Project erfgoededucatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Welkom in Leuven. Het stadhuis.. Leuven kent een gezellig centrum. Geniet van de vele terrassen.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Presentatie Procedure naar het VO
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
1.Geschiedenis tot nu toe. 2.Wat is er al voor elkaar? 3.Belemmeringen/kansen 4.En wat wenst u nu en hoe wilt u zich er voor inzetten? 5.Tenslotte…. Waar.
<Naam spreker en school/ gemeente
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Lesgeven en begeleiden
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Lorenzo Coene 1BaSW C. Auteurs  Laura Dorland  Jacomine de Lange.
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
Welkom.
Voortgezet technisch lezen
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Geschiedenisproject over de Griekse Oudheid voor de groepen 7 & 8
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Erfgoedproject voor kleuters
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Welkom op deze informatieavond
De Smoufelbeekhoeve Erfgoed en onderwijs KATHO Tielt Lien Goegebeur.
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Welkom in 3KC bij juf karen
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Erfgoed(educatie) in de basisschool!. Inhoud Wat is erfgoed? Soorten erfgoed Wat is erfgoededucatie? Erfgoededucatie als doel of middel Visie op erfgoededucatie.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
Praktische afspraken. 1) verder bouwen op tweede graad 2) voorbereiden op hoger onderwijs.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Presentatie: het wat en waarom van het Brabants VerkeersveiligheidsLabel.
De basis van ADSL: het constructivisme
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
RIDDERKLAS MEI WANNEER? Woensdag 20 mei t.e.m. vrijdag 22 mei 2015 WAAR? Vakantiecentrum ‘De Ceder’ Parijsestraat Deinze-Astene.
Jeannette van Nieuwkoop
A START SCHOOLJAAR GROEP 8: WELKOM OP DE TOP VAN KLIMOP Galactisch Goed PBS.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Word jij later ook een kunstenaar? Presentatie leergroep 2 Esther van Eeten, Ingrid Davits & Linda Versantvoort.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Thema Roos van Leary in de klas
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Digi(bord)boek project <titel project>
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Inspelen op Innovaties
Brief aan jezelf in de toekomst
Transcript van de presentatie:

Project erfgoededucatie Kim Vanhessche Studente Kleuteronderwijs 3BAKO Speurneuzen in het verleden

Inleidend woordje Korte voorstelling van mezelf

Overzicht theoretisch deel 1: Motivatie casestudy 2: Samenwerkingen erfgoed en onderwijs

1:Motivatie casestudy Omgevingsonderwijs Erfgoed als doel en als middel Meervoudige intelligentie volgens Gardner Bereiken van doelen

Omgevingsonderwijs Waarom omgevingsonderwijs? 1) Brengt de werkelijkheid terug naar de klas en is een goed middel tot vakoverschrijdend werken. 2) Is een manier om waardering voor en een band met de omgeving op te bouwen. 3) Dwingt tot actief en zelfstandig leren. De kinderen zullen zelf moeten waarnemen, vragen stellen, vergelijken, interpreteren, analyseren, reduceren,…

Erfgoed als middel en als doel Erfgoed als doel

Meervoudige intelligentie

Bereiken van doelen Ontwikkelingsplan Leerplannen OA’s Leerlijnen Leerplandoelen

3:Samenwerkingen erfgoed en onderwijs Samenwerkingen op lokaal vlak Overleg met schepen van cultuur en onderwijs van de gemeente Zwevegem Heemkundige kring ‘Mulnis’ Zwevegem Bespreking met directeur van basisschool Moen Verdiepen in het thema

Overzicht praktische deel Eigen project uitwerken Entree van het project Bagage Eigen werk Presentatie Kort videofragment

Eigen project uitwerken Methode volgens het handboek Hereduc: korte uitleg 1: Entree van het project 2: Bagage 3: Eigen werk 4: Presentatie

1: Entree van het project Inleiding in de klas kennismaken met: de koffer oude voorwerpen meneer Snorremans

2: bagage Bezoek aan het heemkundig museum in Moen Opdracht 1: Met ganzenpassen door het museum

2:bagage Bezoek aan het heemkundig museum in Moen Opdracht 2: Snaterlachen met foto’s

3: Eigen werk Foto’s bewerken met Tuxpaint Verleden Heden Toekomst Voorwerpen van toekomst bedenken Maken van een krantenartikel http://www.zelfkrantmaken.be

4: Presentatie: Enkele werkjes van de kleuters Heden verleden Toekomst

4: Presentatie: Enkele werkjes van de kleuters Heden verleden Toekomst

4: Presentatie

Kort videofragment

Besluit

Dankwoord Juf Charline en Juf Benedict van de vrije basischool Moen Bij deze wil ik enkele mensen bedanken voor de steun en de hulp doorheen het project Juf Charline en Juf Benedict van de vrije basischool Moen Mevrouw Sabine Rommens, gids van het heemkundig museum Moen Mevrouw Ann Cosaert, Schepen van onderwijs en cultuur Zwevegem Lectoren van het expertisecentrum KATHO Tielt Familie en vrienden voor hun steun en helpende handen

Dank u wel voor uw aandacht!

Zijn er nog Vragen?