Weblectures, wat mag dat zijn?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

Hoe zet ik een LP over op een CD? Presentatie voor de CWG op 16 augustus 2007 door Herman van der Lelie.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Onderwijsmateriaal publiceren via Blackboard Willibrord Huisman IOWO, Schema's ontwikkeld in het kader van enkele adviestrajecten over onderwijsmateriaalbeheer,
Welke bronnen zitten in Academia? •Dagelijkse upload van Journaal en actualiteitenprogramma’s •Documentaires •Programma’s publieke omroepen •Historisch.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Een introductie van De nieuwe website
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Pimp your Powerpoint 7 juni 2011
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
open, inspirerend en ambitieus
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Profiel- en privacy-instellingen bijwerken j en druk daarna op F5 of klik op Diavoorstelling > Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
In het kader van “Het nieuwe leren” Wat zou je willen weten van Pinnacle? (of een ander video-editpakket)
Van idee tot digitaal materiaal
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
HTML Les 1: Introductie HTML
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Opleiding voor CLB-secretariaten
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Portfolio
U-Stream en Blackboard
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Jaarvergadering 2012 met huldiging van de jubilarissen
ZijSportief ZijActief Koningslust KOERSBAL Foto’s en powerpoint Riet Verstraten.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
ZijActief Koningslust Excursie BlauweBessenLand
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Video toepassen in het onderwijs
AV-collecties voor het hoger onderwijs Workshop Academia.
Video opdracht Video maken met de smartphone
Snelzoekgids voor Lync 2013 VERTROUWELIJK. Alleen verspreiden aan partners die een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend. Microsoft verleent geen.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Basis vaardigheden PowerPoint
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een Lync-vergadering plannen Als u Outlook gebruikt, kunt u een Lync-vergadering plannen met de.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Feedback Wat Soorten Door wie
Snelle naslag voor © 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Lync Web App Deelnemen aan een Lync-vergadering met computeraudio Als u niet.
Tip 7: wissel je werkvormen af
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Office 2010 Word 2010 Algemeen. Het lint: tabbladen, groepen en opdrachten 1. Tabbladen. Langs de bovenkant bevinden zich acht basistabbladen. Elk tabblad.
Film 1. Gebruiken 2. Vinden 3. Downloaden 4. Maken 5. Bewerken
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
<naam van werkgroep>
SharePoint Versiebeheer
Microsoft® Office Word 2007-cursus
Hoe Kan je met vrienden en familie chatten in Gmail
ETUDE Toetsservicesysteem
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Transcript van de presentatie:

Weblectures, wat mag dat zijn? Willibrord Huisman Afdeling Onderwijsondersteuning www.ru.nl/oo April 2012, bijgewerkt april 2014 www.iowo.nl/icto/elem/16 0. Substitutie - transitie – transformatie A. Waar hebben we het over? … en is dat voldoende? B. Waar kunnen we het over hebben? (..) Wat gebeurt er op de RU? D. Voorbeelden van elders: Opname workshoppresentatie met P2Go Kennisclips als feedback op toetsvragen Annoteren van opname ('social tagging') E. Hoe zou het kunnen gaan? Waarschuwing Als u deze tekst ziet, is er waarschijnlijk iets niet in orde: uw computer toont de animaties niet, terwijl die essentieel zijn voor deze publicatie. Gebruikt u het programma Powerpoint, druk dan nu op de toets F5 (of kies "Diavoorstelling"). Gebruikt u een smartphone of tablet, dan heeft deze vermoedelijk een incomplete powerpointviewer. Deze publicatie is weinig geschikt om af te drukken. U bestudeert deze ppt het beste in presentatiemodus; de animaties maken het wat begrijpelijker. Deze ppt is bedoeld voor gebruik met mondelinge toelichting. Deze versie juli 2012 sluit qua nummering aan bij de tabel uit het adviesrapport van de commissie Weblectures Radboud Universiteit, juli 2012. Voor recente literatuur, achtergronden, voorbeelden, ervaringen, relevant voor Nederlands hoger onderwijs zie www.weblectures.nl OO, 22 april 2014 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 0: probleemschets collegezaal ? doen zien ? zien ? ? ? ? Op de RU is de collegezaal het uitgangspunt voor weblectures ? Problemen: - collegezalen zijn te klein - sommige studenten kunnen niet komen - veel studenten willen het opnieuw bestuderen - (elk jaar wordt ongeveer hetzelfde herhaald) T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 1: uitzenden doen zien live uitzenden Oplossing van alleen het probleem van plaats T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 2: herhalingen doen opslag zien opnemen