Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?
Welkom in een merkenwereld Welkom bij “het merk Ik” -> jij hebt kwaliteiten die je onderscheiden van anderen Wie en waar van marketing -> Overal: van kleine tot grote organisaties Marketing: met alle functies samenwerken -> Marketing is meer dan Verkopen: Verkopen: wat op de schap ligt zien kwijt te raken Marketing: er voor zorgen dat het juiste op de schap ligt en dat je dat kwijt raakt
Definitie? Marketing is het verkrijgen van de markt door in te spelen op de behoeftes van de (potentiële) afnemers en komt van de Amerikaanse begrippen: Market en getting. Market getting Marketing
Definitie: (AMA’04) “Marketing is een functie binnen de organisatie en een verzameling processen om waarde te creeren, te communiceren en te leveren aan de klant en om klantrelaties te beheren op een manier die voordelig is voor de organisatie en haar belanghebbenden” Kern: Waarde creeren Relaties/Klanten Belanghebbenden (stakeholders) Voordeel
Bevredigen van behoeften -> behoefte(need) -> wens (want) -> voordeel (benefit) Er ontstaat: -> vraag -> aanbod -> markt
Nut creëren Vorm: Plaats: Tijd: Bezit:
Model van Abel
Product- en productietijdperk: Verkooptijdperk Consumententijdperk Evolutie van het marketingconcept Product- en productietijdperk: Verkooptijdperk Consumententijdperk Het Nieuwe Tijdperk: geld verdienen en ethisch handelen
ontwikkeling van het marketing denken( Verhage): 1900- 1930: Product en productievisie/tijdperk Veel en efficiënt produceren; product goedkoop produceren, want tegen een lage prijs verkoop je het meest. Klant komt zelf naar verkooppunt want wil product graag hebben: -> Opkomst lopende band: Ford: je kunt alle kleuren T-Fords krijgen, als het maar zwart is 1930-1950: Verkoopgeorienteerde visie/tijdperk Er is meer te koop dan kan worden verkocht, dus moet de producent de klant zoeken. -> Reclame om het product onder de aandacht te brengen en aan te prijzen Economische crisis jaren 30, WO2.
1950-nu: (maatschappelijke) marketing visie (consumententijdperk) Aandacht voor de wens van de klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (indelen in groepen) en daarop inspringen (differentiatie) Aparte marketingafdeling die de strategie ontwikkelt. Opbouw europa na WO2, opkomst economieën Total quality management (TQM) Nu: geld verdienen en en ethisch handelen (= Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Aan het concept wordt toegevoegd: het voorkomen van ongewenste maatschappelijke effecten (bijv. kinderarbeid, milieuvervuiling) Veroorzaakt door Rapport Club van Rome Kritische consument: Klantrelatiebeheer (CRM) Sociale marketing
Wat leent zich voor marketing? Consumptiegoederen en –diensten Tastbaar of niet tastbaar B2C Business-to-businessgoederen en –diensten Afnemer: bedrijf/industrie B2B Non-profitmarketing eigenlijk: Not for profit Marketing van ideeën, plaatsen en mensen
De marketing van waarde Waarde vanuit het standpunt van de klant Waarde vanuit het standpunt van de verkoper Waarde van een klant berekenen waarde aan belanghebbenden bieden door concurrentievoordeel te creëren waarde toevoegen door de waardeketen Waarde vanuit het standpunt van de samenleving
waardeketen I-pod
Waarderuil creeren en leveren
Marketing als een proces Marketingplanning Marketinginstrumenten: de marketingmix Product Prijs Plaats Promotie
4 P’s? Maar ook: * Personeel (5e P) * Presentatie (bij retail)
Samenvatting: Marketing of verkoop? De ontwikkeling van het marketing denken Model van Abel Marketingmixinstrumenten