Workshop Compassie Netwerkdag 22 mei 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Hier de titel van de presentatie
Leren spellen, feedback en de computer
VHVL, vereniging in beweging
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Mindfulness Anne Speckens Afdeling Psychiatrie UMC St Radboud
Effect I-Pod op radio luisteren. Effect I-Pod op radio I-POD’s en Podcasting hot topic MP3 spelers zijn populair en worden steeds vaker geintegreerd in.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Instructie grammatica
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2002 Thankyou Music 1/10 BLESSED BE YOUR NAME (Matt Redman) 1. Blessed be Your name Gezegend.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
CHRONISCHE DEPRESSIE nieuwe opties voor onderzoek en behandeling GGNet januari 2013 Jan Spijker, psychiater, hoofd programma stemmingsstoornissen.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Annerie Moers 11 augustus 2006
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Gecompliceerd Divertikellijden van het colon
Rekenen met procenten.
‘Geef uw team vleugels’
Seizoensgebonden depressie Seasonal Affective Disorder (SAD)
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Kingsway's Thankyou Music 1/9 THE HEART OF WORSHIP (Matt Redman) When the music fades,
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Mindfulness.
Mindfulness bij persoonlijkheidsstoornissen
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Ik heb meer nodig. Mattheüs 5: 6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
Wetenschappelijk artikel van Pim Cuijpers.  Veel onderzoek  Effecten psychologische behandeling depressie volwassenen  Werkzaamheid psychotherapie.
Welke psychotherapie is het meest effectief bij een depressie ? Het oordeel van Dodo Pim Cuijpers.
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Preventie van depressie: een overzicht
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Lianne Schmaal 17 november 2011FADO Effect of modafinil on neural circuits underlying impulsivity in alcohol dependence Lianne Schmaal Department of Psychiatry.
Mindfulness: wat is het en wat is het niet?
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
ACT = PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases De psychosociale gevolgen van kanker: meestal negatief, soms ook positief Floortje Mols Mini-
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Cognitive behavioral therapy for treatment of anxiety and depressive symptoms in pregnancy: a randomized controlled trial dr. T. Verbeek arts-epidemioloog,
OPTion-studie – design Behandeldoelen van ouderen met kanker in een palliatieve setting Mariken Stegmann J. Schuling; T.J.N. Hiltermann; A.K.L. Reyners;
KOOKING-studie – design Effect van ondansetron bij kinderen met acute gastro-enteritis op de HAP Heleen Russchen F. Fickweiler; Y. Lisman-van Leeuwen;
Basisstof 6. Gezonde longen en luchtwegen Opdracht: Maak een tabel van de aandoeningen genoemd in basisstof 6. Vermeld de aandoening. Wat zijn de ziekteverschijnselen?
IBD en moeheid Jan H. Kleibeuker.
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
Disclosure belangen NHG spreker
Verder na een fout Anne Heynen, psycholoog/docent HOVU
Disclosure belangen NHG spreker
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Miriam Warnier Julius Centrum, UMC Utrecht
De therapeutische relatie
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Disclosure belangen Tony Poot
ACTmodel van psychopathologie
Mindful of Mindless? Revalidatie ervaringen in het UMCU
Breek me de bek niet open
FOODLAB HK.
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
MINDFULNESS voor mensen met autisme
Lichaamsbeweging voor vrouwen met borstkanker na adjuvante behandeling
Cardiorespiratoire oefenprogramma’s na traumatisch hersenletsel
Testphases still relevant?
Transcript van de presentatie:

Workshop Compassie Netwerkdag 22 mei 2014 Hetty Jansen, Renée Metzemaekers & Rhoda Schuling Radboud UMC Centrum voor Mindfulness Mei 2014

Wat te verwachten: Achtergrond compassie(training) Totstandkoming training Oefenen & inhoud training Inbedding compassie MBCT

Mindfulness & Compassie Compassietraining bij terugkerende depressie - Achtergrond

Terugkerende depressie Probleemstelling Terugkerende depressie Komt voor bij ongeveer 1 op de 5 Na 3 episodes 80% kans op terugval Steeds minder aanleiding nodig Behandeling tijdens depressie redelijk succesvol Preventieve behandeling niet succesvol

Onderhoudende factoren depressie: Cognitieve bias voor negatieve informatie: aandacht en geheugen > rumineren, zorgen maken Grote mate van zelfkritiek, vooral in tijden van lijden Tara Brach: “we lose ourselves in thoughts about what is wrong, how long it will last, what we should do about it and how the pain is a reflection of our inadequacy, our imperfection”.

