Noelle Aarts en Rob Eijsermans Bex*zomeracademie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Generatief Leiderschap
Time management in het onderwijs
Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013
Introductiebijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Noelle Aarts Let’s connect! Logeion Communicatie Congres
Hogescholen in Dialoog
Motiverende gespreksvoering
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De 10 geboden Ken je Gods gebod: woorden één tot tien?
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Met handen en voeten geloven 1
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Personeelsessie LOKO.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Jij, God en je kind.
Volksuniversiteit Zwolle
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Pedagogische theorieën
Branding en storytelling in de regioin Br Noelle Aarts Nijkerk, 3 novemer 2015.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
In een jeugdgevangenis
§2: politieke stromingen en partijen:
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Heel gewoon maar toch anders.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Sterker communiceren = relaties versterken
In dialoog! Over de kunst van een goed gesprek
In gesprek over werkdruk
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Over luisteren, waarom dat zo moeilijk is en hoe we er beter in kunnen worden… Noelle Aarts en Rob Eijsermans Bex*zomeracademie Eindhoven, 24 augustus 2010

Het programma 1 Intro 2 Wat is luisteren? 3 Waarom is luisteren zo moeilijk? pauze 4 Luisteren en verwachtingen 5 Goed luisteren, hoe doe je dat? 6 Discussie

Wat is luisteren? Vertel het maar…..

Wat is luisteren? De ouder tegen zijn kind: “Ik wil dat je luistert!” Werknemer en baas: “Ze luisteren toch niet, ze doen wat ze zelf willen!” Politicus die zegt te luisteren naar het volk De tiener die de hele dag naar muziek luistert De Barok-liefhebber die intensief naar een uitvoering luistert Er is niemand die naar me luistert!

Wat is luisteren? Luistertheorie en luisterwetenschap Er is weinig onderzoek gedaan (of te vinden) naar luisteren. Maar er zijn uitzonderingen: Cees van Woerkum en Noelle Aarts: projective hearing Otto Scharmer: Theorie U

Wat is luisteren? De vier luistervormen volgens Scharmer: verzamelen van informatie (‘downloaden’) - luisteren ter bevestiging van wat we al weten of wat we denken (te weten) gericht luisteren (object focused listening) - luisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten. empatisch luisteren - verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisteren - luisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is

Wat is luisteren? Wat leveren de luistervormen op de voor de verteller? ‘downloaden’ uitgaande van overeenstemming: versterking van de consensus uitgaande van overeenstemming: versterking van de eigen positie uitgaande van verschil van mening: vergroting van de afstand uitgaande van verschil van mening: verzwakking van eigen positie gericht luisteren mogelijkheid om (eigen) afwijkende inzichten over te brengen mogelijkheid tot uitwisseling van ideeën en begin van een dialoog mogelijkheden tot overeenstemming en eigen positieversterking empatisch luisteren een willig oor, fijn gevoel, ei kwijt kunnen er nog wel zelf alleen voor staan; het zelf nog moeten doen generatief luisteren constructieve dialoog samenwerking samen vanuit jezelf werken aan ontwikkeling

Wat is luisteren? Wat leveren de luistervormen op de voor de luisteraar? ‘downloaden’ bevestiging: zie je wel dat ik op het goede spoor zit versterking van eigen positie opleggen van eigen mening aan de ander mogelijkheid om het verhaal ‘over te nemen’ gericht luisteren mogelijkheid om het onderwerp beter te gaan bekijken mogelijkheid om nieuwe inzichten te verwerven openheid, open houding, mogelijkheden tot out of the box opties empatisch luisteren veel begrip voor de ander; verwarring in oordeelsvorming afstand: dit is wel zijn verhaal. Ik kan hier zelf niets mee. generatief luisteren constructieve dialoog samenwerking samen vanuit jezelf werken aan ontwikkeling

Luisteren… Waarom is luisteren zo moeilijk?

De natuurlijke neiging tot zelfreferentialiteit Het is onmogelijk om alle signalen uit de omgeving op te pikken en te verwerken. Selectie en ook reconstructie van informatie is nodig om een identiteit te ontwikkelen waarmee men zich in de wijdere omgeving kan handhaven. Elke organisatie ontwikkelt zo onvermijdelijk een eigen cultuur, met eigen waarden, gedragscodes en visies op wat van belang is en wat niet. Daarmee wordt gemakkelijk aansluiting gevonden met bepaalde onderdelen in de omgeving, en helemaal niet met andere.

Zelfreferentialiteit verwijst naar de eigenschap van mensen en organisaties om: de omgeving te bezien vanuit een volstrekt eigen idee over wat belangrijk is en wat niet zonder dat men in de gaten heeft dat dat zo is.

Beeldvorming Mensen construeren een verhaal, ook al is dat gebaseerd op slechts enkele gegevens. We construeren door beelden/verhalen/horen zeggen te versmelten. Wat men niet weet, wordt ingevuld Later weet men niet meer zo goed wat waar is en wat ingekleurd

Framing

Framing

Autopoiese Autopoiese verwijst naar het vermogen van zelfvoortbrenging door een gesloten systeem van relaties. Dit vermogen is gebaseerd op drie eigenschappen: autonomie een circulair karakter zelfverwijzing

Autopoiese

Autopoiese De samenleving bestaat uit in principe gesloten systemen die zichzelf overeind proberen te houden en elkaar daarin ‘verstoren’.

