(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Presentatie over Cyberpesten
Verborgen vormen van pesten
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Sportiviteit & Respect Just do it!
Enquete BS Noorderbreedte
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Workshop Knallende ruzie
Public design – Concept 1
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ongewenste omgangsvormen
Integriteit in de praktijk
Welkom op onze thema-avond
Negatieve getallen door Kees Vleeming
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Wat willen we vandaag doen?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Welkom bij onze PBS reis
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
Advent 2014 Logo school.
H ET GROTE VRAGENBLAD 1. Lees aandachtig de bewering. 2. Plaats een kruisje bij hetgeen jij ervan denkt. 3. Duid ook aan of je: het wist moest schatten.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Visie & Strategie.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Zeg het met bloemen.
Superhelden, we kennen ze allemaal
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
SCRUM Agile ontwikkelen
Discriminatie.
Liefde en relaties.
A START SCHOOLJAAR GROEP 8: WELKOM OP DE TOP VAN KLIMOP Galactisch Goed PBS.
OF IK JE TERUG ZAL ZIEN Benny Neyman.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Rekenen met negatieve en positieve getallen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Workshop verzuim Lucas Onderwijs – 2013.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Welkom op onze ouderochtend
Workshop Identiteit?.
Ouderraad 7 december.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
IN DEZE KLAS……….. FOTO'S EN POWERPOINT GEMAAKT DOOR JASPER BLOEMSMA.
Mediawijsheid competentie:
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Onzichtbaar Opdracht: Hier ga je schrijven met onzichtbare inkt!
Ik stop het pesten.
Mediawijsheid competentie:
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Hoe gaan we dat voorkomen?
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
Kwaliteitzorg Les 5.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Les 4: iedereen is anders
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel) KiVa – we doen het samen! Les 10 Deze les duurt 45 minten (De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)

Regels en afspraken om samen te kunnen leven Regels en afspraken zijn overal noodzakelijk Waar? Waarom?

Geschreven en ongeshreven regels- zichtbare en onzichtbare regels Onzichtbare regels: regels die zijn ontstaan zonder dat ze zijn uitgesproken in de groep Regels kunnen normen worden Norm: soort gewoonte waar iedereen (bewust of onbewust) naar handelt

Soms is pesten en gemeen gedrag de norm geworden iedereen denkt dat het erbij hoort en dat iedereen eraan meedoet Om te laten zien dat we zulke normen niet willen, ondertekenen we vandaag het KiVa-contract.

Weet je nog? Wat is pesten? Hoe kan de groep betrokken zijn bij pesten en de situatie in stand houden? Wat kan de groep doen om een eind te maken aan het pesten? Wat moet je doen als je zelf slachtoffer wordt van pesten?

De klas bedenkt haar eigen project KiVa-krant Toneelstuk, musical, website Campagne met informatie-lessen KiVa- steunprogramma

Is de situatie veranderd Is de situatie veranderd? In vergelijking met het begin van het schooljaar is de sfeer…. Verbeterd Hetzelfde Verslechterd

Hoe is nu de situatie in deze klas? In welk opzicht is de situatie veranderd? Positief of negatief? Waar is de verandering door ontstaan? Hoe kunnen we de positieve situatie vasthouden? Wat zouden we verder nog moeten doen?

Mijn eigen bijdrage

Onze klas We gaan staan en een aantal keuzes maken

De laatste regel van het KiVa contract 10. We blijven ons houden aan dit KiVa-contract.

Het KiVa-contract tegen pesten We kijken samen nog eens naar alle regels We beloven dat we ons aan het contract zullen houden

Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich aan het contract houdt? Hoe kunnen we elkaar daarbij helpen? Wat zouden we kunnen doen als iemand zich niet aan het contract houdt?