wiskunde-natuurkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Informatieavond.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Experimenteel onderzoek
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 6
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Havo D deel 3 Samenvatting Hoofdstuk 11. x 2 y is (recht) evenredig met x De formule heeft de vorm y = ax De tabel is een verhoudingstabel. Bij een k.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
H1 Experimenteel onderzoek
Keuze van het examenpakket
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Examenjaar havo atheneum
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Studiekeuzes van uw kind
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
WELKOM.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
VOORLICHTING HTL3A. VOORLICHTING HTL3A door decaan, mentor en teamleider Programma: Informatie vernieuwing vmbo door decaan, mentor en teamleider.
Studiekeuzes van uw kind
Studiekeuzes van uw kind
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Welkom op deze voorlichtingsavond
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Welkom op deze voorlichtingsavond
VOORLICHTING doorstroom HAVO
Studiekeuzes van uw kind
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Transcript van de presentatie:

wiskunde-natuurkunde Combi-uren wiskunde-natuurkunde Bisschoppelijk College Weert-Cranendonck

Programma Onderwijsvisie Concept combi-uren Programma op vwo 5 en vwo 6 Een periode uitgelicht Invoering van toetsen Meerwaarde en ervaringen Toekomst… Afsluiting en vragen

Onderwijsvisie ‘Samen Actief’ samenwerking tussen verschillende vakken meer variatie in werkvormen stimuleren van zelfstandig werken inspelen op verschillen van leerlingen Gestart in het schooljaar 2003-2004.

Voorbeelden projecten Kermisproject (vmbo 2, niveau BK) Vakken: o.a. techniek, Duits en geschiedenis Vaardigheidstraining (vwo 4) Vakken: geschiedenis en maatschappij Werk aan de winkel (vmbo 3) Vakken: wiskunde, economie en Nederlands

Combi-uren wiskunde-natuurkunde docenten natuurkunde en wiskunde beiden aanwezig (eventueel ook toa) vwo 5 en vwo 6, profiel N&T groepsgrootte beide groepen: ± 15 leerlingen per week één blokuur (2 lesuren), ontstaan doordat wis- en natuurkunde één lesuur hebben ingeleverd lessen vinden plaats in een practicumlokaal

Uitgangspunten combi-uren van het bestaande uitgegaan, dus geen rigoureuze veran-deringen niet buiten de curricula raakvlakken en verschillen aan bod laten komen flexibele planning

Huidige programma vwo 5 Periode 1 algemene vaardigheden op het gebied van wiskunde en natuurkunde Periode 2 periodieke verschijnselen Periode 3 praktische opdracht (telt voor beide vakken mee)

Huidige programma vwo 6 Periode 1 algemene vaardigenheden, afgeleide en primitieve functie Periodes 1 en 2 profielwerkstuk (combinatie wiskunde en natuurkunde)

Veranderingen t.o.v. 2003-2004 niet meer het gehele schooljaar studieplanner invoeren van twee toetsen op vwo 5 die meetellen voor beide vakken ontwikkelen van aanvullend materiaal

Een periode uitgelicht afronden bij wis- en natuurkunde rechtbuigen van grafieken enkel- en dubbellogaritmisch papier evenredigheden algebraïsche vaardigheden SI-eenheden probleemaanpak 3 1 2 1 2 Onderwerpen die leerlingen het meest aansprak. Onderwerpen die leerlingen het minst aansprak.

Afronden Verschillen van natuurkunde t.o.v. wiskunde: Bij vermenigvuldigen en delen wint het klein-ste aantal significante cijfers. Bijvoorbeeld: 0,046 x 1,736 = 0,079856 = 0,080 7.325 : 1,7 = 4.308,823529 = 4,3 ∙ 103 Bij optellen en aftrekken wint het kleinste aantal significante cijfers achter de komma. Bijvoorbeeld: 12,34 + 2,8 = 15,14 = 15,1 Gebruik van = in plaats van ≈.

