Hoofdstuk 10 Prijsbeleid Marketing Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
MARKETING MIX
WELKE P VAN DE MARKETINGMIX WORDT BENADRUKT?
MARKETINGMIX
INHOUD HF 10 PRIJS Functies van factor PRIJS Prijsbepalingsmethoden en –berekeningen Prijsbeleving Operationeel prijsbeleid
Belang van prijs ‘’De prijs is het enige marketinginstrument dat geen geld kost, maar juist geld oplevert.’’ Produceren en designen van een product kost geld Distribueren op een plaats kost geld Promoten kost geld.
LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen
De functies van prijs Bepalen van de omzet Bepalen van de winst Ondersteuning Bepalen van de afzet
Bepalen van de afzet/omzet/winst Afzet = aantal verkochte producten Omzet = afzet x prijs Winst = omzet – kosten Invloed PRIJS?
Wisselwerking met andere P’s Prijs en product; de kwaliteit van product beïnvloedt prijs soms geeft prijs een idee van kwaliteit (+ en -) Prijs en plaats Verkoop via bestaande distributiekanalen is goedkoper Prijs en promotie Meer geld voor promotie hogere prijs Minder geld voor promotie lagere prijs (euroshopper)
prijsbepalingsmethoden Kostengeoriënteerd Concurrentiegeoriënteerd Afnemersgeoriënteerd
Kostengeoriënteerd Cost-plus-pricing Kostprijs + winst = verkoopprijs Break-even-analyse Is het mogelijk – bij gegeven prijs – de break- evenomzet te realiseren
Opdracht prijsbepaling obv kosten WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw
Nieuwe i phone 6 Kostprijs is € 320 Verkoopprijs is € 400 Winstmarge ? Prijs iphone 6 is € 400 Constante kosten € 2.200.000 Break-evenafzet 10.000 Variabele kosten per eenheid ?
Concurrentiegeoriënteerd Verkoopprijs concurrent is uitgangspunt: Backwardpricing; door concurrent gevraagde consumentenprijs Premiumpricing; iets hogere prijs dan concurrent omdat kwaliteit beter is Going rate pricing; je richten op marktprijs
Opdracht prijsbepaling obv concurrent WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw
Nieuw merk telefoon Verkoopprijs concurrent; €25 Marge detaillist: 20% van de verkoopprijs Marge groothandel; 15% van de inkoopprijs Variabele fabricagekosten: € 5 Fabricagekosten: € 3.000.000 Overige kosten: € 750.000 Minimaal aantal eenheden?
Afnemersgeoriënteerd Wat is afnemer bereid te betalen?
Prijsbeleving Prijskopers; letten meer op prijs dan op kwaliteit Kwaliteitskopers; letten meer op kwaliteit dan op prijs
Prijsbeleving Psychologische prijzen
Prijsbeleving Prijsdiscriminatie Prijsdifferentiatie
Operationeel prijsbeleid Nieuw product Afroomprijsstrategie Penetratieprijsstrategie Bestaand product Stay-out pricing Put-out pricing dumping
Prijsbeleid nieuw product Afroompolitiek Hoge prijs Prijs geleidelijk verlagen Voorbeeld: Playstation Penetratiepolitiek Lage prijs Prijs geleidelijk verhogen Voorbeeld: Bullit Energy Drink
Prijsbeleid bestaand product Stay-out pricing: concurrentie weren door lage prijs te hanteren Put-out pricing: door middel van lage prijs concurrentie uit de markt stoten Dumping: producten onder marktprijs/kostprijs aanbieden met als doel snel marktaandeel te krijgen
Case 1 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3
Case 1 Nieuw product; Bierplu Vragen: Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.
Case 2 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3
Case 2 Nieuw product; DE komt met cups voor Nespresso Vragen: Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.
LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen
AFSLUITING Schrijf op geeltje Top of Tip of Wat je vandaag hebt geleerd Plak op bord als je weggaat