Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Welkom bij de 4e workshop over:
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Marketing introductie
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Inleiding in de Marketing
Marketing H.2 Marketingbeleid.
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Marketing .
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Inleiding tot marktonderzoek
Marketing vandaag en morgen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing vandaag en morgen
Fase 1 Ken de (detail)handel
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 6 Productie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?

Welkom in een merkenwereld Welkom bij “het merk Ik” -> jij hebt kwaliteiten die je onderscheiden van anderen Wie en waar van marketing -> Overal: van kleine tot grote organisaties Marketing: met alle functies samenwerken -> Marketing is meer dan Verkopen: Verkopen: wat op de schap ligt zien kwijt te raken Marketing: er voor zorgen dat het juiste op de schap ligt en dat je dat kwijt raakt

Definitie? Marketing is het verkrijgen van de markt door in te spelen op de behoeftes van de (potentiële) afnemers en komt van de Amerikaanse begrippen: Market en getting. Market getting Marketing

Definitie: (AMA’04) “Marketing is een functie binnen de organisatie en een verzameling processen om waarde te creeren, te communiceren en te leveren aan de klant en om klantrelaties te beheren op een manier die voordelig is voor de organisatie en haar belanghebbenden” Kern: Waarde creeren Relaties/Klanten Belanghebbenden (stakeholders) Voordeel

Bevredigen van behoeften -> behoefte(need) -> wens (want) -> voordeel (benefit) Er ontstaat: -> vraag -> aanbod -> markt

Nut creëren Vorm: Plaats: Tijd: Bezit:

Model van Abel

Product- en productietijdperk: Verkooptijdperk Consumententijdperk Evolutie van het marketingconcept Product- en productietijdperk: Verkooptijdperk Consumententijdperk Het Nieuwe Tijdperk: geld verdienen en ethisch handelen

ontwikkeling van het marketing denken( Verhage): 1900- 1930: Product en productievisie/tijdperk Veel en efficiënt produceren; product goedkoop produceren, want tegen een lage prijs verkoop je het meest. Klant komt zelf naar verkooppunt want wil product graag hebben: -> Opkomst lopende band: Ford: je kunt alle kleuren T-Fords krijgen, als het maar zwart is 1930-1950: Verkoopgeorienteerde visie/tijdperk Er is meer te koop dan kan worden verkocht, dus moet de producent de klant zoeken. -> Reclame om het product onder de aandacht te brengen en aan te prijzen Economische crisis jaren 30, WO2.

1950-nu: (maatschappelijke) marketing visie (consumententijdperk) Aandacht voor de wens van de klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (indelen in groepen) en daarop inspringen (differentiatie) Aparte marketingafdeling die de strategie ontwikkelt. Opbouw europa na WO2, opkomst economieën Total quality management (TQM) Nu: geld verdienen en en ethisch handelen (= Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Aan het concept wordt toegevoegd: het voorkomen van ongewenste maatschappelijke effecten (bijv. kinderarbeid, milieuvervuiling) Veroorzaakt door Rapport Club van Rome Kritische consument: Klantrelatiebeheer (CRM) Sociale marketing

Wat leent zich voor marketing? Consumptiegoederen en –diensten Tastbaar of niet tastbaar B2C Business-to-businessgoederen en –diensten Afnemer: bedrijf/industrie B2B Non-profitmarketing eigenlijk: Not for profit Marketing van ideeën, plaatsen en mensen

De marketing van waarde Waarde vanuit het standpunt van de klant Waarde vanuit het standpunt van de verkoper Waarde van een klant berekenen waarde aan belanghebbenden bieden door concurrentievoordeel te creëren waarde toevoegen door de waardeketen Waarde vanuit het standpunt van de samenleving

waardeketen I-pod

Waarderuil creeren en leveren

Marketing als een proces Marketingplanning Marketinginstrumenten: de marketingmix Product Prijs Plaats Promotie

4 P’s? Maar ook: * Personeel (5e P) * Presentatie (bij retail)

Samenvatting: Marketing of verkoop? De ontwikkeling van het marketing denken Model van Abel Marketingmixinstrumenten