Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
PSD Basisstructuren programmeren.
PSD Basisstructuren programmeren.
Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies)
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Programmeren met Alice
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
EVMINX4 Week 3 Algoritmen en Datastructuren (ALDAT)
Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies)
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Instructie Programmeren Debuggen 5JJ70. Debuggen: Wat is het probleem Je programma compileert, maar werkt niet zoals verwacht, wat nu? Vraag je af: wat.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
1 Tentamen 21 januari 2008 uitleg Algemene kennisvragen a)“Wat verstaan we onder de complexiteit van een algoritme?” –Cruciaal: wat gebeurt er met.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
Programmerend denken Algoritmen.
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een animatie opbouwen.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
PROBLEMEN OPLOSSEN.
Frank Stalpers en Ad Baars
Visual Basic .NET voor studenten
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Instructies geven & Stroomdiagrammen
Informatieanalyse.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
MICROCONTROLLERS.
De sequentie De begrensde herhaling
Van probleem naar programma
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Programmastructuurdiagrammen
Onderzoek doen een methodische aanpak
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Programmeren.
Start Stap 1 Beginsituatie Stap 2 Stap 3 Einde Eindsituatie OPEENVOLGING.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Woordjes leren.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren.
Module 6 Basis pneumatiek
SET schrijfvaardigheid H5
Module 6 Basis pneumatiek
Hoe werkt bibliografische software?
Module 4 – Hoofdstuk 2 PSD’s maken.
Welkom bij GO MEI 2016.
Logo.
Excel Statistiek en Excel.
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Programmastructuurdiagrammen (PSD)
Een instructie schrijven
Small Basic Console deel 2
De grafiekgenerator.
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Informatica - Robotica
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) deel 1 Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) Module V hoofdstuk 2

Van probleem naar programma Denkwerk gaat vooraf aan het programmeren Programmaverloop eerst schematisch uitwerken Dan stapsgewijs delen van programma ontwerpen en verfijnen Probleemoplossing staat eerst centraal, daarna het schrijven in een taal

PSD Een Programma Structuur Diagram toont de structuur – samenhang – van de instructies binnen een programma. Andere naam: Nassi-Shneiderman Diagram

Algoritme Algoritme: set regels in een bepaalde volgorde om een probleem op te lossen Probleemstelling Analyse Schematische oplossing PSD Maken van sourcecode Compileren

Waarom via een PSD? Taalonafhankelijke weergave van een algoritme Maakt stapsgewijs verfijnen beter mogelijk Dus eerst PSD uitdenken en dan pas vertalen naar specifieke programmeertaal Niet direct in een programmeertaal beginnen omdat je dan vaak meer bezig bent met de bijzonderheden van de taal dan met de algoritme zelf.

Basisstructuren van PSD Opeenvolging (sequentie) Keuze (selectie) Herhaling (iteratie) Op te vatten als de ‘syntaxis’ van een PSD

Ooggetuigenverslag Door stap voor stap een PSD te doorlopen … krijg je inzicht in de werking ervan of kun je het op juistheid controleren: het ooggetuigenverslag

Einde