uitzenden zien uitzenden uitzenden zien Oplossing van de problemen van: - plaats - tijd hergebruik mogelijk T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 3: uitzending gemist doen opslag zien opnemen opvragen uitzenden Oplossing van de problemen van: - plaats - tijd - tempo T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 4: indexeren doen opslag deel 1 opvragen zien opnemen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 Winst van (automatisch) indexeren: - student kan efficiënter de video bestuderen - meer mogelijkheden voor differentiatie Kosten: - ingewikkelder software nodig T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 5: revisie en aanvulling college jaar 1 opslag deel 1 zien opnemen opvragen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 opnemen jaar 2 opslag bewerken deel 4b deel 5 Winst: - geleidelijke opbouw van materiaal - kwaliteitsverbetering Probleem: - opslag wordt ingewikkelder (metadatering) T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 6: ook buiten de collegezaal college jaar 1 opslag deel 1 student AV-dienst opvragen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b elders bv. veld wie? deel 6 opslag deel 5 transcoderen Winst: - authentieke context - docent kan zelf opnemen(?) Probleem: - docent moet zelf opnemen(?) - technische kwaliteit niet meer gegarandeerd T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 7: materiaal van elders college jaar 1 opslag deel 1 student AV-dienst opvragen bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b elders bv. veld wie? opslag deel 5 deel 6 extern gemaakt ? deel x Voordelen: - ontzaglijk veel materiaal beschikbaar Nadelen: - rechten zijn wisselend geregeld - technische kwaliteit uiteenlopend - niet altijd 100% geschikt voor doel T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Weblectures, 8: studentproducten Wie mag wat? college jaar 1 opslag deel 1 opvragen student AV-dienst bewerken deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 mede- student opvragen jaar 2 opslag bewerken deel 4b elders bv. veld ? opslag deel 5 deel 6 docent opvragen extern gemaakt ? deel x door student gemaakt opslag deel y YouTube Winst: - eigentijds onderwijs (student is actief) Problemen: - beheersstructuur wordt ingewikkelder T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Introductie weblectures, 2012 uitzenden Eva Huisman, 2001 Faciliteren we alleen videogebruik volgens het transmissiemodel? OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Waar kunnen we het over hebben: 9, verwijzen doen opslag deel 1 zien opnemen bewerken link Springen naar moment in de video De kijker: - kan de video stopzetten; - vervolgens de link van dat moment opvragen; - en die plakken in een forumbericht of mail of document. Daarna kan elke lezer op zo'n link klikken, en dan wordt de video gestart vanaf dat moment. Voorbeeld: Spring naar het begin van de finale: http://youtu.be/BgLDlqiT9lE?t=22s T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Waar kunnen we het over hebben, 10: verrijken doen opslag deel 1 zien opnemen bewerken opvragen deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 Toevoegen bij of in de video: - extra tekst - ondertiteling - hyperlinks - commentaar achteraf - opdrachten - toetsvragen T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Waar kunnen we het over hebben, 11: annoteren "verrijken" annoteren doen opslag deel 1 zien opnemen bewerken opvragen deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 Annoteren ("taggen"): de kijker voegt eigen aantekeningen toe, gekoppeld aan de tijdcode van de video T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Waar kunnen we het over hebben, 12: "social tagging" "verrijken" annoteren mede- student annoteren doen opslag deel 1 student opnemen bewerken opvragen deel 2 uitzenden deel 3 deel 4 In interactief onderwijs: "social tagging" - studenten zien elkaars annotaties - studenten reageren op elkaar annotaties - docent kan ook annoteren en reageren - ieder kan ook privé annoteren annotaties downloadbaar met hyperlinks Zie schermafbeeldingen over social tagging elders in deze ppt. T OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Introductie weblectures, 2012 Voorbeelden elders Opname van een workshoppresentatie met ppt, Presentations2go, te zien met Silverlight Kennisclips in gebruik als feedback op formatieve toetsvragen Social tagging Workshoppresentatie (NB over weblectures) met live ingevoerde annotaties door de deelnemers naderhand bewerkt en uitgebreid OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Voorbeeld van een opgenomen workshoppresentatie Standaardvoorziening van de Wageningen Universiteit Road kit (= mobiele opname-apparatuur) Cameraman M/V Streaming video server met Presentations2Go Te bestuderen op een PC (met Silverlight) Opname & weergave uit de praktijk: http://wurtv.wur.nl/p2gplayer/sslviewer.html?path=Roadkit10/2012/03/06/7/video_post.wmv&time=584150&layout=1 OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Opgenomen workshoppresentatie