SI-eenheden Vraag: Ga door middel van een eenhedenbeschou-wing na of de volgende formule correct is: Antwoord:

Enkel- en dubbel-logaritmisch papier Vragen: Toon aan dat de grafiek van een machts-functie op dubbel-logaritmisch papier inder-daad een rechte lijn is. Maak hierbij gebruik van de rekenregels voor logaritmen. Geef de richtingscoëfficiënt van deze lijn.

Enkel- en dubbel-logaritmisch papier

Bollen-practicum Maak van klei bollen met verschillende diameters. Klik op de bovenstaande foto voor uitleg over de werking van de schuif-maat. Gebruik dubbel-logaritmisch papier om een formule te vinden waarbij de massa m van de bol wordt uitgedrukt in de diameter d van de bol.

Bollen-practicum d (mm) m (g) 28,3 22 39,5 60 43,3 81 49,3 116 52,1 142 57,5 199

Bollen-practicum Manier 1 PwrReg uit STAT-CALC-menu (TI-83) Manier 2 Er geldt: m = a ∙ d n Uit grafiek volgt: n = tan Door vervolgens een punt op de grafiek te gebruiken, kan a berekend worden.

Invoering van toetsen nadenken over weging leerlingen zijn de combi-uren nu wel als een serieus ‘vak’ gaan zien toets periode 1 (algemene vaardigheden) slechter gemaakt dan de toets van periode 2 (periodieke verschijnselen) bestaat er een verband tussen de cijfers van wiskunde (natuurkunde) en de combi-uren? leiden toetsen (en de combi-uren op zich) tot betere resultaten bij beide vakken?

Meerwaarde voor leerlingen en docenten leren verbanden leggen meer begeleiding bij praktische opdrachten en profielwerkstukken één praktische opdracht minder Docenten: een kijkje in elkanders ‘keuken’ je maakt in de praktijk mee hoe jouw vak fun-geert als hulpvak (raakvlakken en verschillen) lesideeën opdoen bij elkaar

Ervaringen Huidige groep op vwo 5: zagen het na periode 1 als extra werk, na periode 2 nog maar een enkeling periode 1 moeilijker dan periode 2 periode 1 meer/minder combi dan periode 2 liever twee aparte lesuren dan een blokuur stand van zaken 2 februari 2005: slechts één van de 17 leerlingen wil dat de combi-uren worden afgeschaft

Ervaringen Docenten: het was moeilijk om (in het begin) geschikte onderwerpen te vinden (o.a. door gebrek aan voorkennis bij leerlingen) leerlingen kunnen beter begeleid worden bij praktische opdrachten en profielwerkstukken leerlingen tonen begrip voor het feit dat je geen expert bent in het andere vak stand van zaken 2 februari 2005: willen ook doorgaan met de combi-uren …

Toekomst … Combi-uren vwo 5 en 6, profiel N&T: geen grootschalige veranderingen gaan samenwerken met de TUE op het gebied van praktische opdracht en profielwerkstuk na dit schooljaar hoogstwaarschijnlijk als gevolg van invoering van bètavak nog maar drie jaren

Toekomst … Uitbreiding samenwerking: samenwerking praktische opdracht voor vwo 5 (profiel N&G) en havo 4 (profielen N&G en N&T) samenwerking profielwerkstuk op havo 5 (profiel N&T) concept combi-uren wordt niet uitgebreid (o.a. vanwege de personeelskosten en om roostertechnische reden)

Toekomst … Nieuw in te voeren bètavak: zal dit een vak zijn zoals de combi-uren? wordt er gelet op de afstemming tussen de vakken onderling? als dit niet gebeurt, dan zal het moeilijk worden om onderwerpen op niveau aan te bieden

Vragen?

Voor meer informatie … Lesmateriaal: http://home.hetnet.nl/~petravanloon/index2.html Contact: Petra van Loon pjgvanloon@hotmail.com