Andreas Jansen maart 2010 Aan dit commerciële verhaal wordt gewerkt!
veiligheid sociale groep zelfrespect fysieke behoeften zelf actualisatie materieel immaterieel Soort behoeften MASLOV
synergie makelen & schakelen toegevoegde waarde service menselijke arbeid (productie) middelen (domein) kennis duurzame manifestering zakelijke contacten betrouwbaarheid materialisering zorg gemak & luxe ontwikkeling service & zorg regelaar visionair / inspirator professionele maker (assemblage) producent klant adviseur partijen matcher regiseur KLANTVRAAG AANBOD Geld verdienen door vraag & aanbod bij ekaar brengen soorten verdientransacties
synergie makelen & schakelen toegevoegde waarde service menselijke arbeid (productie) middelen (domein) kennis Identity markt Kennismarkt Conveniencemarkt Kwaliteitsmarkt Commodity markt Verdringingsmarkt 3 Markttypen Filosofisch paradigma Slimmere aanpak Als onze bijdrage maar zinvol en duurzaam is voor het grotere geheel. Psychologisch paradigma Betere kwaliteit Als onze relatie met de klant maar effectief is. Economisch paradigma Grotere omzet Als het maar efficiënt is en geld oplevert. Motto bureau
grondstof basisproduct mens. activiteit kennis synergie service toegevoegde waarde project artikelen, boeken, lezingen, presentaties (extra) diensten, maatwerk advertenties, prijslijsten Hoe aanbod presenteren ? Marktpositie & hoe aanbod presenteren op markt? grondstof basisproduct mens. activiteit Aanbieder zoekt klant op. service toegevoegde waarde project Aanbieder en klant zeken elkaar op. kennis synergie Aanbieder en klant zoeken elkaar op. Slimmere aanpak Als onze bijdrage maar zinvol en duurzaam is voor het grotere geheel. Betere kwaliteit Als onze relatie met de klant maar effectief is. Grotere omzet Als het maar efficiënt is en geld oplevert.
Elk markttype eigen verdienmodel Commodity markt Kostprijs bepaalt prijs Identity markt Unieke ruilwaarde bepaalt honorarium Conveniencemarkt Toegevoegde waarde en eventueel kostprijs bepaalt dagdeel tarief grondstof basisproduct mens. activiteit kennis synergie service toegevoegde waarde project Lijn van kostprijs Lijn van toegevoegde waarde Lijn van ruilwaarde € 0,10 bij koffiebranderij € 0,20 uit supermarkt > € 2,00 bij Starbucks onbetaalbaar bij Obama € 10,00 Piazza San Marco € 0,05 bij de opkoper € 0,02 koffie bij de boer prijs- ontwikkeling
onpersoonlijke afspraken persoonlijke afspraken grondstof basisproduct mens. activiteit kennis synergie service project toegevoegde waarde in de consistente toelevering in het vakmanschap in de kwaliteiten van het bedrijf in de kwaliteiten van de relatie in kennis en inzicht van aanbieder onvoorwaardelijk vertrouwen in de aanbieder zelf in de kwaliteiten van het product Welk vertrouwen heeft klant in aanbieder? honorarium uur/dagdeel tarief vaste prijs Commodity markt Kostprijs bepaalt prijs Identity markt Unieke ruilwaarde bepaalt honorarium Conveniencemarkt Toegevoegde waarde en eventueel kostprijs bepaalt dagdeel tarief Prijs aanbieder
Wat is de rol van de aanbieder naar de klant? Rol aanbieder grondstof basisproduct mens. activiteit kennis synergie service project toegevoegde waarde regie partner het winnen van het onvoorwaardelijk vertrouwen architect/ designer het veranderen van strategisch innovatief denken makelaar verborgen latente wensen van mensen makelen adviseur nieuwe convenience ideeën onder- steuner verbeteren van service en risicospreiding vertegen- woordiger het effectief omgaan met professie leverancier efficiënt produceren Commodity markt Kostprijs bepaalt prijs Identity markt Unieke ruilwaarde bepaalt honorarium Conveniencemarkt Toegevoegde waarde en eventueel kostprijs bepaalt dagdeel tarief onpersoonlijk contact persoonlijk contact
Voorbeeld: anbieder DE heeft meerdere transacties met klanten Commodity markt Verdringingsmarkt economisch paradigma Identity markt Kennismarkt filosofisch paradigma Conveniencemarkt Kwaliteitsmarkt psychologisch paradigma grondstof basisproduct % mens. activiteit % 15 toegevoegde waarde % 55 project % kennis %5%5 synergie % service % 25 Belangrijkste verdientransactie van DE
1: RELATIE 2: RELEVANTIE dominante transactie DE 4: Uw REPUTATIE 3: RUILWAARDE 5: SLOGAN DE 55 % 4 R’s: commercieel verhaal aanbieder DE Welk relevant resultaat kan uw klant daarvan verwachten? Welke directe waarde heeft deze investering voor uw klant? Wat levert het uw klant op en hoe kan hij die directe waarde meten? toegevoegde waarde Met ons servies proeft u de sfeer van het echte koffiedrinken. of Onze kopjes toveren een glimlach op uw gezicht. Wat levert u concreet aan uw klant (product/service/kennis) Klant verwacht een kopje koffie te kunnen drinken.; maar ook daar gaat het niet om! De klant wil het ervaren. DE levert in haar winkels niet voor niets een lekker kopje koffie met eventueel gebak. DE levert o.a. koffiekopjes; maar dat is niet wat de klant uiteindelijk wil. Het is geen verzamelaar van kopjes! DE heeft blijvend markt aandeel. En geeft betekenis (a- way-of-drinking- coffee) aan klant.