Handleiding Werkboek Geogenie 1 thema 1 Landschap en kaart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aardrijkskunde Landschap en kaart.
Advertisements

2 De grote wereldblokken en staten
Oriënteren moet je leren !
DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
Hoofdstuk 1A: Europeanen
offshore-outsourcing (import)
Inleiding: Werelddelen en oceanen Wereldblokken
K.S.A. St.-JAN BERCHMANS V.K.S.J. GUDRUN SCHOTEN
De wereldkaart: continenten en oceanen
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding SEPA. KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding Inleiding: betalingen buitenland!  Op reis: cash en debetkaarten.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
5 Oriënteren en lokaliseren
Gemaakt door Lien Van Gucht en Rani Vandenbroeck
Even geen kinderen om me heen. Alleen maar genieten.
Voor navigatie in een zweefvliegtuig heb je nodig:
THEMA 1: Lokaliseren in het gradennet
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
een alfabetische lijst met alle plaatsnamen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Tekenen.
7 Even oefenen Opdracht 7.1 Opdracht 7.2 Opdracht 7.3 Opdracht 7.4
6 Het wereldgradennet 6.1 Breedteligging 6.2 Lengteligging
2 De kaart 2.1 Van luchtfoto naar kaart 2.2 Kaart en schaal
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
De schaal Hoe bereken je die?.
SAUTER NEDERLAND INDUTEQ 5 OKTOBER WAAR WE TE VINDEN ZIJN SAUTER OPEREERT INTERNATIONAAL EN IS DUS ALTIJD DICHTBIJ.
Europese Samenwerking
Herken je volgende situaties?
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
Cijfers Zorg en Gezondheid
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
Brugklas - Werkatlas Schaal.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Hoe werk je met een atlas?
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
De verschillende manieren van de wereld indelen
H.4 Inkomensverdeling Nederland is een van de landen ter wereld met een tamelijk gelijke inkomensverdeling Het gemiddelde inkomen kwam in 2012 uit op
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Het wereld-gradennet Extra werkblaadjes. Het wereld-gradennet Extra werkblaadjes.
De wereld verdeeld + sterrenkundige ligging
Landschappen en wereldkaart
Referentiekaart van bELGIË En europa
Duid het juiste land aan
Het gradennet Dries Wijckmans.
Paragraaf 2 Hoofdstuk 1 Australië.
Wijs me de weg ! Op speurtocht in je atlas Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Wijs me de weg ! Het noorden kwijt ? Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
Europa Mijn thuis.
Europa Mijn thuis.
Thema 1 Wie ben ik?.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Topografie Landen van Europa.
Les 7: Het gradennet op de wereldbol en de wereldkaart
Europa.
Focusthema 2: Wegwijs in de wereld
TECHNISCHE FICHE : De schaal berekenen.
Geld in Europa rekenen.
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Blok 1 Mijn eigen omgeving
Nederland en de rest van de wereld
Hoofdstuk 12 schaal. Hoofdstuk 12 schaal Paragraaf 12.1 Schaalverdeling.
Transcript van de presentatie:

Handleiding Werkboek Geogenie 1 thema 1 Landschap en kaart

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording rivier Akkers/weiden dorp bomen Bos/ heuvel Het landschap bestaat uit een grote rivierbocht rond akkers en weiden en een dorp. Op de voorgrond zien we veel bomen. M M N M N M N M M M b.v een beek is niet van de mens b.v. akker is niet altijd beplant b.v. enkel loods is voor opslag

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Horizontaal, de horizon is zichtbaar Verticaal, je ziet alles van boven Schuin, landschapselementen vooraan zijn groter dan achteraan Fig 1.4

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Op kaart 1 staan de landschapselementen groter voorgesteld dan op kaart 2

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Velden Gebouwen bos wegen kerk bomenrij Het is niet de bedoeling om alle gebouwen afzonderlijk te laten tekenen.

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording

Didactische verantwoording Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Mogelijks kan je gebruik maken van een park in de omgeving waarin soortelijke opdrachten kunne uitgevoerd worden. ZW NW ZO Hier moeten leerlingen zich inleven in een situatie. Ook in de klas kan je dit nabootsen. Laat de leerlingen de windstreken en tussenwindstreken aanbrengen op de wanden van de klas ZO ZO z O zw NO w N N NW

