straffen en belonen vanuit de montessori visie
Hoe kan de thuissituatie omgaan met straffen en belonen en grenzen stellen vanuit de montessori visie? Uit de uitnodiging voor de avond
Klassieke opvoeding Opvoeden kan niet zonder straffen en belonen Straffen en belonen is noodzakelijk Verwijzen naar programma zaterdag 26-02 RTL 5 Engeland: voorbeelden van ouders die hun kinderen slaan.
Montessori Haar observaties leverden ander beeld op Juist het geven van vrijheid leidt tot discipline Opvoeder moet het gedracg kunnen lezen, waarnemen, daarover nadenken Afstemmen van gedrag zodat het kind zich niet veroordeeld of beoordeeld voelt Gaat uit van het idee dat kinderen van binnenuit goed willen doen
‘Het instrument van geestesslavernij’ Straffen en belonen is ‘Het instrument van geestesslavernij’ Straffen en belonen zijn middelen die een oordeel van buitenaf in zich dragen Ad 2 en dragen bij tot ongewenste gevolgen voor de wilsontwikkeling
Montessori zegt Grenzen geven aan vrijheid. Welopgevoed zijn in manieren en gedrag. Goed kunnen onderscheiden van goed en kwaad. Misvatting dat er niet ingegrepen mag worden Vrijheid in gebondenheid Geen laissez faire houding Welopgevoed zijn in manieren en gedrag geeft kind houvast Weten zich te gedragen in verschillende situaties Goed kunnen onderscheiden van goed en kwaad: verkrijg je discipline
School en thuis Afstemming is belangrijk Eigen (culturele)achtergrond en opvoeding is van invloed Contrasten tussen school en thuis zijn onduidelijk voor kinderen Afstemmen op elkaar: voorbeeld van de ouder die tegen zijn kind zegt dat hij wel terug mag slaan
Gewenst gedrag Ongewenst gedrag Groene stijgende lijn door beloning van positief gedrag Strafmomenten op de rode lijn in de kuil heeft tijdelijk effect Hierna filmpje over het kleine meisje
Het kind in de kleutertijd Egocentrisch ‘Eerlijk’ Eigen verlangens Zichzelf laten gelden Behulpzaam zijn; begripvol zijn Belonen
Reageren in de kleutertijd Er komt een eind aan… Keuzemogelijkheden voorleggen Verantwoordelijkheid geven Regels duidelijk uitleggen en consequent zijn Spelletjes doen om te leren dat je je aan regels moet houden
Filmpje Meisje dat om aandacht vraagt
Het kind vanaf ongeveer 5/6 jaar Gehoorzaamheid/gewilligheid Er kan maar één juiste mening bestaan, die van volwassenen Klikken Vermijden van straf Nare dingen die gebeuren zijn ‘verdiend’
Reageren vanaf ongeveer 5/6 jaar Leiding geven: zelfcontrole is nog gering Beroep doen op de overtuiging van het kind dat je moet gehoorzamen Waardering tonen voor goede manieren en gewenst gedrag.
Het kind vanaf ongeveer 9 jaar Ontwikkeling naar onafhankelijkheid Iedereen heeft een eigen standpunt Opkomen voor de eigen belangen: ‘wat houd ik er aan over?’ Rigide ‘oog om oog, tand om tand’ eerlijkheid Wederkerigheid in relatie Vinden het niet eerlijk dat volwassenen de lakens uitdelen Eisen van een gelijke behandeling Iets is pas verkeerd als er zichtbare schadelijke gevolgen zijn
Reageren vanaf ongeveer 9 jaar Begrip tonen voor het recht van spreken en tegenspreken, maar altijd vanuit respect Hen aanspreken op het voor-wat-hoort-wat-principe Onderhandelen en naar oplossingen zoeken die beide partijen recht doen Een goede relatie met ze onderhouden en ze het gevoel geven gezinslid te zijn
Filmpje