Meiden op het VMBO uit een gezin met een lage SES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Cursus B-Fit coach Dag 1.
‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden
Netwerk overgewicht Groningen 12 juli 2012 Hannie Poletiek
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Het is vandaag Girlsday!
OUDERINFORMATIEAVOND
Welkom in klas VP Mentoren:
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Presentatie Procedure naar het VO
Mentorproject Haarlem
Gezonde voeding.
Filmpje.
<Naam spreker en school/ gemeente
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Presentatie schoolsysteem
Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Technologie en Commercie Meisjes in de techniek Augustinus college A.H. Jonker.
Jeugd in beweging Weert 14 oktober 2013 Jeugd in beweging.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Door Jenny, Anni, Bas en Roel
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Gokverslaving.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
De weg naar het voortgezet onderwijs
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Een bewegingsbeleid op school
Datum Naam school Naam presentator
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Ouderavond locatie/data
Welkom in klas VQ Mentoren:
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Gastles: Maatschappelijke stage
Presentatie Locatie Lemmer
Voortijdig schoolverlaten
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
“GOEDE VOORNEMENS” NIET KUNNEN DOORZETTEN, HOE KOMT DIT NOU? BRIAN KOSTER TIMO VAN SAMBEECK.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Actieve & Gezonde Leefstijl
Basisschool Voortgezet onderwijs
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
JUIST GYM.
Duurzame inzetbaarheid
JUIST GYM.
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Basisschool Voortgezet onderwijs
Transcript van de presentatie:

Meiden op het VMBO uit een gezin met een lage SES Thomas van Hoorn Emke Heeres

Inhoud Doelgroepsanalyse Testen Interviews Advies Determinanten Facilitaire en belemmerende factoren Relatie doel en middel Testen Objectieve en subjectieve meetinstrumenten Interviews Met expert Met doelgroep Advies Interventieprogramma’s Relatie SGM’er met uitstroomprofiel

Doelgroepsanalyse

Doelgroep Leeftijdsgroep 12-16 jaar, onderzoek NISB, 59% beweegnorm (C.M. Bernaards & J.D. Slinger & S.M. Nauta, 2011) Slagingspercentage, 94.5% VMBO, 85% HAVO, 89% VWO (T. van Miltenburg(CBS), 2010) VMBO richting verdeling, 22% BB, 27% KB, 12% GL, 39% TL. (O. Sondermeijer, 2011) 60% NL op het VMBO, onderzoek RIVM (A.J. Schuit, 2010) Leefstijl van jongeren, opleidingsniveau, alcohol, drugs, roken en riskant seksueel gedrag, onderzoek RIVM. (C.T.M. Schrijvers & A..J. Schuit, 2010) Filmpje, verschil VMBO & Gymnasium Link youtube.

Determinanten BRAVO-factoren: Bewegen: 16% VMBO overgewicht, 59% haalt beweegnorm niet Roken: 24% van het VMBO rookt Alcohol: Algemeen meer als HAVO/VWO, 75% BINGO-drinkers VMBO - 50% VWO Voeding: Minder gezonden voeding, gezin lage SES Ontspanning: Veel vrije tijd, ontspanning (S.M. Nauta, 2011) ASE-model: Attitude: Invloed ouders, lage SES, negatief Sociale invloed: Verwachting andere, vriendinnen, belangrijke bij deze doelgroep Eigen effectiviteitsvermogen: Verwachting die je zelf hebt, liever tv/pc, geld DESTEP: Westen van het land, lage SES, technologisch, vroegtijdige schoolverlaters

Belemmerende factoren Sport is te duur: Lage SES, meer en meer Rol van de docenten: Overhalen om te sporten lukt niet Beweging voorzieningen: In kleine dorpen Sportverenigingen: Veel verplichtingen, duur Preventie over determinanten: Waarom sporten kinderen niet, informatie gezond bewegen en eten, interventies

Relatie tussen doel en middel Hoofdvraag: Hoe kunnen wij meiden van het VMBO uit een gezin met een lage SES meer laten sporten? Ons hoofddoel: Meer bewegen, kansen + verbeteringen Middel: Interessante interventies, advies Verschillende doel/middel relaties bij onze doelgroep: Doel: Gezonder, fitter, gezelligheid, sociale contacten etc. Middel: Sport zelf, interventie