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Didactische wenk leerplan Wordt best aangeleerd met topografische kaarten uit de eigen omgeving Via een reeks van topografische kaarten van grootschalig naar kleinschalig – waarbij de eerste grootschalige kaart via een kader op de volgende kaarten wordt aangeduid – leren de leerlingen dat de gedetailleerdheid van de kaart vermindert en dat het voorgestelde gebied vergroot naarmate ze kleinschaliger is. polS: terreinwaarnemingen en kaartoefeningen leiden tot het inzicht in de verkleining van de werkelijkheid (= schaal) om deze op kaarten te kunnen voorstellen 100m 200m 300m 400m W-O = 17 cm = 1700 m = 1,7 km 200m 400m 600m 800m 400 m 30 m 20m 40m 60m 80m 40m 80m 120m 160m 9,5 cm = 380 m Om de afstand te meten tussen Sint-Truiden en Hasselt heb je de kaart nodig op 1/250000. Zie atlas De Boeck op p. 9 200 m 800m 18 km Uit het leerplan Met lijnschalen bepalen de leerlingen afstanden in eigen leefruimte, België en Europa. Wie de mogelijkheid heeft om op school in een ICT-omgeving te werken kan hier mooie opdrachten geven om deze doelstelling te realiseren. Zo kunnen leerlingen via de website van Gis-Vlaanderen afstanden bepalen tussen 2 punten. Dit kan bv. afstand huis – school zijn, afstand tussen 2 landschapselementen in de schoolomgeving, de afstand van de hele wandeling rond de school, …. 1/20000 1/250 000 1/10000 5 cm 2 cm 2cm

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Noordelijk halfrond Noord-Amerika Azië Europa Midden- Amerika nulmeridiaan Oostelijk halfrond Westelijk halfrond evenaar Afrika Zuid-Amerika Oceanië Zuidelijk halfrond Antarctica 25 °W 70° N We beperken ons best tot de aangegeven afrondingen van de lijnen die op kaart staan. 50°O 10°W 35° N

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording 3°E 4°E 5°E 6°E 51°N 50°N Kortemark Wichelen Zichem Gedinne

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording 290 km 65 km We bouwen de referentiekaart op met integratie van schaal en oriëntatie (Antwerpen) (Luik) Gent Namen Een referentiekaart van België opbouwen Gebruik naast de atlas of de wandkaart ook Google Earth om de afstanden te meten. De referentiekaart van België als parate kennis beheersen. E17 E40 Vlaams Gewest Brussels Hoofdstedelijk Gewest Correctie van de kaartopdracht – zie atlas Waals Gewest

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording Het is zeker niet de bedoeling om alle te kennen plaatnamen van Europa op de kaart te brengen. Bij een referentiekaart beperken we ons tot enkele oriënterende plaatsen (punten- lijnen –vlakken) Ook het zuiver kopiëren van plaatsnamen uit de atlas wordt vermeden door de selectie. Let op de plaats waar leerlingen op de kaart schrijven. Correctie: 3.1 Benoem 2 zeeën i.p.v. Drie in het westen van Europa. Bijkomende opdrachten zijn altijd mogelijk Onderzoek wijst uit dat leerlingen beter plaatsnamen onthouden als ze de namen direct op de kaart schrijven dan wel in een lijstje met cijfers noteren. Een referentiekaart van Europa opbouwen Skandinavië Baltische staten Balkan Iberisch Schierland Noordzee Zwarte zee Middellandse Zee Adriatische zee Oostzee Landen me tEuro Andorra België Duitsland Finland Frankrijk Griekenland Ierland Italië Luxemburg Nederland  Oostenrijk Portugal Spanje   Cyprus Estland Letland Litouwen Hongarije Slovenië  Barents Zee Ierse zee

Australië China Brazilië VS Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording We kozen hier voor een Mercatorprojectie omdat het rechthoekig gradennet behouden blijft wat de verdeling in halfronden toelaat. Bijkomende opdrachten zijn mogelijk zoals: Het benoemen van de meridianen en breedtecirkels De geografische coördinaten overbrengen van enkele steden met eenvoudige coördinaten zoals Caïro Wijzen op de voorstelling dat de oppervlakte van b;v. Groenland sterk is uitvergroot. Wijzen op de bijzondere voorstelling - hier is het noorden niet de bovenkant van de kaart. Australië China nulmeridiaan evanaar Brazilië VS

Eindtermen en leerplandoelen: Didactische verantwoording X ET 5 * De leerlingen leren spontaan de passende kaart raadplegen X X X Verenigd Koninkrijk Nederland Noorwegen De opbouw van de mentale kaart van Europa (kaart in het hoofd van de leerlingen) groeit geleidelijk aan door vormen te herkennen. Nu ook het schaalbegrip gekend is kan er rekening gehouden worde met de grootte van de voorstelling In deze oefening combineterne de leerlingen zowel atlasgebruik als schaalgebruik 6 4 10 970 km 305 km 1746 km België Oostenrijk Portugal 8 12 9 570 km 575 km 290 km Zwitserland Griekenland 1220 km 7 11 Italië 5 670 km 355 km