Studiedag steunpunt Media De maatschappelijke rol van de nieuwsmedia in Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opiniepeilingen over politiek: enkele vaststellingen Jaak Billiet CeSO.
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Jongeren over politiek
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Jongvolwassenen Van “Sturm und drang” naar engagement.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
H 15: Samengestelde interest
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
De marketing-omgeving
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
Balans Textra Gebouwen€ Eigen vermogen€ Inventaris€ Lening€ Machine€ % Hypothecaire lening€ Bedrijfsauto€
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Elke 7 seconden een nieuw getal
Uitgaan en middelengebruik
Autisme en intelligentie
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
 (het is niet zo moeilijk…)
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
H 36 (Havo)/H 43 (Vwo): Rentabiliteit
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Informatica: Binair rekenen.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
In opdracht van NOC*NSF
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Centrummaten en Boxplot
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Bits & bytes.
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
BRONNEN EN PERSBUREAUS Tutorgroep 18. Kranten en persbureaus Volksrant (ANP, Reuters) NRC Next (ANP, AP, Reuters) Algemeen Dagblad (ANP) (ANP,
Gopress Krantenarchief. Het Gopress Krantenarchief geeft bibliotheken een doorzoekbaar digitaal archief van krantenartikelen.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Cordon sanitaire in de media? Wel tegen de partij, niet tegen zijn thema’s 22 maart 2005 Senaat Stefaan Walgrave.
Monitor Freelancers en Media 2017
Political Communication & Journalism
Transcript van de presentatie:

Studiedag steunpunt Media De maatschappelijke rol van de nieuwsmedia in Vlaanderen

Presentatie 3 Inhoudelijke convergentie van de Vlaamse kranten Kathleen Beckers Julie Sevenans Julie De Smedt Andrea Masini Stefaan Walgrave

Nieuwsmedia moeten diversiteit van de samenleving weerspiegelen = actoren, bronnen, thema’s, invalshoeken… Maar er zijn klachten Te weinig kleur Te weinig vrouwen (elites) Te weinig andere zwakke/minderheidsgroepen Te politiek eenzijdig (intern vs. extern pluralisme) Te veel hetzelfde nieuws (media stormen – imitatie – pack journalism) = FOCUS vandaag Klachten diversiteit in/van nieuws

Hoe gelijkaardig is onze mediaberichtgeving? Is mediaberichtgeving meer gelijkaardig dan vroeger? Zo ja, waar ligt dat aan? 1.Mediaconcentratie (eigendom en samenwerking) 2.Mainstreaming van mediamarkt (minder niche) 3.Gemeenschappelijke routines/nieuwswaarden journalisten 4.Journalisten generalisten, redacties onderbemand 5.Digitalisering (makkelijker overnemen/imiteren) Convergentie

Wel over journalisten, hun achtergrond, hun ‘nieuwswaarden’… (journalistensurveys, UGent) Weinig over relatie convergentie titels/eigenaars en convergentie inhoud = grootste bezorgdheid o Helemaal afwezig in Vlaanderen o Case studies (vb. nieuws over eigenaren, zelfcensuur) o Uitzonderlijk gevallen (vb. eigenaren met politieke agenda) o Praktische redenen – Hoe onderzoeken? (operationaliseren) – Hoe terug in de tijd? – Arbeidsintensief (manueel werk) – Moeilijk oorzaken van elkaar onderscheiden Onderzoek convergentie zeldzaam

Journalisten (vogel gebekt) Artikel (overgenomen) Thema’s (altijd hetzelfde) Nieuwsverhalen (over zelfde feit berichten) Verschillende soorten inhoudelijke diversiteit (en dus convergentie)

Twee volledige weken nieuws in acht kranten: De Standaard, De Morgen, De Tijd, Het Laatste Nieuws, Metro, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg Persgroepen: Corelio (DS-NB), De Persgroep (HLN, DT (sinds 2005), DM), Concentra (HBVL, GVA, Metro) ALLE nieuws (zonder regionaal, reclame, publireportages) Week (6 dagen) oktober 2003: artikels (Champion’s League Brugge en Anderlecht, migrantenstemrecht) Week (5 dagen) mei 2013: artikels (Wetteren; bekerfinale Genk- Club Brugge) Methode

Is één week genoeg? – Ja, veel aparte beslissingen (+1.200) over in/out – Nee, voor niveau, Ja voor verschillen: identiek aanbod van gebeurtenissen voor alle redacties Manuele codering door team codeurs (mediaverhalen) – hoge betrouwbaarheid Onvolledige/eerste rapportering hier Methode

Zelfde journalisten o In media van verschillende persgroepen (gedeeld redactioneel werk, freelancers) o In media van dezelfde persgroep (rationalisering) Correlaties (journalist in krant ja/nee) o DS-NB: 0,07  0,18 (significante stijging) o HBVL-GVA: 0,47  0,40 (geen significante daling) Aantal kranten waarvoor gemiddelde journalist schreef, is niet gestegen (1,23  1,22) Maar moeilijk te meten = onderschatting (1) Journalisten

Andere vorm van samenwerking binnen persgroep: delen van artikels o ‘Identiek’, eventueel andere titel of foto o Kan gevolg zijn van overnemen van stuk van persagentschap door beide (2) Artikels

