Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) deel 1 Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) Module V hoofdstuk 2
Van probleem naar programma Denkwerk gaat vooraf aan het programmeren Programmaverloop eerst schematisch uitwerken Dan stapsgewijs delen van programma ontwerpen en verfijnen Probleemoplossing staat eerst centraal, daarna het schrijven in een taal
PSD Een Programma Structuur Diagram toont de structuur – samenhang – van de instructies binnen een programma. Andere naam: Nassi-Shneiderman Diagram
Algoritme Algoritme: set regels in een bepaalde volgorde om een probleem op te lossen Probleemstelling Analyse Schematische oplossing PSD Maken van sourcecode Compileren
Waarom via een PSD? Taalonafhankelijke weergave van een algoritme Maakt stapsgewijs verfijnen beter mogelijk Dus eerst PSD uitdenken en dan pas vertalen naar specifieke programmeertaal Niet direct in een programmeertaal beginnen omdat je dan vaak meer bezig bent met de bijzonderheden van de taal dan met de algoritme zelf.
Basisstructuren van PSD Opeenvolging (sequentie) Keuze (selectie) Herhaling (iteratie) Op te vatten als de ‘syntaxis’ van een PSD
Ooggetuigenverslag Door stap voor stap een PSD te doorlopen … krijg je inzicht in de werking ervan of kun je het op juistheid controleren: het ooggetuigenverslag
Einde