PLUSKLAS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Kun jij de plusklas aan?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Oog voor slimme kinderen?!
Kinderen en hun sociale talenten
Voorlichtingsavond groep 3
Sjaloom in beweging Schoolontwikkeling
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Kinderen en...hun sociale talenten
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
de functionele reken-wiskundemethode
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Koningin Julianaschool,
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Naar een typologie van scholen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Door Sabrina Heijnen.
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

PLUSKLAS

Uitgangspunten het bieden van onderwijs en begeleiding op maat; - het bieden van onderwijs en begeleiding op maat; de leerlingen kunnen op een andere manier extra kennis opdoen; de leerlingen leren waardering te krijgen voor het eigen werk; de leerlingen leren te leren; leerlingen leren samenwerken; eventuele onderpresteerders begeleiden; de leerlingen leren zich bewust te worden van gevoelens, zowel negatief als positief; sociale omgang van (hoog)begaafde leerlingen bevorderen.

De doelen van de plusklas - het doel is zelfsturend leren; - gerichtheid op eigen interesse en motivatie; - de leerling is producent in plaats van consument; - het versterken van leermethoden (leerstrategieën), indien nodig; - het ontwikkelen van een goede leerhouding indien nodig; - het ontwikkelen van ’metacognitieve’ vaardigheden.

Begaafd Compacten Pluspakketten : wiskunde talen zaakvakkken Controle: methode toetsen cito volgsysteem

Hoog begaafd Plusklas: filosofie leren leren spel Compacten Pluspakketten Methodes niet vanzelfsprekend Eigen leerlijnen Controle leerling cito volgsysyteem Doelen gebruikte materialen

De Plusklas Taken en verantwoordelijkheden: Leerkrachten van de kinderen Leerkracht Plusklas IB-er