De case Oostkamp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Advertisements

Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
met vallen en opstaan naar een mid-office
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Intergemeentelijke samenwerking en HR
netwerk organisatiebeheersing
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Kevin Lecossois Louis Massagé 28/03/2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
Gemeente & OCMW Tessenderlo
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Missie, visie & jaarplan
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
GIS-coördinator in Westerlo
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Aanpak en praktijkervaring
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Van actie naar interactie
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
college van burgemeester en schepenen
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Hier komt een titel Hier komt tekst En een opsomming En een voetnoot Hier komt een hoofdstuk Over Lommel en Pure energie.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
De lokale overheid als actor in de vermaatschappelijking van zorg Katrien Schryvers OCMW-voorzitter 20 mei 2016.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Samenwerking gemeente-ocmw
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp.
De case Oostkamp.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Naar een nieuw model van dienstverlening Seniorenraad 19 april
Transcript van de presentatie:

De case Oostkamp

Ter inleiding GEMEENTE OOSTKAMP Middelgrote gemeente Gemeentebestuur Ruim 23.000 inwoners 4 deelgemeenten/zes kernen Gemeentebestuur ca. 185 werknemers dienstverlening was verspreid over diverse locaties klassieke gemeentelijke dienstverlening OCMW ca. 150 medewerkers Was gehuisvest in te kleine locatie in deelgemeente 2 pijlers: Maatschappelijke dienstverlening Ouderenzorg (oa WZC)

Ter inleiding Beide besturen relatief onafhankelijk van elkaar OCMW-voorzitter geen deel van College van burgemeester en schepenen goede verstandhouding en waar nodig overleg weinig doorgedreven samenwerking Ook OCMW op zoek naar geschikte locatie aankoop Coca Cola site door gemeente nauwere contacten bestuurders / topambtenaren => Nieuwe opportuniteiten

OostCampus: een campus voor dienstverlening van gemeente & OCMW

OostCampus bestuurs- en dienstencentrum

aanpak centralisatie diensten op 1 locatie 2006: Coca Cola Enterprises verlaat Oostkamp grote KANS voor de gemeente & OCMW nieuwe werking introduceren centralisatie diensten op 1 locatie

doelstelling - de klant - interne efficiëntie Vernieuwde dienstverlening gericht op: - de klant - interne efficiëntie Komaf maken met het clichébeeld van een overheidsinstelling en de ambtenaar. Niets nieuws, maar hoe begin je eraan?

visie 1 locatie voor alle dienstverlening In gebouw, telefonisch of via website: zelfde aanpak, herkenbaarheid Getrapte dienstverlening Onthaal Thematische loketten Spreekkamers voor individuele overleggen Duidelijke fysieke scheiding: front – back visie Voor Oostkamp geloofden we niet in 1 loket (wij vinden dienstverlening te divers en gespecialiseerd). Voorbeeld Nele in Ruimtelijke Ordening

uitwerking gebouw Visie op dienstverlening i.s.m. projectregisseur van Vectris Architectuurwedstrijd (Open Oproep i.s.m. Vlaams Bouwmeester) Aanstelling architect die visie in gebouw vertaalt (Carlos Arroyo) Vooruitstrevende architectuur + in lijn met onze ambities

kantelen dienstverlening Onthaal Themaloketten Spreekkamers Vragen beantwoorden Gericht doorverwijzen Kleine transacties Ruime openingstijden Constant in evolutie Wonen & omgeving Vrije tijd Welzijn / OCMW Burgerzaken Individuele bespreking van dossiers Complexere dossiers Privacy Kantelen dienstverlening: Aanbodsgericht => klantgerichte dienstverlening Niet verplicht om langs het Onthaal langs te gaan (geen klantenbegeleidingssysteem)

samenwerking gemeente /OCMW Verregaande samenwerking 1 gezamenlijk functionerend M-team 1 gelijke rechtspositieregeling Ondersteunende diensten volledig geïntegreerd (ICT/Com, Personeel, Financiën, Technische Ondersteuning) Decretale graden vervangen elkaar bij verlof / ziekte Juiste persoon op de juiste plaats

samenwerking gemeente /OCMW Hoe kunnen realiseren? Goede verstandhouding (politiek en op persoonlijk vlak) OCMW: weinig ondersteunende diensten (geen diensthoofden) Iedereen blijft juridisch bij eigen werkgever Pragmatische aanpak Principes vastgelegd in beheersovereenkomst Te maken met mensen (goede verstandhouding) en een positieve dynamiek die er heerste. We gaan samen voor iets nieuws. Vooral gefocust op de kansen die er zijn en niet op de struikelblokken.

Ondersteu-nende diensten verhaal is nooit af… mensen Ondersteu-nende diensten visie Verbetering dienstverlening is continu proces, blijven evalueren en bijsturen

Nieuwe/lopende projecten Verbetering interne efficiëntie op vlak van data Mid-office organisatie en uitwisseling data, automatisering processen Project Dynam-O Personeel Invoering gezamenlijk personeelsbeleid (gemeente en OCMW) met nieuw softwarepakket Invoering BBC Betere kijk op financieel beleid over de jaren heen, betere rapporteringsmogelijkheden => betere beleidsbeslissingen mogelijk Via software beter overzicht op stand van zaken uitvoering beleid, werken via indicatoren Om betere service te kunnen leveren naar de klant Verbetering interne werking Streven naar een 5-sterrenorganisatie

succesfactoren bestuur dat dùrft visie gebruik enthousiaste mensen iedereen betrekken gebruik de dynamiek die ontstaat open communicatie bewaken budget Enthousiaste mensen (op elke stoel, hoog – laag, politiek - ambtenaren): zij willen er iets van maken, zien de kansen en mogelijkheden. Zetten de rest in beweging Heel veel draait om mensen. Beslissingen: Aankoop van de site (2006: verkiezingsjaar) Aanstellen architect met futuristisch ogend concept (zal dat wel lukken) OCMW verhuist mee Stap verder: integratie ondersteunende diensten 1 huisstijl 1 server …