Succesvol ondernemen met games Copyright: geen. Gebruik dit gerust, noem alleen ff onze naam!
Hallo!
In 25 minuten…
In 24 minuten… –Game: ja of nee? –Wat voor game? –Hoe bedenk je een format? –Hoe maak je een game?
Soorten en maten
Console- vs browser based Mobile vs PC vs Tablet Commerciële games voor consumentenmarkt / serious games / advergames Browser: van banner tot Farmville
Businessmodellen
Consoleverkoop Stuksverkoop: CD/download (counterstrike, mario, …) Abonnement (WoW) Organisatielicentie (serious games) Micropayment (mobiel, App store) Micropayment in-game (Second Life, Zoo World, Sing Star) Free version (trial, basic), payed upgrade Sponsored game In-game advertising
Advergames
1 u 45 minuten / dag online Waarom advergames werken Jij als exploitant Jij als adverteerder De viral-illusie
De game-driehoek Publisher Advertiser Developer
Decision time!
Plussen Langere levensduur uiting Interactiviteit zorgt voor veel grotere impact Mogelijkheden voor co-creatie Veel opties om betaald digitaal uit te geven Minnen Vaak duurdere optie Vak apart: succes is niet verzekerd Veel concurrentie en prijserosie Advergaming: resultaten niet altijd helder
Game DNA Doelgroep Thema Businessmodel Game-type Seeding
Gamebudget
Concepting Design (inclusief motion, 3D) & development Audio, copywriting, beeld/portretrechten Projectmanagement Merk/url, hosting/fysieke productie/distributie, (retailmarge) Promotie/Seeding
Aan de slag
Op de vroege morgen van 1 september 1901 …Sukkelt een hooiwagen over een landweg Het gaat regenen, en de weg verandert in een modderpoel! Er ontstaat een opstopping Iedereen staat er beteuterd bij…
Bureauselectie
Ervaring vereist, vraag om kwantitatieve resultaten Lelijk = slecht Gutfeeling is belangrijk Vraag het aan een succesvolle collega Guerilla Games – Spill Group – Ranj - Little Chicken
Valkuilen
Geen doel Te makkelijk Te moeilijk Verkeerde Game-DNA mix Teveel features Performanceproblemen, bugs Geen goeie seeding/sales
En nu jij…
1.Welk product in je portfolio leent zich qua onderwerp en doelgroep voor een game? 2.Welk gametype ligt voor de hand? 3.Welke businessmodel kies je? 4.Bedenk en omschrijf een game vanuit 1 tm 3 5.Wanneer is de game een succes? 6.Zou je er € 1000,- eigen spaargeld in steken?
Tot