Zelfhulpgids naar werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Uitslag enquête over online pesten
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Samen toch apart Stap voor stap
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Naam:Elroy prins Klas:6a Jaar: 2007/2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Fox schildersbedrijf
Mijn stage bij Naam: Angelique Klas: 4b Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin.
Lieve zoon/dochter ....
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Samen toch apart Stap voor stap
Geïntegreerd onderwijs
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Aan de slag met de BETERapp
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Filmpje van de goede herder al gezien?
Wat ik wil…..
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Patiënten kunnen artsen beter
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Portfolio Presentatie
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Narinder Doerga Voedingscoach
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kiezen voor keuzedelen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Talent in Ontwikkeling
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
LOB zeven stappen naar succes
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Zorgtaken en Zelfredzaamheid
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Overzicht gedragingen per competentie
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Zelfhulpgids naar werk voor mensen met autisme Jos Cremers juni 2014

Het schrijfproces Doelgroep: eerste oriëntatie, problemen op werk, begeleidingsmoe, computermensen, zelf doen. ASS en autisme ( school, NVA, Autisme Centraal, DSM 4 en 5 en Martine Delfos). Positieve, stimulerende stijl incl. luisteren. Acceptatie van autisme, begeleiding en hulp. Voor mensen met autisme. En coaches, gemeenten? Doelgroep uitbreiden? Zo beknopt als mogelijk. Prikkelarme lay-out. Marjon, Britta, Patricia en Cis.

Inhoud: Uitleg vooraf Uitleg over autisme Beter leren kennen van mezelf Hoe kies ik welk werk bij mij past Plan A en B Wie kan mij helpen? Slotwoord

Uitleg vooraf: Voor wie is deze gids gemaakt? Waarom is dit geschreven? Wie heeft het geschreven? Gebruiksaanwijzing.

Uitleg over autisme. Taboes? Wie zijn al die mensen met een vorm van autisme? En wie zijn al die mensen zonder autisme? Wat is autisme in het kort. Verklaringstheorieën van autisme.

Beter leren kennen van mezelf. Arbeidsvaardigheden. Begeleidingsbehoeften. Talenten. 1 2 3 4 5 ?

Arbeidsvaardigheden Op tijd aanwezig zijn. Instructie begrijpen vanuit handleiding. Goed kunnen concentreren op werk. Werk opruimen als het af is. Kunnen omgaan met kritiek. Op tijd aangeven als zich een probleem voordoet. Initiatief nemen als dat nodig is.

Begeleidingsbehoeften Ik houd me graag op de achtergrond. Ik praat veel, soms moeten mensen mij remmen. Vertel mij aanstaande veranderingen z.s.m. Ik moet wennen aan mensen die ik nog niet ken. Ik heb moeite met teveel prikkels van geluiden. Ik heb moeite als ik meerdere opdrachten tegelijk krijg.

Talenten Details en veranderingen snel opmerken. Ik kan geleerde dingen lang onthouden. Ik kan onverstoorbaar doorgaan. Afspraak is voor mij afspraak. Ik kan heel goed alleen werken. Ik werk heel secuur. Ik ben heel creatief en heb veel fantasie. En dus een eigen stijl om problemen op te lossen.

Tips hoe mijn baas het beste met mij om kan gaan. Maak een overzicht van: - je arbeidsvaardigheden - je begeleidingsbehoeften - je talenten Maximaal 1 A4-tje Tip: maken voor woonbegeleider

Een beroepskeuze maken Kijk naar ambities, wensen, dromen. Kijk naar de arbeidsmarkt. Kijk naar geschikte opleidingen. Beroepskeuzetests. Zoeken naar beroepen op internet: http://www.123test.nl/beroepen/ http://vdab.tv/categorie/19

Plan A en plan B Plan A =stappenplan naar jouw doel Studiedoel Beroependoel Plan B = zoek meerdere alternatieven als plan A niet lukt.

Wie kunnen jou helpen? Zelfbeeld mensen met autisme. Helpen: Zoek coach, begeleider, decaan waarmee het goed klikt. Let ook op je eigen houding, zorg dat je respect toont als je dat ook terug verwacht. Geef niet op bij tegenslag. Hoe wordt kritiek bedoeld?