De neiging tot autopoiese maakt dat: Mensen zich prettig voelen bij wat ze al kennen Mensen zich prettig voelen bij mensen die het met ze eens zijn (ons soort mensen / soort zoekt soort) Mensen er toe neigen vooral te praten met gelijkgestemden

Met als gevolg: Gebrek aan kritische reflectie op bestaande opinies Gebrek aan afstemming met de wijdere omgeving Gebrek aan veranderingsgezindheid (vergelijk weerstandscommunicatie) Gebrek aan innovatief vermogen

Weerstandscommunicatie: ja maar… Zelfgenoegzaam (‘dat doen we toch allang’) Gelaten (‘dat kunnen we toch niet’) Cynisme (álles is al geprobeerd, de buitenwereld is de boosdoener dat niks kan’)

Teneinde de neiging tot autopoiese te doorbreken: Waarderen en organiseren van verschil Ontmoetingen organiseren tussen verschillende systemen Organiseren van kritische reflectie op bestaande opvattingen (de advocaat van de duivel en de hofnar) Organiseren van ‘veilige’ discussieruimte en experimenteerruimte Ander perspectief hanteren op planning en controle

Verandering anders bekeken resultaat van bewust geplande regie vanuit centraal punt maar vooral: resultaat van ambitie, omstandigheden en het zelforganiserend vermogen van mensen

Verandering als resultaat van het samenspel tussen:

Verandering anders bekeken Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd (Blaise Pascal, 17e eeuw) Daarom: Aansluiten bij intrinsieke motivatie van mensen zelf in plaats van het benadrukken van ‘objectieve’ argumenten

Behoeftehiërarchie van Maslow

Samengevat Het fenomeen luisteren verdient de aandacht Het verschijnsel autopoiese, ofwel, waarom luisteren met open hart en open mind zo moeilijk is Als we iets willen veranderen, dan moet het uitgangspunt de motivatie van de ander zijn De instrumentele benadering schiet te kort: de interactie centraal

Luisteren… Pauze?

Luisteren en verwachtingen Opa Sjaak: de ‘verbinder’

Luisteren en verwachtingen Oma Emma: de ‘helper’

Luisteren en verwachtingen Oma Truus: de ‘doener’

Luisteren en verwachtingen Opa Kees: de ‘luisteraar’

Luisteren en verwachtingen

Luisteren en verwachtingen Pim: de ‘mensenluisteraar’

Luisteren en verwachtingen bij dialoog Een op zichzelf staand luisteren is zinloos: het leidt tot niets Een luisteraar moet laten zien dat hij / zij luistert Luisteren leidt onverbiddelijk tot een reactie Zodra je luistert, creëer je verwachtingen

Luisteren en verwachtingen  participatie terugkoppelen social media intern overleg werkvormen argumenten delen ideeënboxen evaluatie chatsessies intranet spreekuur social media

Goed luisteren, hoe doe je dat? Tools om te luisteren: social media participatie ideeënboxen werkvormen ook: onderdeel maken van cultuurverandering ook: onderdeel maken van verandering managementstijl ook: verankeren in interne communicatie etc.

Goed luisteren, hoe doe je dat? Tools om te doen: terugkoppelen prikbord, intranet beargumenteren uitleggen met medeneming van gehoorde geluiden interactieve dialoog onderhouden social media en weblogs ook: cultuurverandering en management stijl ook: interne communicatie en verwachtingen managen ook: planmatig werken (factor tijd) etc.

Goed luisteren, hoe doe je dat? De 10 b’s van het luisteren bemerken bereidwillig zijn beschouwen begrijpen beoordelen beleven bewerken betrekken bewegen bereiken

Luisteren naar elkaar Zeg het maar…

Luisterboeken… De Zwarte Zwaan (Nassim Nicholas Taleb): over de impact van onverwachte gebeurtenissen, met grote gevolgen, die achteraf begrijpelijk en voorspelbaar worden gemaakt Here comes everybody! (Clay Shirky) over het zelforganiserend vermogen van mensen Nudge (Richard H. Thaler & Cass R. Sunstein) over verandering als al dan niet bedoeld gevolg van kleine duwtjes in een bepaalde richting (libertarian paternalism!) The Wisdom of Crowds (James Surowiecki) over het belang van diversiteit Theory U (C. Otto Scharmer) over luisteren: bumping into our blind spot! Berthold Gunster. Ja-maar wat als alles lukt? De tien regels voor een Ja-maar-vrij-leven. A.W. Bruna Uitgevers, 2005 over weerstandscommunicatie en hoe daar mee om te gaan

Over luisteren, waarom dat zo moeilijk is en hoe we er beter in kunnen worden… Noelle Aarts en Rob Eijsermans Bex*zomeracademie Eindhoven, 24 augustus 2010