Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Rekenproblemen en Dyscalculie
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
NLT Feest zonder katers.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Wat/hoe schrijven leerlingen bij biologie?
Profielwerkstuk maken
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Medmec 1 herfst Les 3.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Typ hier je eigen naam Naam van de school
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Handelingsplannen.
PLG Interdisciplinariteit
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Met de Kennisbasis in zee!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Kritisch denken ‘vertaald’
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
SET schrijfvaardigheid H5
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Leesvaardig Examentraining.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Presentatie door: Welkom Nieuwsbegrip schrijven en lezen Paul de Maat, Yvet van Noordt, Saskia Rietdijk.
Een tijdlijn maken met ICT
Schrijfvaardigheid en argumentatie
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Lezen, schrijven en argumenteren
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
SET schrijfvaardigheid H5
© UNIEK IN DE KLAS.
De juiste route naar het juiste doel
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ADL Les 1.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk

Karakteristieke denk- en werkwijzen en practicum(verslagen) Waar vind je vaktaal? Wat moeten leerlingen met vaktaal kunnen? Hoe pak je het aan in de les? Welke theorie bestaat erover? Wat willen we erover leren?

Karakteristieke denkwijzen in de Kennisbasis 1. patronen 2. oorzaak en gevolg 3. schaal, verhouding en hoeveelheid 4. systeem en systeemmodellen 5. behoud van energie en materie, transport en kringlopen 6. structuur en functie 7. stabiliteit en verandering 8. duurzaamheid 9. risico’s en veiligheid 3

karakteristieke werkwijzen Onderzoeken Ontwerpen Modelgebruik Informatievaardigheden Reken- en wiskundige vaardigheden Redeneervaardigheden Waarderen en oordelen Onderzoeken is…. Waarderen en oordelen is ……

1. Bestudeer het practicumverslag over schakelingen 2. Welke karakteristieke werk- en denkwijzen zijn door het uitvoeren van het practicum (misschien) ontwikkeld? Je kunt uit de lijst of iets anders kiezen. 3. Welke karakteristieke werk- en denkwijzen zijn door het schrijven van het verslag (misschien) ontwikkeld? (deels misschien dezelfde antwoorden als bij 2) 4. Is dit een voorbeeld van een verslag van een: Begripspracticum? Vaardighedenpracticum? Onderzoekspracticum? Ontwerpgericht practicum? Een combinatie, namelijk van …………. Om je keuze op te baseren: https://www.york.ac.uk/media/educationalstudies/documents/research/PAAI%20-%20one%20activity%20version.pdf

1. Bestudeer het ontwerpgericht practicumverslag 3. Welke karakteristieke werk- en denkwijzen zijn door het schrijven van het verslag (misschien) ontwikkeld? (deels misschien dezelfde antwoorden als bij 2) 4. Is dit een voorbeeld van een verslag van een: Begripspracticum? Vaardighedenpracticum? Onderzoekspracticum? Ontwerpgericht practicum? Een combinatie, namelijk van ………….

Bestudeer de video op http://www.leraar24.nl/video/3329 2. Welke karakteristieke werk- en denkwijzen zijn door het uitvoeren van het practicum (misschien) ontwikkeld? 3. Welke karakteristieke werk- en denkwijzen zijn door het schrijven van een verslag over dat practicum (misschien) ontwikkeld? (deels misschien dezelfde antwoorden als bij 2) 4. Is dit een voorbeeld van een : Begripspracticum? Vaardighedenpracticum? Onderzoekspracticum? Ontwerpgericht practicum? Een combinatie, namelijk van ………….

1. Welke problemen hebben jouw leerlingen met het schrijven van verslagen? 2. Wat is meestal je instructie & begeleiding bij verslagen schrijven? 3. Wat zouden redenen kunnen zijn om te zoeken naar een verbeterde aanpak?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan? Instructie voor verpleegkundigen

Op een adequaat niveau lezen, spreken, schrijven. Je beheerst de karakteristieke werk- en denkwijzen pas als je de vaktaal beheerst. Op een adequaat niveau lezen, spreken, schrijven.

