Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken
I Aan welke 5 activiteiten denk je het eerst bij de term “kunst en cultuur”?
Onderzoek jongeren en cultuur in Nederland – Motivaction
Stad/ land Beroep Religie Multicollectiviteit en multiculturaliteit van ieder individu Leeftijd Sexe Nationaliteit Sexuele voorkeur Politieke voorkeur Etnische groep Ouder- schap ……….
II Wie zijn de kinderen en jongeren van 2014? Een paar cijfers
Evolutie van het aantal jongeren in Antwerpen Bron: Studiedienst stadsobservatie
Evolutie van het aantal ouderen in Antwerpen Bron: Studiedienst stadsobservatie
Leeftijd en etnisch culturele diversiteit Bron: Studiedienst stadsobservatie
Geboorten in kansarme gezinnen Bron: Studiedienst stadsobservatie
Geboorte in kansarme gezinnen in Vlaanderen Bron: Studiedienst stadsobservatie
Kinderen met schoolse vertraging Bron: Studiedienst stadsobservatie
Cultuurparticipatie: % dat nooit aan cultuur participeert Bron: Studiedienst stadsobservatie
Sportparticipatie: % dat nooit aan sport participeert Bron: Studiedienst stadsobservatie
bioscoopparticipatie Bron: Studiedienst stadsobservatie
Participatie aan dansvoorstellingen Bron: Studiedienst stadsobservatie
Participatie aan theater Bron: Studiedienst stadsobservatie
Participatie aan theater per leeftijd Bron: Studiedienst stadsobservatie
Mediumgebruik van kinderen en jongeren Bron: Marketingfacts.nl
Dagelijks mediagebruik Bron: Studiedienst stadsobservatie
Bron: Kidsenjongeren.nl
Conclusie? Bron: Studiedienst stadsobservatie
III Tendensen
Bron: Zygmunt Bauman – Liquid Modernity
Postmodernisme => metamodernisme Bron: The Weather project - Olafur Eliasson / Tate Modern 2003
Bron: Shia LaBeouf #IAMSORRY,, LA 2014 Deficitmodel => New Modesty
Keuzes en twijfels Bron: Care Segmentatiemodel – Youngworks
Normen en waarden: ecologie en recyclage
DIY en pop-up Chichester Festival Theatre – pop-up theatre
Knowmads – John Moravec
Sugata mitra – build a school in the Cloud Peer teaching en peer tutoring
IV Tips & tricks
© 2012 Co-Creation Awards 1 Maak van creatie co-creatie
2. Zoek partnerships met jongerenorganisaties
Fistfull of Memories – Uithuis Hoboken Zorg voor authentieke en professionele ervaringen
4. Investeer in kwaliteit voor kwantiteit
5.Doe zelf wat je kunt en vraag kinderen wat zij beter kunnen
6.“Blauw is niet het nieuwe zwart” omhels het onbekende
7. Verwacht geen eeuwig engagement
8. Vertel verhalen, geen details
9. Doorbreek leeftijden en generaties
10. Niet alles hoeft digitaal
Vragen en reacties Jan Staes