Professionele zorg van Palet Meiinoar Foarút!
Werkatelier Meiinoar Foarút! Zwolle 8 april 2013
- Korte uitleg programma Meiinoar Foarút - Wat betekent de naam??? - Korte uitleg programma Modules + ECD + cultuuromslag Interventies cliënt – medewerker - organisatie
Waarom doen we het programma? OF
Waarom doen we het programma? (2) Maatschappelijke ontwikkelingen Transities + bezuinigingen vanaf 2013 Steeds complexer wordende zorg in een lichtere zorgvorm. Uitslag van diverse onderzoeken bij Palet.
Te bereiken doelen a. Cliënt (+ vertegenwoordigers) b. Medewerker c. Organisatie
Wat willen we ermee bereiken? a. Voor de cliënt: Meer zeggenschap over eigen leven en gezondheid Grotere betrokkenheid bij eigen zorgproces Optimaal ervaren kwaliteit van leven binnen de eigen mogelijkheden
Wat willen we ermee bereiken? b. Voor de medewerker: verder groeien in de rol van ‘Expert’ op het gebied van ondersteuning van cliënten in het dagelijks leven
Wat willen we ermee bereiken? c. Voor de organisatie Een complete ‘lift’ van de kwaliteit van zorg naar een hoger niveau Cultuuromslag van ‘het verlenen van zorg’ naar ‘bijdragen aan de kwaliteit van leven’
Wat is de inhoud van het programma? Activiteiten gericht op: Cliënten Medewerkers Organisatie
Wat is de inhoud van het programma? Voor de cliënt: ‘Empoweren’ Nastreven eigen levensdoelen Hulpmiddel: ‘zelfstandigheidslijst’
Wat is de inhoud van het programma? b. Voor de verzorgenden: Kennis + reflectie Competentieontwikkeling Regie bij de cliënt Communicatieve vaardigheden + professionele attitude Formuleren zorgleefplan in de ‘ik’-vorm
Wat is de inhoud van het programma? b. Voor de leidinggevenden: ‘Inspirerend leiderschap’ Competentietest Belevingsdag ‘De Keerzijde’ Begeleide intervisie Coaching en ondersteuning Eigenaarschap Coachende vaardigheden Randvoorwaarden
Ervaringen tot nu toe Prachtige resultaten met het nieuwe zorgleefplan op basis van de ‘zelfstandigheidslijst’ Scholing wordt zeer positief ontvangen Organisatie is in beweging
Ervaringen tot nu toe Praktijk is weerbarstig: Vaste routines doorbreken Diversiteit in eigenaarschap bij leidinggevenden Cliënten + vertegenwoordigers zien noodzaak niet altijd ‘Institutioneel denken’ Vergt lange adem en consequent doorzetten
Vragen?????