Digitaal 2017 20 mei 2014
Vragen tav Digitaal 2017 -ervaringen van anderen Hoe ziet het digitale landschap er uit ? Integratie van de verschillende shared service centra Is digitaal leidend of gaat het om het werken
Regeerakkoord Rutte II De dienstverlening door overheden moet beter. Bedrijven en burgers kunnen uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen – zoals het aanvragen van een vergunning – digitaal afhandelen.
Burger Bedrijf Overheid 10011100101010110101000111 10011100100011010111 10011100101010110101000111 Overheid
Wat ? Informatie moet on-line beschikbaar zijn. Burgers en bedrijven kunnen alle (aan)vragen aan de overheid digitaal versturen en alle berichten van de overheid digitaal ontvangen.
1. Informatie moet on-line beschikbaar zijn Toegang tot “eigen informatie” Toegang tot alle WOB informatie – open data
2. Digitaal (aan)vragen en communiceren Vergunningen en diensten aanvragen Digitaal bezwaar en beroep indienen Digitaal kunnen communiceren met alle overheden Communiceren = twee richting verkeer
Randvoorwaarden Veilig !! Niet vragen naar de bekende weg Kostenefficiënt – hergebruik van bestaande middelen In gezamenlijkheid
Burger Bedrijf 403 gemeenten 11 ministeries 12 provincies honderden 100111001010110000110110101000111 10011100100011010111 403 gemeenten 11 ministeries 12 provincies honderden grote en kleine uitvoerings organisaties 24 waterschappen
Burger Bedrijf ? 10011100100011010111 1001110010101100101000111
Realisatie van ... Eén Gemeenschappelijke Digitale Infrastructuur = e-ID stelsel + berichtenbox (en stelselvoorzieningen) basisregistraties ... meer
Wat gebeurt er nu ? i-NUP – Nationaal uitvoeringsprogramma – Implementeren van de dienstverlening aan de burgers en bedrijven (=e-overheid voor burgers + PSB) SGO-3 – versnelde effectieve inzet basisregistraties SGO-9 – digitaal Rijk in 2017 – het digitaliseren van de dienstverlening van de Rijksdienst op een zodanige manier dat deze digitaliseringsslag kostenbesparing oplevert. Programma eID – opvolger van DigID en e-herkenning - geef in overleg met het bedrijfsleven vorm aan het eID-stelsel GDI – Gemeenschappelijke Digitale Infrastructuur
1. e-id stelsel Waar gaat het over ? Aan wie lever je een dienst ??? Wie ben je ? Mag je dit ? Associatie zekerheid van de transactie (de handtekening) Zorgdragen voor een DigiD kaart
e-id stelsel
2. De berichtenbox Wat is het ? Viertal business cases – Berichtenbox burgers Berichtenbox bedrijven Ondernemersplein Sharen fallback-voorzieningen grote uitvoeringsorganisaties. Integratie van bovenstaande voorzieningen
3. Basisregistraties
3. Basisregistraties Breder gebruik Uitwisselen met private partijen (Registraties private sector gebruiken voor verbeteren kwaliteit) Opschorten rechten bij verkeerde registratie in GBA/BRP Virtueel datakluisje Open data
4. ... en meer Richt een kleine onafhankelijke regie organisatie met Nationale coördinator Informatievoorziening Geef deze doorzettingsmacht – elimineer vrijblijvendheid Werk met een visie Niet één algemeen geldend financieringsarrangement voor bekostiging GDI – hanteer het instrumente “homogene groep” Regel wettelijke basis voor GDI
Overall-visie
En nu de grote vraag ... Wat betekent dit allemaal voor onze vreemdelingenketen ?
Stelling 1. De vreemdeling is geen digibeet – digitaal 2017 is dus ook van toepassing op de vreemdeling
Stelling 2. Elke vreemdeling moet een extra pas krijgen om digitaal te kunnen communiceren
Stelling 3. Hergebruik van voorzieningen – inzage en correctierecht moeten we regelen met mijnoverheid.nl
Stelling 4. De vreemdelingenketen zou meer met open data moeten doen – KMI+ gegevens zouden – mits volstrekt niet terugleidbaar naar personen – als open data gepubliceerd moeten worden.
Stelling 5. De vreemdelingenketen zou meer met basisregistraties doen – bijv. geo data voor het taakveld Toezicht