Voorbeeld HBVL - GVA Scans hier afbeelden

Gedeelde artikels DSDMDTHLNMETRONBGVA DS DM0 DT01 HLN000 METRO02 (1 B)00 NB302 (1 B)101 GVA02 (1 B)0011 HBVL03 (2 B)1 (1 B)02 52 (3 B) DSDMDTHLNMETRONBGVA DS DM0 DT04 HLN07 (1 B)0 METRO02 (2 B)00 NB17 (1 B)0001(1 B) GVA HBVL (7 B)

Artikels delen over welk thema? DS-HN 2003 (30) = 77% Sport DS-HN 2013 (17) = 29% Sport 18% Justitie 12% Ondernemingen GVA-HBVL 2003 (52) = 31% Sport 23% Cultuur 17% Justitie GVA-HBVL 2013 (23) = 36% Sport 14% Human interest 14% Ongelukken HLN-DM (2013) (7) = 57% Sport 29% Ondernemingen DM-DT (2013) (4) =75% Ondernemingen

Categoriesysteem met 28 soorten thema’s (Comparative Agendas Project) In welke mate zelfde thema’s in kranten? Diversiteit van thema’s o Niet veel verschil (geen tendens naar minder diversiteit) o Metro meest en NB (sport) minst divers o DT werd diverser (economie minder dominant) Volgende grafieken: correlaties van % artikels in een bepaalde krant over bepaald thema met een andere krant (3) Thema’s

Wie lijkt op wie qua thema’s? DMDTHLNDSNBMETROGVAHBVL DM 1 DT -0,30041 HLN -0,0981-0,24311 DS 0,19870,33180,16091 NB -0,1464-0,25210,6374**0,00351 METRO -0,22340,5465**0,01490,20180,27591 GVA -0,2708-0,3077-0,0644-0,38040,0802-0,11571 HBVL -0,3697-0,34380,1422-0,3917*0,2271-0,18570,8040*1 DMDTHLNDSNBMETROGVAHBVL DM 1 DT -0,07891 HLN -0,29060,14931 DS 0,0950,4566*0,30731 NB -0,2934-0,00550,4926**0,21261 METRO -0,3657-0,0501-0,2644-0,0319-0,29271 GVA -0,2741-0,1350,3065-0,21790,4680*-0,24541 HBVL -0,1123-0,10560,30450,01090,4250*-0,22160,5799**1

grafiek

Nieuwsverhaal = gebeurtenis of evenement dat basis van artikel vormt Gemeenschappelijk nieuwsverhaal wanneer thema en plaats van gebeuren zelfde zijn Bijna artikels maken verhalen: (2003) en (2013) (4) Nieuwsverhalen

Minder nieuwsverhalen Totaal verhalen 2003 Totaal verhalen 2013 Verhalen/dag 2003 Verhalen/dag 2013 DS ,557,6 DM ,256,8 DT ,335,6 HLN ,277,8 NB ,078 GVA ,368,6 HBVL ,253,8 METRO ,833,8  Indicatie van verschraling van het nieuws?  Kan toeval zijn (nieuwsarme of -rijke week in 2013?)

In hoeveel kranten zelfde verhaal? 2003: verhaal in gemiddeld 1,78 kranten 2013: verhaal gemiddeld in 1,90 kranten Verschil statistisch significant (p=0,022)  Algemene convergentie

Wie lijkt op wie qua verhalen? DMDTHLNDSNBMETROGVAHBVL DM1 DT-0,0081 HLN0,025-0,104**1 DS0,117**0,087**0,0241 NB0,036-0,116**0,107**0,104**1 METRO0,122**0,086**0,0320,133**0,045*1 GVA0,026-0,075**0,058**0,052*0,114**0,057*1 HBVL0,015-0,102**0,069**0,0080,126**0,0310,239** DMDTHLNDSNBMETROGVAHBVL DM1 DT0,091**1 HLN0,101**-0,0041 DS0,141**0,136**0,095**1 NB0,004-0,050,111**0,140**1 METRO0,144**0,062*0,148**0,185**0,076**1 GVA0,013-0,0370,088**0,0210,137**0,092**1 HBVL0,015-0,0470,064*0,0530,063*0,084**0,265**1 2013

Verschil qua verhalen

Er is proces van algemene convergentie Maar niet heel sterk en beeld is genuanceerd o Journalisten: JA - binnen Corelio (Mediahuis), NEE - binnen Concentra en De Persgroep o Artikels: NEE – Blijft gelijk binnen persgroepen o Thema’s: JA - Mediamarkt (niches) o Verhalen: JA - Mediaconcentratie (Persgroep) Conclusie

Preliminaire analyse Verder onderzoek naar convergentie in stijl, frames, invalshoeken, actoren. Data gedeeltelijk beschikbaar (eindrapport) Meer onderzoek nodig. Meer weken, meer jaren (zeer arbeidsintensief). Trend 2014? (Mediahuis) Meer convergentie lokaal nieuws? Convergentie buiten nieuwsmedia? (entertainment, BVs) Nood aan gedetailleerde analyse van verklaringen Discussie