkrachten en leerlingen ervaringen uitwisselen organiseer (tijd, ruimte, kennis) mogelijkheden voor leerkrachten zodat men de digitale leeromgeving graag wil gebruiken ontwikkelen  arrangeren of uitbesteden? degenen die wel ontwikkelen binnen de school moeten tijd en faciliteiten hebben de ontwikkeling moet gedragen worden door de organisatie als geheel (top-bottom, bottom-top)

Inhoud bepalen DISCUSSIEPUNTEN begin klein, breid dan uit probeer een aantal doelen binnen een leerlijn te bereiken middels de digitale leeromgeving gebruik kleine eenheden en arrangeer die breng duidelijke structuur aan in content werk met afwisseling van media betrek alle vakdocenten

scholing, borging en implementatie DISCUSSIEPUNTEN scholing, borging en implementatie scholing is meer dan de werking van het systeem uitleggen Achterliggende gedachte bij het principe van de olievlekwerking: richt je bij de implementatie en scholing vooral op de voorlopers(“aanjagers”) binnen een organisatie: deze dragen dan hun kennis en enthousiasme over op de andere docenten (?) Hoe is borging zeker te stellen? Implementatie vereist een goed plan en stevig management Een goede scholing, borging en implementatie zijn voorwaarden voor succes!

Bedankt voor uw aandacht!