coördinator gezondheidsrecht KNMG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Inschrijven - stroomdiagram
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Preventief Verzuimmanagement
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Doorbreek de muur van stilte:
Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.
Titel kopje Tik hier de tekst die je wilt
E-learning module Palliatieve zorg
De nieuwe voorschrijvers
Patientveiligheid: juridische aspecten
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Lianne Ringoir, projectmanager
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Over de schotten heen kijken!
Beveiligde online polikliniek
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Communicatie met ouders
Beleidsinformatie Jeugd
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Presentatie projectplan werkgroepen
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
Ruimte voor verpleeghuizen
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Jeroen Bosch Ziekenhuis – Dokter op dinsdag Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Prof mr Arno Akkermans.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Hans van Santen, huisarts hoofdredacteur Medisch Contact
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Beter samen werken Pleidooi voor beter begrip en een beter gesprek
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Transcript van de presentatie:

coördinator gezondheidsrecht KNMG Open communicatie na incidenten in de zorg – Wkkgz: kans of bedreiging? prof.mr. Aart Hendriks coördinator gezondheidsrecht KNMG Zeist, 12 juni 2014

Open communicatie na incidenten in de zorg - Wkkgz: kans of bedreiging? De uitkomsten van het GOMA-onderzoek: een korte reactie Open communicatie na incidenten in de zorg: winst voor patiënt en arts Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al? Open communicatie en de Wkkgz: waar is de dokter? Open communicatie na incidenten: agenda voor de toekomst

De uitkomsten van het GOMA-onderzoek: een korte reactie Hier herhaal je de titel van de presentatie De uitkomsten van het GOMA-onderzoek: een korte reactie Uitkomsten: - Patiënten en professionals: communicatie na incidenten in de zorg belangrijk - Patiënten: ervaren nog onvoldoende openheid van professionals - Professionals: “Ik doe het zelf best goed.” Totstandkoming: - Relatief weinig respons: - (Te) weinig artsen (3)

De uitkomsten van het GOMA-onderzoek: een korte reactie (2) Hier herhaal je de titel van de presentatie De uitkomsten van het GOMA-onderzoek: een korte reactie (2) Het gaat niet om bekendheid met de GOMA Het gaat er wel om dat zorgverleners handelen volgens de beginselen van de GOMA. Uitkomsten GOMA-onderzoek op hoofdlijnen in lijn met uitkomsten andere onderzoeken Persoonlijk contact is de basis voor het oplossen van een klacht (IGZ, juni 2014, Een evaluatie van de IGZ pilot klachtopvolging)

Open communicatie na incidenten in de zorg: winst voor patiënt en arts Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie na incidenten in de zorg: winst voor patiënt en arts behoud of herstel vertrouwensrelatie arts-patiënt voorkomt onnodige juridisering én procedures draagt uiteindelijk ook bij aan vertrouwen patiënt in zorg én werkplezier arts

Wat verwachten we van de arts? Hier herhaal je de titel van de presentatie Wat verwachten we van de arts? Na een incident of onvrede neemt de arts op korte termijn het initiatief voor een gesprek; De arts informeert de patiënt over toedracht incident zodra bekend én evt gevolgen; Adequate dossiervoering en tijdig afschrift; De arts erkent fouten en toon empathie; De arts informeert de patiënt over klacht of claim-procedure -> verwijst naar klachtenfunctionaris Dat is nog al wat, maar het is niet nieuw

Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al? Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al? Omgaan met incidenten, fouten en klachten: wat mag van artsen worden verwacht? (KNMG, 2007) Centraal Tuchtcollege,10 september 2013, ECLI:NL:TGZCTG:2013:102 Goede communicatie in de nazorg bij incidenten is onderdeel van de professionele standaard van de arts! RTG Eindhoven, 4 mei 2011, ECLI:NL:TGZREIN:2011:YG1080 Arts mag fout niet verdoezelen althans niet direct erkennen Samenvatting zaak CTG: anesthesioloog, waarschuwing Klacht na brandwonden bij babietje ten gevolge van onjuiste aansluiting hitte-matras tijdens een operatie. Anethesioloog had volgens RTG en CTG de wonden moeten koelen na ontdekking en heeft dat ten onrechte niet gedaan. Anesthesioloog neemt na incident wel voortvarend ontact op met ouders en respecteert hun wens om eerst alles tot rust te laten komen na incident. Als ouders vervolgens wel open staan voor een gesprek plant hij dat wel in, maar checkt niet wat de ouders met het gesprek wilden bereiken. Ouders wilden vooral praten over wat hun kind was overkomen, arts bereidde een gesprek over hoe het allemaal zal met het verkeerd aansluiten van het hitte-matras. Het gesprek waarvoor ook nog eens geen kamer gereserveerd was escaleert daardoor. RTG: gezien goed bedoeling arts geen tuchtrechtelijk verwijt. CTG: gezien grote belang van goede communicatie in de nazorg (met verwijzing naar KNMG-document) wel tuchtrechtelijk verwijt aan arts op dit punt

Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al?: Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al?: 2. Communicatie 2:1. De specialist bouwt effectieve behandelrelaties met patiënten op. 5:4. De specialist treedt adequaat op bij incidenten in de zorg. Opleiding van artsen & specialisten volgens : Canmeds-methode 5. Maatschappelijk handelen 5:4. De specialist treedt adequaat op bij incidenten in de zorg.

Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al? Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie na incidenten: wat gebeurt er al? Opleiding van jonge artsen; Nascholing van huidige generatie; Cultuurverandering is kwestie van lange adem; We vragen veel van artsen: ondersteun dokters bij goede communicatie na incidenten

Open communicatie en de Wkkgz: waar is de dokter? Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie en de Wkkgz: waar is de dokter? Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg Doel: focus op oplossen klacht zo dicht mogelijk bij de bron Verplichte klachtenfunctionaris Instelling en patiëntenorganisatie maken afspraken over regeling klachtopvang Maar: waar is de dokter?

Open communicatie en de Wkkgz: waar is de dokter? Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie en de Wkkgz: waar is de dokter? Openheid na incidenten vereist vertrouwen in een eerlijke en deskundige procedure voor die gevallen waarin je er onderling niet uitkomt! Dus: Laat dokters meepraten bij afspraken nieuwe regeling klachten en geschillen. Waarborg een onafhankelijke en deskundige procedure!

Hier herhaal je de titel van de presentatie De Wkkgz en open communicatie na incidenten in de zorg: kans of bedreiging? Kansen Bedreigingen Vergeet de dokter niet!

Open communicatie na incidenten: agenda voor de toekomst Hier herhaal je de titel van de presentatie Open communicatie na incidenten: agenda voor de toekomst Goede communicatie na incidenten is een zaak die artsen én patiënten aangaat! Samenwerken aan een goede nazorg is winst voor arts en patiënt!