Scenario’s …. Veranderingen "Geregeld lopen we achter de feiten aan. Steeds moeten we reageren op weer een verandering in de markt of een actie van de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
….een korte presentatie
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Leiderschap.
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
De Olympische scheppingsmythe
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Van doelen naar reflectie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Geluid aan.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Schitterende Organisaties®
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Reisgenoten dragen elkaars lasten
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Are you fit for the future?
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Welkom.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Zijn onze wegen klaar voor de toekomst?
Personeelsessie LOKO.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Hoe gaat het verder na Bethel?
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Mr Probz ’Nothing Really Matters”.
Connected Company & The Digital WorkSpace Roland Hameeteman 29 april 2015.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
Talent in Ontwikkeling
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Conclusies evaluatie Regieraden
Volksuniversiteit Zwolle
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
De week van de vrijwilliger
In gesprek over werkdruk
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Scenario’s …

Veranderingen "Geregeld lopen we achter de feiten aan. Steeds moeten we reageren op weer een verandering in de markt of een actie van de concurrent." "We doen wel aan strategieontwikkeling, maar we zitten vast in een bepaald denkpatroon. Het wordt tijd dat we de business eens anders gaan benaderen." "Het lijkt wel of niemand zich bezighoudt met de toekomst en onze strategie. Volgens mij leeft het niet echt bij mijn medewerkers en collega's." De omgeving waarin organisaties opereren is sterk in beweging en de toekomst is onvoorspelbaar

Zoeken naar iets nieuws

Niet weten wat je niet weet Waar en hoe moet je het nieuwe zoeken ? In de praktijk loop je per toeval tegen iets aan… Hoe organiseer ik dat ik bij toeval tegen iets aan loop ? Die goede nieuwe muziek is er wel en het goede programma ook…

Voortborduren op een bekend patroon ‘We don’t like their sound. Groups of guitars are on the way out.’ Decca Recording co-executive over de Beatles in 1962 ‘The phonograph […] is not of any commercial value.’ Thomas Alva Edison, de uitvinder zelf in 1880 ‘There is no reason for any individual to have a computer in their home.’ Ken Olson, President Digital Equipment Corporation in 1977 Met de interpretatie van gisteren kijken naar de ontwikkelingen van vandaag Met de interpretatie van vandaag kijken naar de ontwikkelingen van morgen levert zelden een doorbraak inhet scenariodenken op

Organisatie-omgeving-relatie Organisatie Huidige omgeving Toekomstige omgeving Strategievorming met Tegenwoordigheid van geest Strategievorming met Toekomstigheid van geest

Hoe bereik ik de balans tussen excellentheid in het hier en nu en hoe prepareer ik mij op een toekomst, die alles wat mij nu goed doet zijn, achterhaald maakt… Derek Abell (1993)

GeMcDonaldiseerde strategiemodellen External Internal Structure Culture Resources Societal Environm. Task Environm. Environmental Scanning Mission Objectives Strategies Policies Programs Budgets Procedures Preformance Strategy FormulationStrategy Implementation Evaluation & Control

Meer van hetzelfde 4 P’s (prod., prom., plaats, prijs) 6 P’s (persoonlijk verkoop, presentatie) 3 M’s (mensen, meters, media) 7 S-en model McKinsey (1983) 8 risico fatoren van Daryl Conner (1993) 10 tips om snel rijk te worden 12 gouden regels voor effectief managenment 20 ingredienten om AVV er boven op te helpen Een ding gemeen, vaak onbewust, een systeem ontworpen waarbij de processen in de buitenwereld als wetmatig en gedetermineerd worden voorgesteld

Scenario Planning Proces Doelen Key Issues Sce- nario’s Creeer opties Verfijn opties Blijf leren

Organiseren van toeval Reflexiescenario’s We reageren niet op wat ‘de wereld’vindt, maar op het beeld dat de actoren van de wereld hebben. Dagelijks feiten middels geconstrueerde plots aan elkaar rijgt en vervolgens in verschillende contexten plaatst Een functionele toepassing zoeken voor een feit, waarbij een aannemelijke context is gecreeerd dan de gebruikelijke voor de actoren in de organisatie Nieuwe feiten worden immers pas ontdekt door de betreffende actor als ze binnen een verhaal passen

1 succes factor Het kunnen omgaan met dubbelzinnigheid In het hier en nu Ligt u er ook zo wakker van … Ach,… niemand weet wat de toekomst of het verleden brengen zal. En dat is wel zo geruststellend