Project erfgoededucatie Kim Vanhessche Studente Kleuteronderwijs 3BAKO Speurneuzen in het verleden
Inleidend woordje Korte voorstelling van mezelf
Overzicht theoretisch deel 1: Motivatie casestudy 2: Samenwerkingen erfgoed en onderwijs
1:Motivatie casestudy Omgevingsonderwijs Erfgoed als doel en als middel Meervoudige intelligentie volgens Gardner Bereiken van doelen
Omgevingsonderwijs Waarom omgevingsonderwijs? 1) Brengt de werkelijkheid terug naar de klas en is een goed middel tot vakoverschrijdend werken. 2) Is een manier om waardering voor en een band met de omgeving op te bouwen. 3) Dwingt tot actief en zelfstandig leren. De kinderen zullen zelf moeten waarnemen, vragen stellen, vergelijken, interpreteren, analyseren, reduceren,…
Erfgoed als middel en als doel Erfgoed als doel
Meervoudige intelligentie
Bereiken van doelen Ontwikkelingsplan Leerplannen OA’s Leerlijnen Leerplandoelen
3:Samenwerkingen erfgoed en onderwijs Samenwerkingen op lokaal vlak Overleg met schepen van cultuur en onderwijs van de gemeente Zwevegem Heemkundige kring ‘Mulnis’ Zwevegem Bespreking met directeur van basisschool Moen Verdiepen in het thema
Overzicht praktische deel Eigen project uitwerken Entree van het project Bagage Eigen werk Presentatie Kort videofragment
Eigen project uitwerken Methode volgens het handboek Hereduc: korte uitleg 1: Entree van het project 2: Bagage 3: Eigen werk 4: Presentatie
1: Entree van het project Inleiding in de klas kennismaken met: de koffer oude voorwerpen meneer Snorremans
2: bagage Bezoek aan het heemkundig museum in Moen Opdracht 1: Met ganzenpassen door het museum
2:bagage Bezoek aan het heemkundig museum in Moen Opdracht 2: Snaterlachen met foto’s
3: Eigen werk Foto’s bewerken met Tuxpaint Verleden Heden Toekomst Voorwerpen van toekomst bedenken Maken van een krantenartikel http://www.zelfkrantmaken.be
4: Presentatie: Enkele werkjes van de kleuters Heden verleden Toekomst
4: Presentatie: Enkele werkjes van de kleuters Heden verleden Toekomst
4: Presentatie
Kort videofragment
Besluit
Dankwoord Juf Charline en Juf Benedict van de vrije basischool Moen Bij deze wil ik enkele mensen bedanken voor de steun en de hulp doorheen het project Juf Charline en Juf Benedict van de vrije basischool Moen Mevrouw Sabine Rommens, gids van het heemkundig museum Moen Mevrouw Ann Cosaert, Schepen van onderwijs en cultuur Zwevegem Lectoren van het expertisecentrum KATHO Tielt Familie en vrienden voor hun steun en helpende handen
Dank u wel voor uw aandacht!
Zijn er nog Vragen?