Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Integraal onderwijs met ict
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Learning analytics: de docent
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
Moderne secundaire school 21ste eeuw
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren en doceren in de 21e eeuw
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
moderniseren van het curriculum.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Honoursonderwijs in HBO
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Werken met de Stercollecties
Van onderwijzen naar leren
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
Tip 7: wissel je werkvormen af
Training digitale didactiek
Curriculaire spinnenweb
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
If it doesn’t spread……it’s dead
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Differentiatie in de klas
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Gepersonaliseerd leren
Curriculaire spinnenweb
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development manager LOI

Afstandsonderwijs Tijd, plaats en tempo onafhankelijk Individueel Student gecentreerd Papier -> digitaal -> online

Factor tijd Online versus offline Synchroon versus asynchroon Wel / niet geperiodiseerd Beschikbaarheid leermiddelen en (zelf)toetsing “Eigen tijd”, klok, agenda, planning, voortgang

Factor Plaats Wel/niet “fysieke” locatie voor samenkomen Autonomie student in plaatsbepaling (thuis, werk, auto, strand) Beschikbaarheid middelen voor toegang tot leeromgeving IT inzetbaar voor overbruggen afstand (zie gebruik smartphone daarnet) Technische mogelijkheden om van individu naar groep te gaan: samenwerkruimtes, virtual classrooms, instructies voor roulatie opdrachten en uitwerkingen in groepjes.

Factor Tempo Zelf verantwoordelijk voor planning Niemand die mijn tempo beïnvloedt Paradox: afstandsonderwijs vergt structuur en standaardisatie Alleen dan voldoende eigen flexibiliteit in te brengen binnen de kwalificatiekaders Waar ben ik op mijn route naar een leerresultaat? Statisch (lineair) versus interactief (sturing op leerproces) Snelheid feedback en feedforward begeleiders belangrijk Bedenk!: individuele begeleiding, 1:1!

Leerpad module

Leerpad hoofdstuk

Gevolgen voor de leerling/student - meer zelfsturing in wat, wanneer - meer verantwoordelijkheid voor eigen leerproces - ontwikkeling 21st century skills - ontwikkeling digitale studievaardigheden (Bron: blog Wilfred Rubens) Digitale studievaardigheden: informatievaardigheden, online lezen, online schrijven, omgaan met risico’s van afleiding, smart inzet notificaties 21st Century Skills: Samenwerken, kritisch denken, kennisconstructie, ICT gebruiken voor leren, probleemoplossend denken, creativiteit en planmatig werken

Gevolgen voor docent / ontwikkelaar - kennisoverdracht aan groep -> individueel begeleider/coach - introductie nieuwe didactische werkvormen - digitale vaardigheden onmisbaar in nieuwe leeromgeving - van autonome professional -> netwerkprofessional - van periode -> flex Ontwikkelaar: - instructies en (zelf)toetsen werk voor specialisten - vormgever en mediaspecialist - beoordelaar van content - regisseur van nieuwe leerroutes

Voorbeeld: de Steve JobsSchool Maurice de Hond: “Variabele lestijden en lesdagen en een school die via de iPad altijd bereikbaar is: de Steve JobsSchool in een notendop. Elk kind krijgt een eigen iPad die ook mee naar huis mag. Daarmee kan het kind altijd bezig zijn met leren. Met de iPad kan het kind zichzelf trainen, kennis opzoeken, werkstukken maken. Maar ook: met klasgenootjes communiceren. Dat is interessant, want een kind in een gewone les communiceert voornamelijk met de leerkracht.” Kenmerken: 1) leerkracht wordt coach 2) meetbare prestaties 3) vaste lestijden verdwijnen Claims: Individuele leerstijl van de leerling komt beter tot zijn recht Leren kan altijd en overal Community maakt ook gezamenlijk leren mogelijk Ontwikkeling 21st century skills 21st century skills:

De Steve JobsSchool (vervolg) Wat zitten er voor afstandskenmerken in de SJ-school aanpak? Eigen leerpad (deels) Eigen verantwoordelijkheid voor planning Output telt, niet de weg er naar toe (alhoewel, er zijn kaders) Bewust loslaten deel geperiodiseerd onderwijs Inzet leertechnologie, content “bevat docent” Wel een structuur, beoogd eindresultaat is wel vastgelegd Zet het werkelijk aan tot zelfgestuurd leren?

Blended learning Wat beïnvloedt de “blend” in het onderwijs? curriculum, didactiek, leertechnologieën, leerinhouden, docenten en het ‘leerlandschap’ (bron: blog Wilfred Rubens) Waar gaan we naar toe? Learning analytics Interactief online leren / gamification Personalisatie Mix van gestuurd en zelfgestuurd leren Open Education / Open Educational Resources

Workshop: schets de school van de toekomst DEEL 1 Uiteen in groepen van 5 30 minuten, zie volgende sheet vragen Presenteer schets per groep, wie presenteert uitkomst? DEEL 2 Samenvoeging/verzameling gedeelde inzichten Samenvatting Wie presenteert bevindingen terug in plenaire eindsessie?

Vragen: School van de toekomst? Hoe ver is die toekomst? Welke school? Voor wie, welk niveau, welke levensfase? Wat is er voor nodig om zo’n school vorm te geven? Welke plaats heeft afstandsonderwijs? Waar zitten de kansen? Waar schuilen de risico’s?