Workshop “Hoe studeer ik?”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rita van haren Karin hendriks
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Netherlands-Asia Honours Summer School 2014
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Workshop Motivational Interviewing
Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk
Ouderavond 10 september 2013.
Jullie hebben lef... . Welkom V4 Economie!  Les 1   introductie  lezen aantekeningen lezen wb 18 tm 20 maken wb 1.1 (1 tm 6)
Valpreventie [Doel] Door interviews, observatie en deskresearch het eigen initiatief van de 70+er ten aan zien van vallen documenteren aan de hand van.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Effectieve instructie
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
§4.3 Delfstoffen in de diepte
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Bijbelstudie / preek over Hand 8,26-40
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Samen goed eten Amstelmeerschool, januari 2008.
Welkom in Twente! Praktische informatie over eerste studiejaar psychologie
Leren studeren met plezier
Rechtspraak.nl Woordvarianten Verder = klikken.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Opdrachten maken met Smartbook 7 oktober 2014
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Mijn opleidingsbeeld.
Startcollege B2 Psychologie
Oudercontactavond Leerjaar 4. 4V op het Novum 23 september 2015.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 2, week 2 Harrie Manders
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Les 1 Huiswerk was: HST 9 helemaal af.. HST 10 aan de PC Om meer op eigen tempo te kunnen werken, gaan we HST 10 zelfstandig aan de computer maken. Je.
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
GRAMMATICA BLOK 1 T/M 4 Uitleg en voorbeelden Woordsoorten Basis leerjaar 4.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Thema 6 Basisstof 4 De hersenen.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Periode 4 Voor H5 en V6.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
ADL (6) 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Shane Pereira SLC Assessment.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
taal speelt een rol in alle vakken
Helpen bij huiswerk en plannen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Interview verslag schrijven
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Budgetlijn.
Toedienen meststoffen
Studiefinanciering: dat regel je zo
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Nieuwe uitvinding... goed idee?
Bronnenonderzoek.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Workshop “Hoe studeer ik?” Yvonne Luyten - de Thouars (OWK) Inge ter Schegget (PSY) 26 augustus 2008

Inhoud workshop School versus universiteit Studieplek Plannen Studeren Werken in groepen

School versus universiteit Zelfstandigheid Tempo / hoeveelheid Taal Weinig contact uren. Veel zelfstudie. Deel je tijd goed in! Blok = 7 weken, b.v. 3 boeken bestuderen  meteen bijhouden! Inhalen lukt niet meer Veel studiemateriaal in het Engels (tentamen wel Nederlands). Voor Duitse studenten geldt nog extra: niets is in hun moedertaal!

Studieplek Waar en hoe kun je je goed concentreren? Eerst rondvraag bij studenten. Voorbeelden van ons: Mobieltje uit In studentenhuis: kamerdeur dicht Als boek lezen  computer uit, radio/t.v. uit Afspreken om met medestudent in bieb te gaan studeren Opgeruimd bureau Af en toe even pauze

Plannen Opdracht: Maak een studieplanning voor week 7 40-urige werkweek Deel planningsformulieren uit. Vul weekplanningsformulier in (per doegroep) (15 min.) Deel ingevulde voorbeeldformulier uit en bespreek ondertussen: Feedback (5 min.): denk o.a. aan Reistijd Lunch/eten e.d. Sport enz. PSY: let op werkgroepindeling: Groep 4 + G

Studeren Bereid colleges voor Maak eigen aantekeningen Onderstrepen/aantekeningen in je boek Maak samenvattingen tijdens het studeren Bespreek de stof met medestudenten Definities/begrippen kennen Maak oefenopgaven Eerst rondvraag bij studenten. Voorbeelden van ons: Lees Teletop, bestudeer de collegestof van te voren, probeer rode draad te vinden/ vragen te formuleren. Docent behandelt tijdens college thema’s die volgens hem belangrijk zijn. Dit helpt al bij onderscheiden hoofd-bijzaken. Check of je eigen voorbereiding overeenkomt met wat de docent behandelt. Maak aantekeningen in de kantlijn. Lees na het college je aantekeningen nog eens door: kort na die tijd weet je nog wat er gezegd is/bedoeld werd, later misschien niet meer. Wees selectief met onderstrepen. Samenvatting om hoeveelheid in te perken. Hoofd en bijzaken onderscheiden. Structuur aanbrengen in de stof. In staat zijn om het in eigen woorden weer te kunnen geven. Van medestudenten: feedback krijgen op eigen kennis/studiemethoden e.d. Bij leervakken: feitenkennis, definities, rijtjes e.d. kennen! Bij statistiekvakken: veel oefenopgaven maken Algemeen: probeer oefententamens te maken

Werken in groepen Opdracht: “Hoe voorkom je dat je fiets wordt gestolen?” Bedenk zo veel mogelijk oplossingen voor dit probleem. Alle antwoorden zijn goed. Jullie krijgen hiervoor 10 min. Na afloop moeten jullie de oplossingen aan ons rapporteren. Voor ons: wat is het groepproces: Wie rapporteert na afloop Wie heeft geschreven Wie was veel aan het woord/wie was stil Hebben jullie van te voren afgesproken wie wat ging doen of ontstond dit spontaan Heeft iedereen evenveel gedaan Was iedereen tevreden met het verloop

Werken in groepen Evenwichtige taakverdeling Bespreek evt. ergernissen Leer van elkaars sterke punten Wissel taakverdeling bij een volgend vak Andere groepssamenstelling bij een volgend vak Mix NL-DE Houd in de gaten dat iedereen evenveel doet. Geen ‘meelifters’. Praat over frustraties, dit werkt verhelderend. Wacht daar niet mee tot de laatste week en dan zeggen “ja, maar hij/zij heeft niks gedaan…” Leer b.v. van iemand die goed is in presenteren of van iemand die goed is in statistiek Neem niet iedere keer dezelfde rol/taak op je; je leert meer als je ook een keer een andere taak uitvoert Werken met andere mensen = ook weer nieuwe ervaringen opdoen Zorg voor een mix in de samenstelling NL-DE

Veel succes met studeren! Vragen / opmerkingen ?