Sander Schenk | Gebruikersdag 2014
1
Voortgang meten? Rendement vergroten? Tijd besparen?
Summatief Formatief Toetsen om te leren Toetsen om te beslissen
Bron:
Herhaaldelijk toetsen = beter leren?
Bron: weblog Wilfred Rubens
Bron: Faculty Focus
2
Bekende toetspakketten Questionmark Perception Maple TA Testvision Wintoets/Quayn Remindo Toets Teletoets Surpass
Andere toetsinstrumenten Peerwise Drillster Teleform/ConTest Toetsmodules in ELO’s
3
Digitaal toetsen ≠ multiple choice
Bron: Bron:
Bron:
Bron: blog Wilfred Rubens Bron: blog Donald Clark Bron: De Luie Leraar
Con- structie- regels Goede bron:
4
Random vraagtrekking?
Waterscheiding nodig? Formatieve vragen Summatieve vragen
Formatieve toets? Liever vaker en relatief kort houden Summatieve toets? Hoe meer vragen je stelt hoe beter, want betrouwbaarder resultaat
Test de toets
5
Capaciteit is altijd lastig issue gebleken voor grootschalig digitaal toetsen
Be prepared… bij high-stakes computertoetsen mag er niets misgaan
“Gebruik de meest fantastische systemen om papieren examens aan te maken, neem ze daarna met papier en pen af en gebruik weer fantastische systemen om de antwoorden in te lezen en te verwerken. DAT is pas efficiënt.” Bron: Theo Schijf op LinkedIn-discussie
Bron: Volkskrant Zie ook: Why I mark on-screen
6
Wat iedere docent moet kunnen De kwaliteit van een toets en toetsvragen (items) beoordelen op basis van een toets- en itemanalyse Acties definiëren die op basis van een toets- en itemanalyse genomen moeten worden
De meeste toetspakketten hebben een “TIA”-module Zie voor video:
Learning analytics en toetsen?
7
Score-cijfertransformatie
Koppeling naar cijferadministratie
Bron: Volkskrant Zie ook “Ruilen” op Denk vooraf na over inzage
8
Toets geanalyseerd, wat nu? Direct Vragen laten vervallen? Extra antwoord goed rekenen? Procedures aanscherpen? Later Vragen verbeteren? Meer vragen in toets opnemen? Toetsbeleid aanpassen?
9
Credit afbeelding: Ibai Lemon “Good assessment material is costly, so why not share it across schools and institutions? Not sharing is probably one of the biggest wastes of capital in education.” Citaat van C.P.M. van der Vleuten et al. in “The assessment of professional competence: building blocks for theory development”
10
‘Cum Laude’ Ontwikkeling gericht op summatief Secure browser (extern, open source) Extra beveiligingscodes (optioneel) In productie per september Client blijft voorlopig bestaan …daden in