Sander Schenk | Gebruikersdag 2014. 1 Voortgang meten? Rendement vergroten? Tijd besparen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HvA onderwijsconferentie 11 april 2013
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
De normering van de examens in vogelvlucht
Educational model for assessment
Nationale toetsinfrastructuur?!!!!!!!
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Workshop Interculturele Communicatie
Alex van Essen (Toetsplaza)
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Taal en rekenen in beweging!
Peer review online: wat werkt?
INTERACTION DESIGN Week 8.
LODESTAR O NLINE E XPERTS Welkom! Ben jij een Kameleon?
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Maple TA Testing & Assessment
Toetsen bij de methode… ‘My name is tom’?
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Onderwerpen presentatie
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Expertiseteam Toetsenbank20 juni Agenda  Mededelingen  Stand van zaken upgrade v5  Op weg naar de toekomst  Ontwikkelingen toetsen  Rekenen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Toetsen wij met Lef? Voorstellen
Workshop Quayn
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
ETUDE Toetsservicesysteem
Interactief oefenen, formatief toetsen
Toetsen in de cloud| DRP
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Sander Schenk | Gebruikersdag 2014

1

Voortgang meten? Rendement vergroten? Tijd besparen?

Summatief Formatief Toetsen om te leren Toetsen om te beslissen

Bron:

Herhaaldelijk toetsen = beter leren?

Bron: weblog Wilfred Rubens

Bron: Faculty Focus

2

Bekende toetspakketten Questionmark Perception Maple TA Testvision Wintoets/Quayn Remindo Toets Teletoets Surpass

Andere toetsinstrumenten Peerwise Drillster Teleform/ConTest Toetsmodules in ELO’s

3

Digitaal toetsen ≠ multiple choice

Bron: Bron:

Bron:

Bron: blog Wilfred Rubens Bron: blog Donald Clark Bron: De Luie Leraar

Con- structie- regels Goede bron:

4

Random vraagtrekking?

Waterscheiding nodig? Formatieve vragen Summatieve vragen

Formatieve toets? Liever vaker en relatief kort houden Summatieve toets? Hoe meer vragen je stelt hoe beter, want betrouwbaarder resultaat

Test de toets

5

Capaciteit is altijd lastig issue gebleken voor grootschalig digitaal toetsen

Be prepared… bij high-stakes computertoetsen mag er niets misgaan

“Gebruik de meest fantastische systemen om papieren examens aan te maken, neem ze daarna met papier en pen af en gebruik weer fantastische systemen om de antwoorden in te lezen en te verwerken. DAT is pas efficiënt.” Bron: Theo Schijf op LinkedIn-discussie

Bron: Volkskrant Zie ook: Why I mark on-screen

6

Wat iedere docent moet kunnen De kwaliteit van een toets en toetsvragen (items) beoordelen op basis van een toets- en itemanalyse Acties definiëren die op basis van een toets- en itemanalyse genomen moeten worden

De meeste toetspakketten hebben een “TIA”-module Zie voor video:

Learning analytics en toetsen?

7

Score-cijfertransformatie

Koppeling naar cijferadministratie

Bron: Volkskrant Zie ook “Ruilen” op Denk vooraf na over inzage

8

Toets geanalyseerd, wat nu? Direct Vragen laten vervallen? Extra antwoord goed rekenen? Procedures aanscherpen? Later Vragen verbeteren? Meer vragen in toets opnemen? Toetsbeleid aanpassen?

9

Credit afbeelding: Ibai Lemon “Good assessment material is costly, so why not share it across schools and institutions? Not sharing is probably one of the biggest wastes of capital in education.” Citaat van C.P.M. van der Vleuten et al. in “The assessment of professional competence: building blocks for theory development”

10

‘Cum Laude’ Ontwikkeling gericht op summatief Secure browser (extern, open source) Extra beveiligingscodes (optioneel) In productie per september Client blijft voorlopig bestaan …daden in