Hoofdstuk 10 Prijsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Vandaag.
Planning Budgetten Break-even analyse
Geld verdienen met trends
Omzet.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketing presentatie
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Havo
Salesmanagement Hoofdstuk 8.
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Aantekeningen hfst 6.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
H10 –Prijs van product bepalen © Economie Leer Kracht 2011
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
College 6 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min) Theorie H 14 Prijs (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) Casus (15 min)
Indeling van hoofdstuk 10
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 6 Productie.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Lesbrief Markt & Overheid
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
Welkom Havo/vwo 3..
Examenopgave Havo M&O opgave 3
Welkom 8 mei 2018.
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Hoofdstuk Break-evenpoint
Bedrijfseconomie H3 Break-even Junior accountmanager.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk Kosten indelen
Financieel 1.
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 10 Prijsbeleid Marketing Hoofdstuk 10 Prijsbeleid

MARKETING MIX

WELKE P VAN DE MARKETINGMIX WORDT BENADRUKT?

MARKETINGMIX

INHOUD HF 10 PRIJS Functies van factor PRIJS Prijsbepalingsmethoden en –berekeningen Prijsbeleving Operationeel prijsbeleid

Belang van prijs ‘’De prijs is het enige marketinginstrument dat geen geld kost, maar juist geld oplevert.’’ Produceren en designen van een product kost geld Distribueren op een plaats kost geld Promoten kost geld.

LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen

De functies van prijs Bepalen van de omzet Bepalen van de winst Ondersteuning Bepalen van de afzet

Bepalen van de afzet/omzet/winst Afzet = aantal verkochte producten Omzet = afzet x prijs Winst = omzet – kosten Invloed PRIJS?

Wisselwerking met andere P’s Prijs en product; de kwaliteit van product beïnvloedt prijs soms geeft prijs een idee van kwaliteit (+ en -) Prijs en plaats Verkoop via bestaande distributiekanalen is goedkoper Prijs en promotie Meer geld voor promotie  hogere prijs Minder geld voor promotie  lagere prijs (euroshopper)

prijsbepalingsmethoden Kostengeoriënteerd Concurrentiegeoriënteerd Afnemersgeoriënteerd

Kostengeoriënteerd Cost-plus-pricing Kostprijs + winst = verkoopprijs Break-even-analyse Is het mogelijk – bij gegeven prijs – de break- evenomzet te realiseren

Opdracht prijsbepaling obv kosten WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw

Nieuwe i phone 6 Kostprijs is € 320 Verkoopprijs is € 400 Winstmarge ? Prijs iphone 6 is € 400 Constante kosten € 2.200.000 Break-evenafzet 10.000 Variabele kosten per eenheid ?

Concurrentiegeoriënteerd Verkoopprijs concurrent is uitgangspunt: Backwardpricing; door concurrent gevraagde consumentenprijs Premiumpricing; iets hogere prijs dan concurrent omdat kwaliteit beter is Going rate pricing; je richten op marktprijs

Opdracht prijsbepaling obv concurrent WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw

Nieuw merk telefoon Verkoopprijs concurrent; €25 Marge detaillist: 20% van de verkoopprijs Marge groothandel; 15% van de inkoopprijs Variabele fabricagekosten: € 5 Fabricagekosten: € 3.000.000 Overige kosten: € 750.000 Minimaal aantal eenheden?

Afnemersgeoriënteerd Wat is afnemer bereid te betalen?

Prijsbeleving Prijskopers; letten meer op prijs dan op kwaliteit Kwaliteitskopers; letten meer op kwaliteit dan op prijs

Prijsbeleving Psychologische prijzen

Prijsbeleving Prijsdiscriminatie Prijsdifferentiatie

Operationeel prijsbeleid Nieuw product Afroomprijsstrategie Penetratieprijsstrategie Bestaand product Stay-out pricing Put-out pricing dumping

Prijsbeleid nieuw product Afroompolitiek Hoge prijs Prijs geleidelijk verlagen Voorbeeld: Playstation Penetratiepolitiek Lage prijs Prijs geleidelijk verhogen Voorbeeld: Bullit Energy Drink

Prijsbeleid bestaand product Stay-out pricing: concurrentie weren door lage prijs te hanteren Put-out pricing: door middel van lage prijs concurrentie uit de markt stoten Dumping: producten onder marktprijs/kostprijs aanbieden met als doel snel marktaandeel te krijgen

Case 1 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3

Case 1 Nieuw product; Bierplu Vragen: Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.

Case 2 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3

Case 2 Nieuw product; DE komt met cups voor Nespresso Vragen: Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.

LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen

AFSLUITING Schrijf op geeltje Top of Tip of Wat je vandaag hebt geleerd Plak op bord als je weggaat