PLUSKLAS
Uitgangspunten het bieden van onderwijs en begeleiding op maat; - het bieden van onderwijs en begeleiding op maat; de leerlingen kunnen op een andere manier extra kennis opdoen; de leerlingen leren waardering te krijgen voor het eigen werk; de leerlingen leren te leren; leerlingen leren samenwerken; eventuele onderpresteerders begeleiden; de leerlingen leren zich bewust te worden van gevoelens, zowel negatief als positief; sociale omgang van (hoog)begaafde leerlingen bevorderen.
De doelen van de plusklas - het doel is zelfsturend leren; - gerichtheid op eigen interesse en motivatie; - de leerling is producent in plaats van consument; - het versterken van leermethoden (leerstrategieën), indien nodig; - het ontwikkelen van een goede leerhouding indien nodig; - het ontwikkelen van ’metacognitieve’ vaardigheden.
Begaafd Compacten Pluspakketten : wiskunde talen zaakvakkken Controle: methode toetsen cito volgsysteem
Hoog begaafd Plusklas: filosofie leren leren spel Compacten Pluspakketten Methodes niet vanzelfsprekend Eigen leerlijnen Controle leerling cito volgsysyteem Doelen gebruikte materialen
De Plusklas Taken en verantwoordelijkheden: Leerkrachten van de kinderen Leerkracht Plusklas IB-er