Effectief rekenonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Praten met kinderen over de wereld !
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Leerlingbemiddeling / mediation
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verborgen vormen van pesten
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Coöperatieve leerstrategieën
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Ik hou van Holland spel!.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Al doende leren training docenten
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
Experts werkvorm + begrippentest
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Informatie- avond groep 6
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Slimme draken helpen ons om nog beter de tafels te gaan leren!
Structureel Coöperatief Leren
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Het belang van voorlezen
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Bewegen in het onderwijs W38
Wat is coöperatief leren?
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
Instructie geven en uitvoeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
© UNIEK IN DE KLAS.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Didactische structuren
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Kennismakingsspellen
Dialoog.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
Les 5: Verbale communicatie
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Effectief rekenonderwijs

Doelen Bijeenkomst 1 (Nader) kennismaken met de achtergronden van ‘Coöperatieve leerstrategieën’en leren kennen van de basisprincipes. Leren kennen van een aantal didactische structuren en weten op welke wijze deze ingezet kunnen worden binnen de eigen rekenles.

We leren: 10 % van wat we lezen 20 % van wat we horen 30 % van wat we zien 50 % van wat we zien en horen 70 % van wat we discussiëren met anderen 80 % van wat we persoonlijk ervaren 95 % van wat we aan een ander uitleggen

Leerkracht A Leerkracht stelt een vraag Leerling steekt vinger op Leerkracht geeft beurt Eén leerling antwoordt Leerkracht reageert

Leerkracht B Leerkracht stelt een vraag Leerkracht geeft een opdracht voor de groep Leerkracht structureert de opdracht niet

Leerkracht C Leerkracht stelt een vraag Leerkracht geeft DenkTijd Leerkracht organiseert een gestructureerde interactie tussen leerlingen (GIPS)

G I P S Gelijke deelname Hoe gelijk is de deelname? Individuele aansprakelijkheid Moet er een openlijke individuele prestatie geleverd worden? I Positieve wederzijdse afhankelijkheid Is mijn effect, jouw effect? Is hulp nodig? P Simultane interactie Hoeveel % is tegelijkertijd waarneembaar actief? S

Stilteteken Hand omhoog - stop met praten - stop met doen 2. Waarschuw anderen Kijk Luister

Kenmerken Klasbouwers Weg van je stoel Beweging Met je klasgenoten

Denktijd Minimaal 5 – 10 seconden, mag langer Geeft rust Geeft verdieping Iedereen is nu klaar om te beginnen

Klassenmanagement Routines: Stilteteken Tweetalopstelling: oogmaatje en schoudermaatje Stemvolume Genummerde plaatsen

Inhoud Didactische Structuur + Leeractiviteit

Kenmerk effectief rekenonderwijs Start elke rekenles met een automatiseringsoefening van 5 – 10 minuten (bron: iedereen kan leren rekenen, PO-raad, Projectbureau kwaliteit, zie ook www.rekenpilots.nl)

Mix & Koppel De leraar verdeelt de kaartjes onder de leerlingen Mix. De leerlingen lopen door het lokaal en ruilen zonder overleg hun kaartjes Stopsignaal. De leerlingen bevriezen en ruilen geen kaartjes meer DenkTijd Koppel. De leerlingen zoeken één of twee medeleerlingen met een bijpassend kaartje Stappen 2 t/m 5 worden herhaald

Doe Mee en Vertel Teams staan met één blad waarop hun oplossingen of ideeën staan Degene op plaatsnummer 1 van team 1 noemt 1 oplossing of idee en geeft het blad aan degene op plaatsnummer 2 De andere teams vinken af of schrijven de oplossing of het idee erbij Nu is degene op plaatsnummer 1 van team 2 aan de beurt Geen nieuwe oplossingen of ideeën meer? Het team gaat zitten en noteert alle oplossingen en ideeën van de andere teams erbij op het eigen blad Zo doorgaan tot alle teams zitten

Kenmerk effectief rekenonderwijs Laat kinderen regelmatig verhalen bedenken bij de sommen (bron: kwaliteitskaart ‘groep 4, rekenen tot 100’, zie ook www.rekenpilots.nl)

Denk-Tweetal-Vertel De leraar introduceert het (reken)probleem Demonstratie In tweetallen aan de slag: - leerling A praat, leerling B luistert - leerling B praat, leerling A luistert Door discussie tot overeenstemming De leraar kiest enkele willekeurige leerlingen die plenair hun oplossing toelichten

TweeGesprek Op Tijd Leraar geeft opdracht en tijd DenkTijd A vertelt, B luistert B vat samen of geeft een positieve reactie B vertelt, A luistert A vat samen of geeft een positieve reactie

Kenmerk effectief rekenonderwijs Ruime aandacht besteden aan het oriënteren in de telrij tot 100 en 1000 (bron: iedereen kan leren rekenen, PO-raad, Projectbureau kwaliteit, zie ook www.rekenpilots.nl)

Zoek De Valse De leraar geeft opdracht Groepsoverleg Twee goed, één fout Wie begint? Leerling A gaat staan en presenteert 3 beweringen DenkTijd Teamdiscussie leerling B, C en D De groep raadt ‘De Valse’ Wie feliciteert wie? Herhaling stappen 4 t/m 9

Denker-Schrijver Werk in tweetallen aan een opdracht A start met de eerste opdracht door hardop de denkstappen te verwoorden B B luistert, checkt en noteert op aanwijzing van A, coacht als nodig en bevestigt totdat één opgave af is Partners prijzen elkaar en wisselen van rol B verwoordt en A checkt en noteert, coacht en bevestigt Zo doorgaan totdat het tijd is of de opgaves gemaakt zijn

RondPraat Leraar geeft onderwerp of open vraag met verschillende antwoorden Leerlingen geven om de beurt mondeling antwoord Iedere leerling krijgt evenveel tijd