Social Learning & Social media Andreas Jansen 15 oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Oplossingen in Training & Opleidingen voor ons distributie kanaal.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Presentatie nieuwe media
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Leren in en door organisaties
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
27 januari 2011.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in een dynamische context
30 juni Deze morgen Vorige bijeenkomst: –een concepthierarchie van kernbegrippen in Logic & Language vakgebied (o.b.v. glossary) Vandaag: –Jon:
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Rotary in Nederland LinkedIn Group Wat is het ? Wat kan ik ermee ? Hoe meld ik me aan ?
Korte introductie tot het principe
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
What is the meaning of? Student centered learning
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Inleidende Module Waarom Web 2
A+O project Co-creatie in de praktijk
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Pilot online discussieplatform Argu
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Open Universiteit Nederland
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Leren en Participeren in de Community
Transcript van de presentatie:

Social Learning & Social media Andreas Jansen 15 oktober 2014

Social Learning Social media

Waarom Social Learning ? Baan Permanent leren Tijd Starter Master Werk ondersteuning E-learning cursussen Training Coaching/ Mentoring Loopbaan paden Community of Practice Social Learning Personal Development Traditioneel leren Geheugen vermindert

Rol Learning & Development bij Leren? Ongestructureerd Zelf-beheerd Workgroup Learning L&D ondersteunt Kennis delen Ongestructureerd Zelf-beheerd Innovative Learning L&D moedigt aan Kennis onderzoek 0p social web Semi-gestruc- tureerd/geleid Blended Learning L&D kadert Kennis Co-creatie in social netwerk vd organisatie Gestructureerd geleid Training E-learning L&D managet Kennis overdracht in LMS E-learning cursussen Loopbaan paden Community of Practice Social Learning Personal Development Trining

Social Learning gaat over kennis? Betekenisgeving Interpretatie Verwerken Denken Verzamelen impliciete kennis informatie data expliciete kennis lawaai wijsheid Kennisproces

Welke soorten Leerprocessen zijn er? Ikujiro Nonaka SocialisatieExternalisatie InternalisatieCombinatie Impliciete kennis Expliciete kennis Impliciete kennisExpliciete kennis (= het delen van kennis door met elkaar ervaring op te doen.) (= het expliciteren van impliciete kennis.) (= het proces waarin expliciete kennis ‘eigen’ gemaakt wordt.) (= door expliciete kennis uit diverse bronnen samen te voegen en opnieuw te ordenen.)

SocialisatieExternalisatie InternalisatieCombinatie cursusmateriaal lezen gebruik zoekmachines pers. kennisbasis bouwen online testen syllabi studiegidsen cursusmaterialen hyperlinks met andere websites verhalen vertellen, animaties, commentaren geven informele bijeenkomsten ‘intelligence’ werkgroep discussies dialogen brainstormen Kennis creatie centrum I  E E  I I  I E  E Zoek middelen Online bronnen (a)synchrone communicatie Hypermedia representatie Welke Leervormen zijn er? SOCIAL LEARNING ACTIVE LEARNING COMBINATIE VAN EXPLICIETE KENNIS OMGEVING BOUWEN VOOR INTERACTIE

SocialisatieExternalisatie InternalisatieCombinatie Kennis creatie centrum I  E E  I I  I E  E Zoek middelen Online bronnen (a)synchrone communicatie Hypermedia representatie Welke Social Media voor Leren zijn er? face to face comm. videoconference webcams virtual reality tools process capture tools traceability expert systems reflectie peer2peer networks discussieplatforms collectieve kennis netw. aantekeningen database organisatie geheugen neurale netwerken systematische kennis middelen samenwerkende computermiddelen discussielinks webforums best practice database DIALOOG LEREN DOOR DOEN COMBINATIE VAN EXPLICIETE KENNIS OMGEVING BOUWEN VOOR INTERACTIE

Welke uitdagingen zijn er bij Social Media? 1.Selecteer (Ideeën & Community) 1.Filter info tbv doel 2.Evalueer inhoud en bekijk relevantie 3.Ben creatief in keuze van inhoud & label keuzes 4.Verdedig keuzen tegenover kritiek van peers 2.Beheer (Netwerk & Informatie) 1.Beheer tijd tav kijken en beantwoorden van post 2.Kies wie te volgen en ook hun volgers 3.Hoe ga je om met ongeschikte post, commentaar en uploads 4.Besluit welke applicatie je gebruikt om inhoud te verkrijgen 3.Socialisering (Denkwijze & Interactie) 1. Ken het publiek 2.Weet hoe kwaliteit (leden) aan te trekken 3.Ken het belang van goede kwalitatieve inhoud te posten 4.Weet hoe je specifieke mensen moet bereiken (stijl en toon) 5.Post om te leren en niet voor populariteit 6.Reflecteer op potentie van netwerk tav leren en zakelijke kansen 7.Gebruik meta-taal van applicatie (tags etc) voor meer exposure ZOEK DEEL DUID filter evalueer wat hoe met wie

Minder trainers, meer community en beheerders De toekomst? Wat vraagt de toekomst van ons? De toekomst vraagt! S = sociale en samenwerkende collectieven M = verandering mindset I = inkorten hoeveelheid bestaande trainingen L = links met sociale media & techniek E = eigen benen staande & autonome deelnemer

LMS E- learning formele cursus ruimte groeps ruimte persoonlijke ruimte persoonlijke ruimte in de organisatie buiten de organisatie Wat is reikwijdte van een Community samenwerkend platform sociaaL pLatform vd organisatie www learning portal

Ontwikkelingen Sociale Media 1.Gebruiker/deelnemer bepaald tijd & plaats digitaal leren. Bijvoorbeeld: Deelnemers bouwen samen kennis waarin ze leren met elkaar. 2.Gratis internet cursussen/trainingen. Bijvoorbeeld: 2000 gratis Excel cursussen op web met certificaat. 3.Toename van ‘intelligence based’ learning Bijvoorbeeld: Innoveren gebeurt steeds meer intern met z.g. intelligente werkgroepen/communities, evt. ondersteund door social media. 4.Bedrijven registreren steeds minder in LMS, maar in HR-systemen Bijvoorbeeld: SAP heeft naast HR-administratie, ook E-learning generator, die rechtstreeks aan HR-administratie is gekoppeld.