Testen Objectieve meetinstrumenten Stappenteller Observatie Shuttleruntest / piepjestest Subjectieve meetinstrumenten Vragenlijsten/ enquête/ (diepte)interview

Interview expert Beschrijving expert Charlotte van Kruchten Praktijkschool de Bolster te Groningen, schoolmaatschappelijk werkster. Mee Groningen Opleidingen: HBO jeugdwelzijnswerk HBO gezinsbegeleiding Doelgroep Mee Groningen/ de Bolster Zwak sociale milieu, komt redelijk voor “Kinderen worden wakker, schinken 1 glas cola in en nemen 1 wit broodje en gaan ze naar school.” Kinderen komen via mentor VMBO’ers afstroming naar praktijkonderwijs

Interview expert Mening gezonde leefstijl Goed slapen, gezond ritme, goed ontbijten, eten mee naar school. “Wat de kinderen hier op school veel doen is naar de Albert Heijn gaan en een zak chips en energy drank halen.” Bij de Bolster; gym/ sportdagen en lessen over BRAVO Ernstige gevallen doorverwezen schoolarts Advies expert: Sporten is leuk Leerlingen veel in praktijk, geen informatie avonden Rol van de ouders

Interview doelgroep Beschrijving verloop interviews doelgroep Conclusie Gym is leuk 2 vd 3 sporten niet zelf Ze sporten op verschillende manieren: Door de weeks en in het weekend, paardrijden & fitness Ik loop wel eens hard Thuis met fitnesspullen Alle drie willen meer gymmen Wat doe je het liefst?

Interventieprogramma’s Sport en bewegen in de buurt. Doel Meer ervaring met sport Doelgroep: Jongeren in het voortgezet onderwijs met te weinig beweging Beschrijving: Via vragenlijst en fittest wordt een sport aangewezen Resultaat De helft gaat structureel meer sporten

Interventieprogramma’s Klaar voor de Start?! Zumba of Running Doel Verbeteren gezondheid/plezier/ sociale contacten Doelgroep: Lage SES/ Alleenstaanden/ Laaggeletterden/ Nieuwe Nederlanders Beschrijving: Groepsinterventie van 8 weken bestaande uit beweeglessen

Interventieprogramma’s Actieve gymles voor meisjes Doel: Verhogen van actief meedoen tijdens de gymles van meiden Doelgroep: Meisjes in het voortgezet onderwijs Beschrijving: In het actiefste deel van de les worden de jongens en meisjes gescheiden

Interventieprogramma’s Kijkje in de sport Doel: Meiden kennis laten maken met verschillende sporten Doelgroep: Meiden uit een gezin met een lage SES op het VMBO Beschrijving: Aanbieden van verschillende sporten zonder jongens Resultaat: Positievere kijk op sport, sociale contacten, drempels, daadwerkelijk sporten

Advies Met Havo/Vwo scholieren laten sporten Motivatie Luister naar de meiden, ga in gesprek Ouders Charlotte van Kruchten Meer bemoeienis vanuit de overheid

Relatie vakgebied en gekozen doelgroep Als beweeg en leefstijladviseur focus op gezondheidswaarde Meiden uit VMBO confronteren Beweeg en leefstijladviseur adviseert en stimuleert Je doelgroep staat centraal, jij als adviseur hebt invloed

Literatuurlijst http://www.netwerkinbeweging.nl/interventies/237 (C.M. Bernaards & J.D. Slinger & S.M. Nauta, 2011) (T. van Miltenburg(CBS), 2010) (O. Sondermeijer, 2011) (A.J. Schuit, 2010) (C.T.M. Schrijvers & A..J. Schuit, 2010) http://www.netwerkinbeweging.nl/interventies/237 http://www.loketgezondleven.nl/i-database/interventies/k/17715/ http://www.effectiefactief.nl/menukaart/index.php?p=973511&id=13 5 (Sprangers, 2013). (Sandra, 2008)

Vragen?