straffen en belonen vanuit de montessori visie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gemaakt door Praktijk Houvast
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Morele ontwikkeling en opvoeding
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ethiek.
Communicatie met ouders
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Weerstand kan je opvatten als feedback
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling en de basisschool
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom op onze ouderochtend
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Heel gewoon maar toch anders.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Pedagogiek als beroep.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedragscode Koninklijke Landmacht
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Connectief Connectief.
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
5 valkuilen & Tips.
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

straffen en belonen vanuit de montessori visie

Hoe kan de thuissituatie omgaan met straffen en belonen en grenzen stellen vanuit de montessori visie? Uit de uitnodiging voor de avond

Klassieke opvoeding Opvoeden kan niet zonder straffen en belonen Straffen en belonen is noodzakelijk Verwijzen naar programma zaterdag 26-02 RTL 5 Engeland: voorbeelden van ouders die hun kinderen slaan.

Montessori Haar observaties leverden ander beeld op Juist het geven van vrijheid leidt tot discipline Opvoeder moet het gedracg kunnen lezen, waarnemen, daarover nadenken Afstemmen van gedrag zodat het kind zich niet veroordeeld of beoordeeld voelt Gaat uit van het idee dat kinderen van binnenuit goed willen doen

‘Het instrument van geestesslavernij’ Straffen en belonen is ‘Het instrument van geestesslavernij’ Straffen en belonen zijn middelen die een oordeel van buitenaf in zich dragen Ad 2 en dragen bij tot ongewenste gevolgen voor de wilsontwikkeling

Montessori zegt Grenzen geven aan vrijheid. Welopgevoed zijn in manieren en gedrag. Goed kunnen onderscheiden van goed en kwaad. Misvatting dat er niet ingegrepen mag worden Vrijheid in gebondenheid Geen laissez faire houding Welopgevoed zijn in manieren en gedrag geeft kind houvast Weten zich te gedragen in verschillende situaties Goed kunnen onderscheiden van goed en kwaad: verkrijg je discipline

School en thuis Afstemming is belangrijk Eigen (culturele)achtergrond en opvoeding is van invloed Contrasten tussen school en thuis zijn onduidelijk voor kinderen Afstemmen op elkaar: voorbeeld van de ouder die tegen zijn kind zegt dat hij wel terug mag slaan

Gewenst gedrag Ongewenst gedrag Groene stijgende lijn door beloning van positief gedrag Strafmomenten op de rode lijn in de kuil heeft tijdelijk effect Hierna filmpje over het kleine meisje

Het kind in de kleutertijd Egocentrisch ‘Eerlijk’ Eigen verlangens Zichzelf laten gelden Behulpzaam zijn; begripvol zijn Belonen

Reageren in de kleutertijd Er komt een eind aan… Keuzemogelijkheden voorleggen Verantwoordelijkheid geven Regels duidelijk uitleggen en consequent zijn Spelletjes doen om te leren dat je je aan regels moet houden

Filmpje Meisje dat om aandacht vraagt

Het kind vanaf ongeveer 5/6 jaar Gehoorzaamheid/gewilligheid Er kan maar één juiste mening bestaan, die van volwassenen Klikken Vermijden van straf Nare dingen die gebeuren zijn ‘verdiend’

Reageren vanaf ongeveer 5/6 jaar Leiding geven: zelfcontrole is nog gering Beroep doen op de overtuiging van het kind dat je moet gehoorzamen Waardering tonen voor goede manieren en gewenst gedrag.

Het kind vanaf ongeveer 9 jaar Ontwikkeling naar onafhankelijkheid Iedereen heeft een eigen standpunt Opkomen voor de eigen belangen: ‘wat houd ik er aan over?’ Rigide ‘oog om oog, tand om tand’ eerlijkheid Wederkerigheid in relatie Vinden het niet eerlijk dat volwassenen de lakens uitdelen Eisen van een gelijke behandeling Iets is pas verkeerd als er zichtbare schadelijke gevolgen zijn

Reageren vanaf ongeveer 9 jaar Begrip tonen voor het recht van spreken en tegenspreken, maar altijd vanuit respect Hen aanspreken op het voor-wat-hoort-wat-principe Onderhandelen en naar oplossingen zoeken die beide partijen recht doen Een goede relatie met ze onderhouden en ze het gevoel geven gezinslid te zijn

Filmpje