Eijkelhof in: Meestringa, Van Dijk, Eijkelhof (2013) Werken aan vaktaal bij de exacte vakken, SLO http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/vaktaalexactevakken/

In een practicumverslag kunnen veel karakteristieke werk- en denkwijzen samenkomen. (interdisciplinariteit) Ze worden daarin zichtbaar. Ze worden tijdens het schrijven ontwikkeld De didactiek rondom practicumverslagen is een voertuig om aan interdisciplinariteit te werken.

Elektronica & Domotica Observatievragen groep A & B Wat maakt Rob expliciet als het gaat om vaktaal? Wat is de opbouw die Rob gebruikt als het gaat om het ontwikkelen van vaktaal bij zijn studenten?

In een aanpak volgens de genre-didactiek worden de volgende vragen beantwoord Waartoe dient de (vak)taal? Hoe wordt betekenis gerealiseerd? (middelen voor de inhoud, de toon, de opbouw van de tekst/grafische weergaven) Hoe kan het bovenstaande naar leerlingen toe worden geëxpliciteerd? deconstrueren -> samen construeren -> zelfstandig construeren

Voorbeeld deconstructie Conclusie Uit ons practicum bleek dat als een lampje bij een parallelschakeling wordt uitgeschakeld, de andere aan blijft. Bij de serieschakeling dat als één lampje wordt uitgedaan, dat de andere dan ook uitgaat. Dit komt doordat bij de serieschakeling de stroomkring word verbroken als er een lampje uitgaat. Bij een parallelschakeling heeft elk lampje een eigen stroomkring. Als de ene uitvalt houd het andere lampje dus zijn eigen stroomkring. Je verbindt een verklaring aan je waarnemingen: “Uit ons practicum bleek…. Dit komt doordat” De theorie presenteer je als waarheid die jij zelf niet hebt bedacht: Je maakt jezelf onzichtbaar. L1 en L2 worden ook niet meer genoemd, want het gaat nu over schakelingen in het algemeen. Daardoor kom je op de lezer overtuigend over.   Je gebruikt verbindingswoorden om een redenering op te bouwen: ‘Dit komt doordat …’ , ‘.. houdt het andere lampje dus zijn..’. Daardoor heeft je tekst een mooie samenhang. Je maakt gebruik van de vaste woordcombinati es die horen bij dit onderwerp: ‘de stroomkring wordt verbroken’.

BESCHRIJVEN UITLEGGEN/ VERKLAREN INSTRUEREN ARGUMEN-TEREN VERTELLEN   BESCHRIJVEN op natuurweten-schappelijke of technische wijze.  UITLEGGEN/ VERKLAREN door oorzaken te noemen. INSTRUEREN door aanbrengen van volgorde in acties / gedrag. ARGUMEN-TEREN door uitwerken van een stellingname om lezers te overtuigen. VERTELLEN door volgorde aan te brengen in gebeurtenissen. Classificatie en ordening van het geheel Beschrijving per type en per kenmerk Gebeurtenis/ verschijnsel Invloed van verschillende factoren, oorzaken. Doel Materialen Stappen Stelling Argumenten, tegenargumenten en weerlegging daarvan Oplossing Oriëntatie Beschrijving van gebeur-tenissen in volgorde Teksten zijn vaak samengesteld uit meerdere van bovenstaande genres. Dat geldt ook voor practicumverslagen en werkstukken.

Practicumverslagen als voertuig voor het werken aan interdisciplinariteit: Welke soorten practicumverslagen kun je onderscheiden? Wat kunnen leerlingen leren van het schrijven? Welke practica kunnen we ontwerpen met interdisciplinaire inhouden ? (Een model voor het oog ontwerpen) Hoe geef je leerlingen daarbij instructie en begeleiding? Hoe krijg je scherper zicht op de vaktaal in practicumverslagen? (zodat je leerlingen gerichte ondersteuning kan geven) Welke werkvormen zijn geschikt om aan vaktaalontwikkeling te werken?