Beamer met ppt; flapoverbord, loopmicrofoon Camera met cameraman neemt op en volgt Beamersignaal wordt ook opgenomen OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Spreker groot, projectie klein De weergavesoftware geeft onderin allerlei knoppen en info die de student gebruikt bij het bestuderen van de video OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Spreker klein, projectie groot De software neemt ook momentopnamen van het beamersignaal op. Vaak komen die uit de powerpoint, maar het kunnen bijvoorbeeld ook webpagina's zijn. OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Indexeren: springen naar ander tijdstip De student kiest een moment aan de hand van een overzicht van de momentopnamen van het beamersignaal (in dit geval een powerpoint die vol met plaatjes zit) OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Voorbeeld van een "kennisclip" In een online vooropdracht van een PAO-cursus tevoren opgenomen minifilmpjes voor alleen de camera studenten maken een online meerkeuzetoets ze krijgen direct (automatisch) de uitslag bij elke vraag volgt een filmpje waarin de expert het antwoord mondeling uitlegt. Filmpje = http://www.iowo.nl/icto/cpo/2011/vids/CPO2011_FR5S.wmv OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Introductie weblectures, 2012 "Kennisclip" René Klomp , VSO-cursus, 2011 Video-antwoord op online formatieve toetsvraag verschijnt in Blackboard bij de feedback op de vraag. OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Annoteren van video ("tagging") Presentatie door Sanne Gratama van Andel Op SURF-workshop over weblectures Opgenomen met P2go Roadkit Onderwerp = weblectures Tevens demonstratie van tagging: ter plekke naderhand http://p2g.presentations2go.eu/P2GTV http://www.weblectures.nl/ OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Tagging, 1: basis = normale weblecturepresentatie Spreker plus momentopnamen van de beamerpresentatie. Onderin: tijdlijn. Stip = moment dat je ziet Muispijl kijkt ondertussen elders op de tijdlijn naar wat daar te zien is; dit verschijnt in een klein venstertje OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Tagging, 2: annotaties toegevoegd Kijkers en sprekers kunnen naderhand annotaties toevoegen. Deze verschijnen op de tijdlijn (groene streepjes). Het kan ook live (= al tijdens de opname). OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Tagging, 3: overzicht van annotaties Uitklapbaar overzicht van moment en inhoud van de annotaties, met mogelijkheden om er op te reageren en ze te wijzigen. De blauwe zijn de annotaties van de de ingelogde student; de groene die van de andere studenten. OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Tagging, 4: kies van wie je wat wilt zien Je kunt kiezen wiens annotaties je wel en niet wilt zien (Normaliter verschijnen hier namen van medestudenten) OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Introductie weblectures, 2012 Tagging, 5: nabewerken Studenten (en docenten) kunnen naderhand: - hun eigen annotaties verbeteren - hyperlinks toevoegen - reacties schrijven op annotaties van anderen - nieuwe annotaties toevoegen - hun eigen annotaties verwijderen OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Introductie weblectures, 2012 Tagging, 7: download Studenten (en docenten) kunnen de tags downloaden als html-bestand: - van door hen geselecteerde medestudenten - met aanklikbare tijdcodes - inclusief reacties OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Hoe het zou kunnen gaan, jaar 1 Docent geeft hoorcollege Studenten volgen het hoorcollege Opname komt online Studenten raadplegen opname vlak voor tentamen Collegebezoek (F2F + uitgesteld): méér dan 100% OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012

Hoe het zou kunnen gaan, jaar 2 Studenten bestuderen de opname van vorig jaar Studenten stellen vragen in (korter) college Docent beantwoordt vragen in college Opname komt online Studenten raadplegen opnamen nogmaals, vlak voor het tentamen OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Hoe het zou kunnen gaan, jaar 3a Studenten werken aan opdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen in werkcolleges Docent bespreekt vragen Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Hoe het zou kunnen gaan, jaar 3b Studenten werken aan opdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen online aan elkaar Studenten bespreken elkaars werk online Docent bespreekt kwesties in werkcollege Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Hoe het zou kunnen gaan, jaar 4 Studenten werken aan groepsopdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen online aan elkaar Opdrachtuitwerkingen kunnen video's zijn Studenten bespreken elkaars werk online Docent bespreekt kwesties in werkcollege en online Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Videoproducten van studenten kunnen online blijven Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO

Introductie weblectures, 2012 OO, 22 april 2014 Introductie weblectures, 2012 Willibrord Huisman - OO