Presentatie Bijeenkomst 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop creatief brainstormen
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Het is spannend en dat mag
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Opvoeden van drukke kinderen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Interpreteren van data
Welkom Een middag powerpoint.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Begeleiden, hoe doe je dat?
ADVENT 2014.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Presentatie Bijeenkomst 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Tuin tangram-cramignon. 1.Waarom deze presentatie? 2.Boomplantdag 3.Wat mag wel en wat mag niet? 4.Verzorging inhoud.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
V eenlab Alles over, en meer.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 9. Terugblik  Wat vonden jullie van het FabLab?  Alles gelukt met het voorbereiden van de pitch?
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Creatief schrijven.
Week 1, les 5.
Welkom in deze kerkdienst
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Bijeenkomst 4

Gebruik van de ruimte

Onderwerpen bijeenkomst 4 Opening Bespreken huiswerk Motorische ontwikkeling Veiligheid Pauze Creatieve ontwikkeling Ruimtegebruik Structureren en grenzen stellen Afsluiting

Huiswerkbespreking Hoe was de opdracht? Hoe ging de meespeelopdracht? Wat viel je op? Wat ging goed? Wat vond je moeilijk? Waar moet je een volgende keer meer op letten? Tips en trucs?

Stelling 1 Veiligheid In bomen klimmen mag niet.

Timmeren met echte hamers en spijkers moet kunnen. Stelling 2 Veiligheid Timmeren met echte hamers en spijkers moet kunnen.

Stelling 3 Veiligheid Een hele open ruimte is prettig, dan kan ik iedereen goed in de gaten houden.

Kinderen moeten zelf pannenkoeken kunnen bakken. Stelling 4 Veiligheid Kinderen moeten zelf pannenkoeken kunnen bakken.

Kinderen mogen niet alleen naar buiten. Stelling 5 Veiligheid Kinderen mogen niet alleen naar buiten.

Creatieve ontwikkeling 4-6 jaar Jonge kinderen zijn nog niet geremd Spelen al vrij uitgebreid een rollenspel Kinderen sturen elkaar bij Kinderen zijn creatief in het verzinnen van een verhaal Stuur niet teveel bij en laat ze vrij spelen Zijn in staat eigen choreografie te bedenken en te dansen Verzinnen zelf liedjes Vinden het fijn om samen iets uit te proberen in plaats van alleen Stimuleer het kind zelf dingen uit te proberen en niet te denken in goed of fout

Creatieve ontwikkeling 7-9 jaar Zijn motorisch vaardiger (bv met kwast of eigen lichaam). Zijn kritischer op datgene wat ze maken en doen. Sommige kinderen kijken meer dan dat ze doen, willen alles graag goed doen en vermijden fouten maken zoveel mogelijk. Stimuleer hen zoveel mogelijk.

Creatieve ontwikkeling 10-12 jaar Kinderen gaan dingen snel ‘gek’ vinden. Laat ze vrij in wat ze wel of niet willen, geef ze zoveel mogelijk ruimte en waardeer initiatieven.

Structureren en grenzen stellen Bedenk een concrete casus over een kind dat moeilijk is in de omgang. Denk hierbij aan voorbeelden uit de eigen groep. Bedenk vervolgens een aanpak die kan werken bij deze casus.

Afsluiting Afsluiting

Samenspel op de BSO is een product van SDK kinderopvang en CED groep en wordt mogelijk gemaakt door agentschap SZW