Over sluiting en sluitingsuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intervisie Woonhygiëne Toepassing Nieuwe gemeentewet
Advertisements

Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
van verdragsbepalingen
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De gemeentelijke overheid p
19 juni 2012 Dirk Van Heuven Gemeentelijke bevoegdheid en verplichtingen inzake de inzameling en ophaling van huishoudelijke afvalstoffen.
HORECA IN GENT EEN MOEILIJK EVENWICHT TUSSEN UITGAAN EN WONEN Hoe pak je geluidshinder aan?
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AMINAL **** Afdeling Milieuvergunningen SYMPOSIUM 5 DECEMBER 2001 SITUERING VLAREM door ing. François WAMBACQ Afdelingshoofd.
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
De Standaard, 21/02/2012 Discrepantie! VB: bioscoop!
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
GRIP HOUDEN EN/OF REGELREDUCTIE
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Foto: ondernemingsdossier.nl
Waterweg-Noord Non-alcoholzone G.H.J. van der Heiden Hoofd wijkpolitie Vergadering Commissie Samenleving en Bestuur d.d
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Grondwater & IJpelaar Bas Hoefeijzers Eric Willekens, mei 2011
Geoormerkte gelden Geoormerkte gelden zijn gelden die door derden zijn ingebracht in de OVW, waarbij het het doel is om met name genoemde projecten.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Trage wegen Drongen Op naar een netwerk. INLEIDING Tom Balthazar, schepen van Stadsontwikkeling, Wonen en Openbaar Groen Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Mijn Ogen.
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Studiedag afschakelplan Wegen en verkeer VVSG - Wegen en verkeer 1.Treinvervoer en spoorovergangen (NMBS/Infrabel) 2.Busvervoer (De Lijn) 3.Verkeerslichten.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Wijzigingen van het Vrijstellingenbesluit stedenbouwkundige vergunningen VVSG RvB 2 september 2015 Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker.
SLUITINGSBEVOEGDHEID BURGEMEESTER Artikel 174a Gemeentewet Antoinet den Dekker Directie Veiligheid December 2011.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Elektronisch versterkte muziek Dienst milieu en landbouw An Vandermoere Adjunct-milieuambtenaar 25/04/2016.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
12/12/ Overzicht  Inleiding  Nieuwe geluidsnormen: 3 categorieën geïntegreerd in VLAREM  Overzicht voorwaarden per geluidsniveau  Slotbeschouwingen.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Afkoppeling Haneveldlaan Gemeente Grimbergen Infovergadering
1 Gemeente Rijkevorsel: K : Wegen- en rioleringswerken in Looi – Looiweg - Smeel 14/06/2016.
Centrumplan Schaijk Informerende presentatie ten behoeve van de stand van zaken en stappenplan in de voorbereidende raadsvergadering van 22 juni 2010.
De lokale overheid als actor in de vermaatschappelijking van zorg Katrien Schryvers OCMW-voorzitter 20 mei 2016.
{ Oudesluis op het web. Oudesluis heeft ongeveer 750 inwoners 25 tot 45: 26% 45 tot 65: 33% 65 en ouder: 10% 2009.
Het omgevingsplan.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Regelgeving muziekactiviteiten STUDIE: Lokale implementatie en handhaving Lokaal handhaven Mechelen,
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Sturing op verbonden partijen
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Zonder signaalgevers, geen koers…
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Directie Veiligheid December 2011
Les 12 De regelscontroleren
Privacy en Leerplicht/RMC
Project Handvatten Omgevingsplan
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Privacy en Leerplicht/RMC
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

Over sluiting en sluitingsuren Geschreven door Tom Vander Beken

Tom Vander Beken Prof aan de universiteit Gent Doceert Rechten en Criminologie Expertise: studie van de stafrechtsbedeling

1. Inleiding Omschrijving besproken onderwerp: sluiting en sluitingsuren van dancings Bevoegdheden burgemeesters Wanneer en op welke manier mogen ze ingrijpen Standpunten Hof van Cassatie en Raad van State

2. Individuele maatregelen De Gemeentewet De Milieuwetgeving

2.1. De gemeentewet Artikelen 133, 134 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet verplichten de gemeente en de burgemeester de nodige maatregelen te treffen met het oog op het vrijwaren van de openbare orde. Artikel 135 van deze wet geeft hen de taak ‘te voorzien, ten behoeven van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen’. Dancings of cafés sluiten omdat zij teveel overlast veroorzaken is mogelijk doch dient gebaseerd te zijn op duidelijke aanwijsbare en aanvaardbare feiten.

2.2. De Milieuwetgeving Een inrichting met dansgelegenheid waarvan totale oppervlakte tussen de 100 en 300m² worden in de VLAREM-wetgeving als meldingsplichtige inrichting klasse 3 omschreven. De exploitant moet vooraf melding doen aan het College van Burgemeester en Schepenen als men hinderlijk beschouwende activiteiten gaat uitvoeren. Een inrichting met dansgelegenheid waarvan totale oppervlakte meer dan 300m² bedraagt wordt in de VLAREM-wetgeving en vergunningsplichtige klasse 2 genoemd. De exploitant moet over een milieuvergunning beschikken voor de activiteiten kunnne worden aangevat.

2.2. De Milieuwetgeving (vervolg) Indien een dansgelegenheid met oppervlakte tussen 100 en 300m² geëxploiteerd wordt in de strijd met de algemene en sectoriële voorwaarden kan de burgemeester deze laten sluiten. Indien een dansgelegenheid met oppervlakte tussen 100 en 300m² geen vergunning heeft of in strijd is met de vergunningsvoorwaarden kan de burgemeester deze laten sluiten.

3. Algemene maatregelen Invoeren van: Fase 1: regionaal sluitingsuur Fase 2: Algemeen sluitingsuur Dancings met oppervlakte < 100m² of gewone cafés worden in de Vlaamse milieuwetgeving niet als hinderlijke inrichtingen beschouwd en vallen dus niet onder het Vlaamse sluitingsuur.

4. Besluit Verwarrende toestand Algemeen sluitingsuur voor dancings maar geen algemeen sluitingsuur voor etablissementen wier toestand niet in de milieuwetgeving wordt geregeld. Sluitingsuur cafés afhankelijk van initiatieven van hun gemeente en meningsverschil tussen Hof van Cassatie en Raad van State

Bedankt voor u aandacht