Morele ontwikkeling en opvoeding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Advertisements

We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Opvoeden in de puberteit
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Patricia presenteert.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Ontwikkelingstraject kinderen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
Voorstelling 6de leerjaar
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Welkom bij.
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Heel interessant !.
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Ontwikkeling en de basisschool
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Groepsdynamiek 1.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom op onze ouderochtend
Levensbeschouwelijk leren
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ethiek ,zorg en technologie
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie
Heel interesant !.
H3 Wat is normaal?.
LOB zeven stappen naar succes
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Eindpresentatie module 5
Waarden = hoe gaan wij met elkaar om ?
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Aangeboren of aangeleerd?
Burgerschap Thema: politiek
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Morele ontwikkeling en opvoeding Van Ilona Duivenvoorde 2e jaars mens en technologie Bron: Kohlberg, Lickona, lodewijks

Inhoud Morele ontwikkeling Stadia in de morele ontwikkeling (Kolhberg) De tien bouwstenen (Lickona) Begeleiding (Lodewijks)

Ontwikkeling van waarden en normen Ingeprent  Eigen maken (Verinnerlijkt) Geweten (uber ich)

Stadia in de morele ontwikkeling Preconventioneel stadium Conventioneel stadium Postconventioneel stadium

Preconventioneel stadium 0 – 10 a 12 jaar Gewenst gedrag beloond, ongewenst gedrag gestraft Overweegt dingen op de reactie van opvoeder

Conventioneel stadium 10 – 18 jaar Goedkeuring van de omgeving Ontwikkeling van het geweten

Postconventioneel stadium Vanaf 18 jaar Na leven van eigen gemaakte waarden en normen Zelfstandig beslissen wanneer je er norm overtreed door een andere waarden

Tien bouwstenen van Lickona Moreel gedrag is respect Ontwikkeling loopt in fases Respecteer elkaar, verwacht respect Goede voorbeeld Uitleg Leren nadenken Verantwoordelijkheden Evenwicht Liefde, zelfrespect bevordering

1. Moreel gedrag betekend respect Waarde die je mee wilt geven Respect is het kernwoord

De morele ontwikkeling verloopt in fasen Andere opvattingen over wat goed en kwaad is Denken op een eigen manier Fase o  egocentrisch denken (0-4 jaar) Fase 1  gehoorzaamheid (4-6 jaar) Fase 2  voort wat hoort wat (6-10 jaar) Fase 3  goede relatie met andere (10-12 jaar) Fase 4  verantwoordelijkheid (12-16 jaar) Fase 5  principieel geweten (16-18 jaar)

3. Respecteer kinderen en verwacht respect terug Het begint bij jezelf. Voor ogen houden dat een kind een mens is Eerlijk met ze omgaan Aanpassen aan het niveau van het kind Uileg geven Gevoel geven dat hun mening telt Respect voor jouw bij brengen

4. Geef het goede voorbeeld

5. Leg uit wat je bedoelt

6. Leer kinderen nadenken ‘hoe zou jij dat vinden als iemand dat bij jouw zou doen?’

7. Geef echte verantwoordelijkheden Samen de tafel te dekken Een ander kind te laten helpen Hoe gaan we met elkaar om?

8. Zorg voor evenwicht tussen zelfstandigheid en controle Een kind heeft nodig: Zelf dingen uitzoeken Oplossingen voor problemen te bedenken Verantwoordelijkheden dragen Vrijheid om te experimenteren Controle Leiding Duidelijke grenzen Regels

9. Geef kinderen liefde en help hen zelfrespect te ontwikkelen

10. Bevorder de morele ontwikkeling en daarmee een gelukkiger gezinsleven Praat over problemen en conflicten met gevoel Sfeer in de groep gezamenlijke verantwoordelijkheid

Begeleiding Lodewijks Belangrijker waarde hooghouden voor de opvoeders Respect Liefde Geduld Geestkracht Rust Orde Zelfinzicht Innerlijke rust bescheidenheid