Veerkracht & Kwetsbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hans mijn Egel wordt Prins:
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
De hersenen en het zenuwstelsel.
Omschrijving zelfmanagement
Ontregelde Ontwikkelingsstoornissen
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Ja, zeker vandaag!.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Kwetsbaarheid voor (seksueel) misbruik bij ontwikkelingsstoornissen
Fonds Psychische Gezondheid
Hoe ontstaat Parkinson tremor?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Schizofrenie en verwante stoornissen
Depressie bij kinderen en adolescenten.
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
RSV op school Jan Van Parijs.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Ontvanger prikkel = receptor Zenuwstelsel = conductor = geleider
Stemmingsstoornissen
Mentaal Kapitaal Inleiding SZW Congres 2012
Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.
(Digitale) voorlichting aan ouderen
VEERKRACHT VERTROUWEN VERANTWOORDELIJKHEID DEREGULERING EEN DRIE STAPPEN INITIATIEF AVDZ RUTGER JAN VAN DER GAAG NVAG
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
KERST 2014 VAN DROOM NAAR WERKELIJKHEID?.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
GENDER, COMORBIDITY & AUTISM
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Extrapyramidale en cerebellaire systemen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Pijn in het Brein R. van Dongen “Klassieke” pijntheorie Moderne (re) pijntheorie Veranderingen bij CRPS Van theorie naar praktijk.
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
Prof. dr. Anja C. Huizink ENDOFENOTYPES VAN ADOLESCENT MIDDELENGEBRUIK ZonMW projectnr:
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Vluchtelingen: ervaringen uit het veld
Gezondheid en gezond gedrag
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Voorlichting, advies en instructie
Leiding geven aan school ontwikkeling
Depressie bij kinderen en adolescenten
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Autonome Zenuwstelsel
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Geschreven door : Patricia J. M. van Wijngaarden-Cremers en Rutger Jan van der Gaag Verslaving als ontwikkelingsstoornis Een andere kijk op neurobiologie.
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Veerkracht & Kwetsbaarheid Rutger Jan van der Gaag MD PhD UMC St. Radboud / Karakter UCN / KNMG the Netherlands

welkom Inleiding en dank Reactie types en adaptatie Psycho-somatiek is een pleonasme Van geneeskunde naar geneeskunst wensen

Ontwikkeling & stoornis genetische (pre)dispositie   baarmoederomgeving epigenetische veranderingen   (baarmoeder)omgeving functionele paden – neurotransmissie - immuun   omgeving Neuro-cognitieve profielen informationverwerking   omgeving ------------------------------------------ gedragsmatig fenotype - ziekte  sociale context - determinanten

Regulatie systemen Al prenatale invloeden op HPA – balans otho-parasympathische invloed Hechting Dubbele bescherming – belasting Leren is meer dan school - immuun

Cybernetische adaptatie Hypothalamus – Hypofyse – Bijnier Cortisol – feedback - Thermostaten Geruststellen: de primaire hersenzenuwen Ruiken – horen en ervaren – zien Leren keizen van reflex tot complexe reactie types

Development an interactive process with gender influences & stress!

Regulatie systemen naast HPA cognitive loop limbic loop thalamus pallidum striatum cortex cortex striatum pallidum s. nigra Allereerst lieten die dierstudies zien dat het corticostriatale circuit een feedback-loop is, zoals ik ook al in het begin vertelde waarbij informatie vanuit de cortex het striatum activeert, vanuit het striatum worden dan signalen doorgeven naar de andere basale kernen. Die geven het weer door aan de thalamus en de thalamus koppelt dan terug naar de cortex waarna gedrag uitgevoerd of geinhibeerd wordt. Er is echter niet maar 1 circuit, maar er is sprake van meerdere loops die allemaal hun eigen gebied binnen de cortex, het striatum, de basale kernen en de thalamus beslaan. Die circuits zijn dus anatomisch gescheiden. Maar, de circuits zijn ook functioneel gescheiden: er is 1 loop die zich bezig houdt met sensorimotorische informatie; 1 met associatieve, cognitieve informatie en 1 met limbische informatie. thalamus Marieke Langen et al, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 2010

Regulatie systemen: gedrag sensorimotor loop cognitive loop limbic loop thalamus pallidum striatum cortex Deze kennis hebben we naast de humane literatuur gelegd. Dus systematisch gekeken welk soort repetitief gedrag gaat samen met afwijkingen in welke anatomische structuren, afgezien van welke psychiatrische diagnose er hing aan de onderzoeksgroep van de betreffende studies. En dan zie je die anatomisch en functioneel gescheiden loops terugkomen in humaan gedrag. Hierbij zorgen verstoringen in de sensorimotorische loop met name voor motor stereotypieen. Problemen in de cognitieve loop zorgen voor problemen in inhibitie, resulterend in impulsiviteit of rigiditeit. Problemen in de limbische loop zorgen voor obsessief of compulsief gestuurd gedrag. Wanneer je deze gedragingen clustert, kun je tot een volgend model komen waarmee we laten zien dat er sprake is van afzonderlijke systemen met afzonderlijke problemen, maar die wel samen voor kunnen komen en dan kunnen clusteren tot een bepaald diagnostisch beeld. Ik denk dat we hiermee ook laten zien dat het niet zo zinnig is psychiatrische stoornissen te willen verklaren vanuit de complete symptomatologie, maar dat het wijs is je te richten op een bepaald soort gedrag en dat te bekijken, over diagnoses heen. Marieke Langen et al, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 2010

Adaptief leren Hechting Spiegel neuronen Imitatie – Spel – Inductie Overgang ouderschap – peerschap – Individuele stijl

Ontwikkelingsstoornissen Verstoringen regulatie systemen vroege life events Verwaarlozing –Mishandeling -Sexueelmisbruik Gevoeligheid neurotransmitter systeem Ontregeling stress Systemen Immunuun Disbalance Ortho - Para Huidige Stress Belasting Genetische Factoren Ontwikkelingsstoornissen Verstoringen regulatie systemen Gen- en omgevingsfactoren in het kwetsbaarheidsmodel uit Kind en Adolescent 2010 Verslaving als ontwikkelingsstoornis: Een andere kijk op neurobiologie en comorbiditeit Patricia J.M. van Wijngaarden-Cremers & Rutger Jan van der Gaag

Psycho-somatiek is een pleonasme

Van Kunde naar Kunst Herontdekking van samenhang Gedeelde besluitvorming ten behoeve van kwaliteit van leven Wik – weeg – onderzoek – kennis en geen missionair geloof (gezonde scepsis)

Maar let wel It ain’t ignorance that does the harm It’s knowing things that are not true

een boeiend en stimulerend congres Opening Congres Wens u allen een boeiend en stimulerend congres