Workshop “Hoe studeer ik?” Yvonne Luyten - de Thouars (OWK) Inge ter Schegget (PSY) 26 augustus 2008
Inhoud workshop School versus universiteit Studieplek Plannen Studeren Werken in groepen
School versus universiteit Zelfstandigheid Tempo / hoeveelheid Taal Weinig contact uren. Veel zelfstudie. Deel je tijd goed in! Blok = 7 weken, b.v. 3 boeken bestuderen meteen bijhouden! Inhalen lukt niet meer Veel studiemateriaal in het Engels (tentamen wel Nederlands). Voor Duitse studenten geldt nog extra: niets is in hun moedertaal!
Studieplek Waar en hoe kun je je goed concentreren? Eerst rondvraag bij studenten. Voorbeelden van ons: Mobieltje uit In studentenhuis: kamerdeur dicht Als boek lezen computer uit, radio/t.v. uit Afspreken om met medestudent in bieb te gaan studeren Opgeruimd bureau Af en toe even pauze
Plannen Opdracht: Maak een studieplanning voor week 7 40-urige werkweek Deel planningsformulieren uit. Vul weekplanningsformulier in (per doegroep) (15 min.) Deel ingevulde voorbeeldformulier uit en bespreek ondertussen: Feedback (5 min.): denk o.a. aan Reistijd Lunch/eten e.d. Sport enz. PSY: let op werkgroepindeling: Groep 4 + G
Studeren Bereid colleges voor Maak eigen aantekeningen Onderstrepen/aantekeningen in je boek Maak samenvattingen tijdens het studeren Bespreek de stof met medestudenten Definities/begrippen kennen Maak oefenopgaven Eerst rondvraag bij studenten. Voorbeelden van ons: Lees Teletop, bestudeer de collegestof van te voren, probeer rode draad te vinden/ vragen te formuleren. Docent behandelt tijdens college thema’s die volgens hem belangrijk zijn. Dit helpt al bij onderscheiden hoofd-bijzaken. Check of je eigen voorbereiding overeenkomt met wat de docent behandelt. Maak aantekeningen in de kantlijn. Lees na het college je aantekeningen nog eens door: kort na die tijd weet je nog wat er gezegd is/bedoeld werd, later misschien niet meer. Wees selectief met onderstrepen. Samenvatting om hoeveelheid in te perken. Hoofd en bijzaken onderscheiden. Structuur aanbrengen in de stof. In staat zijn om het in eigen woorden weer te kunnen geven. Van medestudenten: feedback krijgen op eigen kennis/studiemethoden e.d. Bij leervakken: feitenkennis, definities, rijtjes e.d. kennen! Bij statistiekvakken: veel oefenopgaven maken Algemeen: probeer oefententamens te maken
Werken in groepen Opdracht: “Hoe voorkom je dat je fiets wordt gestolen?” Bedenk zo veel mogelijk oplossingen voor dit probleem. Alle antwoorden zijn goed. Jullie krijgen hiervoor 10 min. Na afloop moeten jullie de oplossingen aan ons rapporteren. Voor ons: wat is het groepproces: Wie rapporteert na afloop Wie heeft geschreven Wie was veel aan het woord/wie was stil Hebben jullie van te voren afgesproken wie wat ging doen of ontstond dit spontaan Heeft iedereen evenveel gedaan Was iedereen tevreden met het verloop
Werken in groepen Evenwichtige taakverdeling Bespreek evt. ergernissen Leer van elkaars sterke punten Wissel taakverdeling bij een volgend vak Andere groepssamenstelling bij een volgend vak Mix NL-DE Houd in de gaten dat iedereen evenveel doet. Geen ‘meelifters’. Praat over frustraties, dit werkt verhelderend. Wacht daar niet mee tot de laatste week en dan zeggen “ja, maar hij/zij heeft niks gedaan…” Leer b.v. van iemand die goed is in presenteren of van iemand die goed is in statistiek Neem niet iedere keer dezelfde rol/taak op je; je leert meer als je ook een keer een andere taak uitvoert Werken met andere mensen = ook weer nieuwe ervaringen opdoen Zorg voor een mix in de samenstelling NL-DE
Veel succes met studeren! Vragen / opmerkingen ?