Bevindingen MBCT Effectief tijdens en tussen depressies Werkingsmechanismen: niet-oordelende, vriendelijke houding Kans op terugval nog steeds 53%

Dus: Belangrijk depressiekenmerk: Zelfkritiek, oordelende houding Belangrijk werkingsmechanisme MBCT: Ontwikkeling vriendelijke, niet-oordelende houding = compassietraining (mindfulness based) Christina Feldman: When a friendly heart encounters suffering, compassion is what arises

Onderzoek Compassie O.a. Neff, Germer, Gilbert, Frederickson, Brach

Onderzoek compassie Pilot/RCT Neff & Germer (2012): Significante toename in zelfcompassie, mindfulness en diverse welbevinden-uitkomsten (voor/na interventie) Zelfcompassionele mensen hebben een betere psychologische gezondheid dan mensen die geen zelfcompassie hebben

Onderzoek compassie Review Macbeth & Gumley (2012; 20 studies): Grote effect size voor de relatie tussen (zelf)compassie en psychopathologie (r=-0.54; p<.0001) (zelf)compassie is een belangrijke verklarende variabele in het begrijpen van mentale gezondheid en weerbaarheid

Mindfulness & Compassie Compassietraining bij terugkerende depressie - Totstandkoming training

Mindfulness Based Compassievol Leven MBCL in 2012 uitgebracht als vervolgtraining van de MBSR/MBCT door Frits Koster en Erik van den Brink 8 sessies 2,5 uur Oefeningen Inquiry Psycho-educatie

Pilot studie bevindingen 17 deelnemers (2 M, 15 V) Depressie Zorgen Mindfulness Zelfcompassie

Kwantitatieve data Pilot Studie Compassie Depressieve symptomen

Zorgen symptomen

Mindfulness

Zelfcompassie

Zelfcompassie subschalen

Pilotdeelnemer na training: “… dat heb je natuurlijk zoveel, dat een gedachte soms ook gewoon moeilijk is en dat je dat mag vinden, en doordat je daar ruimte voor maakt, kan je weer verder. Heel vaak zeggen mensen: ja, maar je moet ook positief blijven. En ja, dat is ook zo, maar …, hier mag je gewoon zeggen van: ja, het is moeilijk”

Aanpassingen MBCL Structuur/organisatie Inhoud

Gerandomiseerde, gecontroleerde trial MBCL+TAU 6 maanden N=120 TAU Randomisatie BASE: voor FUC FU/ETC ET/EC: na

Trialdeelnemer na training “Ik voel de pijn die het doet en waar de pijn zit, heel vaak inderdaad echt in mijn hart, hier zo in mijn keel. Dat voel ik. Ik kan het toelaten en ik kan ook bewust gewoon … . Ik kan het toelaten, dan verzacht het en als het niet verzacht, kan ik ook voor mezelf op een duidelijk moment aangeven zo nu, … zo is het goed, ik heb het, maar het mag er zijn”  

Trialdeelnemer na training (2): “… ja, het was laatst heel duidelijk toen ik heel slecht nieuws kreeg, […] Ik stond net bij de voordeur met mijn boodschapjes, dus die heb ik in de keuken gezet, [ben] meteen buiten gaan zitten in een stoel, de zon, gekoesterd letterlijk in de zon, en toen toegelaten. Ik had ook geen zin meer om mensen te bellen, … of te praten op dat moment, want ik denk: dan haal ik mezelf weer uit het gevoel, dan ga ik weer met ratio bezig. En dat wilde [ik niet], ik maakte een hele bewuste keuze dat ik dat niet deed”

Questions, comments…? Rhoda Schuling / Radboud University Medical Centre for Mindfulness January 2014

Oefenen: de veilige plek

Psycho-educatie in de Compassietraining

Oefenen: verzachten, kalmeren, toelaten

Inbedding Compassie MBCT Segal, Williams & Teasdale: “… we assume[d], that all of the practices, the inquiry and teaching, both didactic and experiential, should be offered with a spirit of kindness and compassion. … Unless the class takes place within this atmosphere, the MBCT program loses one of its foundational features.” Jon Kabat-Zinn: “The entire feeling in the clinic has always attempted to embody lovingkindness… So to my mind, nothing ever needed to be said explicitly about it.”

Als in de MBCT/MBSR (zelf)compassie wordt ontwikkeld door indirecte, impliciete instructies, dan ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid hiervoor bij (de belichaming van) de trainer. Dus hoewel de inhoud van iedere sessie belangrijk is, worden de belangrijkste “lessen” overgedragen door de aanwezigheid van de trainer tijdens de sessie. De deelnemer merkt in die zin misschien niet zozeer op wat er gezegd wordt, maar meer hoe het gezegd wordt.

Dank voor uw aandacht Hetty Jansen, Renée Metzemaekers & Rhoda Schuling