Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Advertisements

Dertien doelen vertaald
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Taalbeleid in zaakvakken
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Vernieuwing verzorging
Taalbeleid.
Aandacht voor taal raakt de hele school
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Vaco’s
Thema 2 Periode 1 KOP
Taalscreening fase 2: opvolging
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
CLIL-didactiek voor Duits
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Carla van Boxtel 20 november 2008
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Krachtige Leeromgeving
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Het succes van de taalbewuste docent
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven
Lang zullen ze begrijpend lezen – impulsproject
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO

Didactisch filmpje eerste graad: Natuurwetenschappen: van voedselketen tot kringloop Rob Van Gastel Don Bosco Mariaberg Essen Didactisch filmpje eerste graad: natuurwetenschappen, Rob Van Gastel Don Bosco Mariaberg Essen

Didactisch filmpje tweede graad aso Economie: verschuivingen op de arbeidsmarkt Els Van Hauwermeiren Sint-Gertrudiscollege Wetteren

Elke leraar taalleraar of taalgevoelige leraar Goed didactische handelen Bewust van rol van taal bij het leren Bewust van talige drempels Voorzien van talige ingrepen Les met duidelijke taaldoelen + talige ondersteuning

‘70 % van wat in klas gebeurt, ontsnapt aan aandacht van leraar ‘ (Visible learning for teachers, John Hattie) Hoe kunnen we ervan uitgaan dat onze lessen een taalontwikkelende invloed hebben? Verschillende bronnen, goed doordachte lessen en professionele kritiek Geen perfecte recepten, aanzet tot grondig nadenken over effect van lessen op (taal)leerproces Kapstokken via filmpjes

Is dit voldoende gelukt? Bedoeling van les: vakspecifieke inzichten /vaardigheden bijbrengen én werken aan taalontwikkeling van leerlingen => win-win-situatie Rob Van Gastel geeft in het slotinterview zelf aan dat hij veel aandacht besteedt aan: Context Interactie Taalsteun Is dit voldoende gelukt?

Kijkopdrachten Opdracht 3 (+ kijkwijzer vraag 1) Hoe leert de leraar nieuwe begrippen aan? Opdracht 4 (+ kijkwijzer vraag 8) Welke interactieve werkvormen hanteert de leraar? Welk effect heeft dat op de (taal)ontwikkeling van de leerlingen? Opdracht 5 (+ kijkwijzer vraag 6) Welk vormen van taalsteun geeft de leraar? Opdracht 6 (+ kijkwijzer vraag 4) Hoe brengt deze leraar contexten aan?

Opdracht 3 (+ kijkwijzer vraag 1) Hoe leert de leraar nieuwe begrippen aan?

Opdracht 3 (+ kijkwijzer vraag 1) Hoe leert de leraar nieuwe begrippen aan? visualisering: kaartjes, koordjes, pijlen, foto’s, schema’s, uitbeelden, … herhaling actief laten gebruiken in stilte lezen

Opdracht 4 (+ kijkwijzer vraag 8) Welke interactieve werkvormen hanteert de leraar?

Opdracht 4 (+ kijkwijzer vraag 8) Welke interactieve werkvormen hanteert de leraar? Veel spreek- en overlegkansen: groepswerk (met begeleiding) duo-opdracht onderwijsleergesprek

Opdracht 5 (+ kijkwijzer vraag 6) Welk vormen van taalsteun geeft de leraar?

Opdracht 5 (+ kijkwijzer vraag 6) Welk vormen van taalsteun geeft de leraar? gerichte vragen stellen reageren op onvolledige of onduidelijke antwoorden beelden, lichaamstaal, materialen overzichten

Opdracht 6 (+ kijkwijzer vraag 4) Hoe brengt deze leraar contexten aan?

Opdracht 6 (+ kijkwijzer vraag 4) Hoe brengt deze leraar contexten aan? voorkennis oproepen nieuwe beelden en ervaringen aanbieden overleggen, elkaars ideeën horen lezen: betekenis uit de context afleiden

Geeft deze leraar volgens jullie goed taalontwikkelend les? Afronding Geeft deze leraar volgens jullie goed taalontwikkelend les? De sterktes van deze leraar? Verbeterpunten?

Vragen Bedoeling van les: vakspecifieke inzichten /vaardigheden bijbrengen en werken aan taalontwikkeling van leerlingen. Is dit voldoende gelukt? Belangrijkste vaststellingen rekening houdend met vragen van kijkwijzer? i.v.m. de context van de les? i.v.m. het taalaanbod en aandeel van docent<>ll n i.v.m. leerstrategieën i.v.m. betekenisvolle taaltaken en ruimte initiatief ll .n

Vragen Wat is belangrijkste verdienste van deze les? Wat zou je anders aanpakken? Synthese Welke ervaringen met TOL of met coachen van TOL hebt u? Conclusie: getoond niveau van TOL? Wat kan hieraan verbeteren? .

Mogelijke antwoorden Duidelijke context en aanknopen bij verworven begrippen Gebruiken van voorkennis van lln. Betrokken lln. Realistische context voor lln. Economie

In verband met taalaanbod Verzorgde en rijke taal; formuleringen afgestemd op niveau van leerlingen Maandoverzichten met schooltaalwoorden in de eerste graad Maandoverzichten met vaktaalwoorden vanaf de tweede graad Atomaschrift met alfabetisch geordend vakjargon Bewustmaking van moeilijkheid van schooltaal Aansturing voor leraren

In verband met leerstrategieën Aandacht aan verschillende tekstsoorten Bronnenmateriaal met informatieve teksten , diagrammen, grafieken, cijfers. Stilstaan bij leesvaardigheid Meer onderscheid hoofd- en bijzaken? Beter weergeven met eigen woorden? Gericht luisteren in stam- en expertgroepen Gevarieerd didactisch repertoire.

In verband met betekenisvolle taaltaken Nagedacht ook meest efficiënte aanpak van de les Boeiende opdrachten met gebruikswaarde (misschien hoger eisen stellen aan taalgebruik en complexiteit) Lln. ervaren nut van taaltaken Interactie , veel taalproductie en variatie aan werkvormen Reflectie over groeps- en leerproces