MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat gebeurt er op wereldschaal ? Geert Rombouts, Beveren, december 2009.
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Vandaag.
Retail Marketing Services
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Verzekeren.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Omvang van de ambachtseconomie
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
De levenscyclus van de mens
Epidemiologie van druggebruik
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Europese Samenwerking
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Overheidsinterventie 3
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Op reis naar een dierentuin
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Een enquête bij 70 bewoners in WZC Ons Zomerheem Tevreden?
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stap 3; Constant of Variabel?
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Duid het juiste land aan
1 DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE BELGISCHE ECONOMIE JOHAN VAN OVERTVELDT.
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Transcript van de presentatie:

MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars Zeebrugge, 19/06/14

Vraagstelling / Scope Welke mogelijkheden zijn er op gebied van vermarkting voor snoekbaars uit een Vlaamse aquacultuur-productie? BRONNEN Data mining >> internet Interviews met Handelaars Analyse cijfers Visveilingen Enquête restaurateurs DEEL-ASPECTEN Volume Inschatting markt snoekbaars Logistieke flow & afzetmarkten Prijsvorming groothandel Aanbod consument

EU : op een totale productie van circa 7,000T, is 5% afkomstig van aquacultuur Finland, Estland, Duitsland, Nederland en Polen zijn de grootste producenten van Snoekbaars in Aquacultuur in de EU Hoewel productie in Aquacultuur toeneemt, stijgt de wilde vangst nog altijd sneller

De grootste producerende landen* oogsten circa 100T snoekbaars per jaar *In 2009 : Denemarken, Tunesië, Oekraïne

Snoekbaars : logistieke flow & afzetmarkten 15,000 Ton* life catch Russische Federatie URK Duitsland, Frankrijk & Zwitserland zijn de grootste markten voor Snoekbaars Importeurs beweren dat de volumes onder druk staan <> niet zo volgens de toeleveranciers

Prijsvorming : belangrijke rol voor de Visafslag Urk

Analyse gegevens Visafslag Urk Absolute aanvoer sterk stijgend op de markt van Urk Het aandeel van de grote, dure, vissen neemt af Gemiddelde prijs daalt  rendabel voor aquacultuur?

Aanbod voor de consument in de Supermarkt België -- 29,95€/Kg Duitsland -- 11,1€/KG tot 19,90€/KG Frankrijk -- 13,30€/Kg tot 47,78€/KG Zwitserland -- 14,68€ / KG UK -- 17,50€/KG tot 38,89€/KG Oostenrijk -- 19,98€/KG tot 33,30€/KG Polen -- 18,90€/KG tot 25,34€/KG  Filets, in relatief kleine porties  skin on / off  overgrote meerderheid = DIEPVRIES Lage yield rate bij het fileren + hoge bruto-marge verwachtingen van de retail = grondstofprijs circa 6€

Aanbod voor de consument op restaurant (enquête 100 betere restaurants, België) Enkele resultaten.. Snoekbaars staat momenteel op de kaart in 7% van de restaurants Na er door de enquête aan herinnerd te zijn, beweert 50% interesse te hebben in snoekbaars Restaurants opteren bijna exclusief voor verse snoekbaars (96%), aangeleverd als volledige vis (62%). Bijna 30% van de restaurants zijn tegen aquacultuur (nooit gebruiken), en circa 15% stelt zich vragen over de kwaliteit van deze producten. De origine “made in Belgium” biedt weinig meerwaarde : Slechts 28% zou snoekbaars uit aquacultuur overwegen, omdat hij uit België komt De restaurants verkiezen om snoekbaars in te kopen via hun vaste visleverancier (70%) Indien er een prijsverschil zou zijn, zou 14% overwegen aan te kopen direct bij een aquacultuurproducent.

Conclusies Ondanks grote aanvoer van wilde snoekbaars, blijft dit een VRAAG-markt (EU) Prijsontwikkeling op LT kan gunstig zijn  onzekere volume-ontwikkeling in wild catch Aquacultuur staat voor een aantal zware uitdagingen : Kostprijs : produceren voor < 6€/KG Imago (Marketing) Vooroordelen bij professionelen “Belgische” aquacultuur tov de consument Productmix : Consument wil grote filets (vis 1 à 2 KG) Assortiment moet aan de vraag van de verschillende marktsegmenten kunnen voldoen Focus vers / diepvries Toegevoegde waarde creatie?

Toegevoegde waarde creatie…

Toegevoegde waarde creatie…

Toegevoegde waarde creatie…