Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Karina Smoor Kenneth Simson Martijn Klijn Murlyn Finsy
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Vaderschap na echtscheiding
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vechtscheidingen en partnergeweld
Verandering & Weerstand
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Het patchworkgezin: een nieuwe vorm van gezinsleven
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Voorstelling 6de leerjaar
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Opvoeden van drukke kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Opvoedingsondersteuning
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Gedragsveranderingen bij dementie
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Pedagogische interventie PEP-poli
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
De kracht van positief opvoeden
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Begeleiden van een zorgvrager
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Transcript van de presentatie:

Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ? Monique van den Dries Pedagoog Email; mvddries@zuwe.nl Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Indeling presentatie Kinderen en echtscheiding Mogelijke reacties op de echtscheiding; op verschillende leeftijden Bijbehorende adviezen aan ouders Het nieuw samengesteld gezin Mogelijke Valkuilen Mogelijke reacties van kinderen Adviezen aan ouders en stiefouders Monique van den Dries, Pedagoog

Kinderen en Echtscheiding Ingrijpend op alle leeftijden Reacties afhankelijk van de leeftijd, karakter en situatie Reacties komen het meest voor tot 1 jaar na de scheiding daarna horen ze af te nemen Ouders hebben behoefte aan informatie over het gedrag van hun kind en aan handvatten Monique van den Dries, Pedagoog

Reacties in de verschillende ontwikkelings fasen Baby tijd Peutertijd Jonge basisschoolleeftijd Oudere basisschoolleeftijd Puberteit Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Babytijd 0-1,5 jaar Ontwikkelingstaken Veilige hechting lichaamsbeheersing individuatie Risicofactoren Bedreiging hechtingsproces Bedreiging evenwichtige ontwikkeling Bedreiging kwaliteit van zorg Monique van den Dries, Pedagoog

Adviezen aan ouders Bedreiging hechtingsproces Zorg goed voor jezelf Zorg voor rust en regelmaat Beperkt aantal vaste verzorgers Beperk het aantal verblijfplaatsen van de baby Regelmatige korte contacten met de niet- verzorgende ouder Monique van den Dries, Pedagoog

Bedreiging ontwikkeling Voldoende gelegenheid tot contact met vader bevordert exploratie. Voldoende gelegenheid tot contact met moeder bevordert het gevoel van veiligheid en nabijheid Voorkom ruzie in aanwezigheid van de baby. Monique van den Dries, Pedagoog

Bedreiging kwaliteit van zorg Zorg voor een goede ondersteuning van ouders Mobiliseren netwerk van ouders Vaste, klein aantal verzorgers Aandacht voor spanning en stress bij ouders Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Peutertijd (1,5-4 jaar) Ontwikkelingstaken Exploratief spel Autonomie- ontwikkeling Soepele socialisatie Sekserol identificatie Taalontwikkeling Zindelijk worden Risicofactoren Angstig gedrag Terugval in ontwikkeling Onvoldoende interactie met ouder van hetzelfde geslacht Probleemgedrag loyaliteitsconflict Monique van den Dries, Pedagoog

Angstig Gedrag/ Probleem gedrag Periode van magisch denken Gevoel van onveiligheid schuldgevoelens Beperkte mogelijkheden om verdriet en angst te uiten Moeite met afscheid nemen Driftbuien, dwars gedrag Sociaal wenselijk gedrag Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Duidelijkheid over definitieve karakter van de scheiding Duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de ouders Voldoende aandacht en liefde voor het kind Duidelijkheid en structuur/ weekplanner Beloon gewenst gedrag Breng gevoelens onder woorden Wees alert op veranderend gedrag Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Loyaliteitsconflict Kind gaat partij kiezen Kind wil niet mee met niet -verzorgende ouder Kind laat zich negatief uit over de andere ouder Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen Loyaliteit Duidelijke afspraken over de omgangsregeling Kom afspraken na Blijf als ouders de regie voeren over het kind Maak geen ruzie in het bijzijn van de kinderen Laat je niet negatief uit over de ander Geef je kind toestemming om goed contact te hebben met de andere ouder Heb begrip en geduld met het gedrag van het kind Monique van den Dries, Pedagoog

Jonge basisschoolleeftijd (4-8 jaar) Ontwikkelingstaken Sociale vaardigheden Positief zelfbeeld Actieve leerhouding Schoolse vaardigheden Moreel besef zelfredzaamheid Risicofactoren Negatief zelfbeeld Depressieve gevoelens Terugslag in schoolprestaties Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Duidelijkheid over definitief karakter van echtscheiding Duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de ouders Voldoende aandacht en liefde voor het kind Voldoende positieve bevestiging Duidelijkheid scheppen over de rol van het kind Ruimte voor het uiten van emoties Nakomen van afspraken Monique van den Dries, Pedagoog

Oudere basisschoolleeftijd(8-12 jaar) Ontwikkelingstaken Sociale vaardigheden Positief zelfbeeld Actieve leerhouding Schoolse vaardigheden Moreel besef zelfredzaamheid Risicofactoren Het kiezen van partij Parentificatie Lichamelijke klachten Terugslag in schoolprestaties Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Geen negatieve uitspraken over de andere ouder Loyaliteit aan beide ouders bevorderen Betrokkenheid bij conflicten voorkomen Duidelijkheid over rol van het kind Belonen gewenst gedrag Neutrale plek als uitlaatklep Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Pubertijd (12-16 jaar) Ontwikkelingstaken Emotionele zelfstandigheid Omgang met eigen en andere sekse Seksuele identiteit Ontwikkeling eigen waarden systeem School/beroepskeuze Risicofactoren identiteitsverwarring Schuldgevoel Verstoring seksuele 0ntwikkeling Terugval in schoolprestaties Moeilijk accepteren van hulp Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog Adviezen aan ouders Steun en stabiliteit Ga het gesprek aan met het kind Ruimte voor de beleving van het kind Respecteer en heb vertrouwen Geef het goede voorbeeld Onderhouden van contact met beide ouders Monique van den Dries, Pedagoog

Het Nieuw samengestelde Gezin Een gezin dat ontstaat door hertrouw of samenwonen van partners van wie een of beiden reeds kinderen hebben uit een eerdere relatie (Lieve Vandemeulebroecke) Meerderheid van nieuw samengestelde gezinnen ontstaat na echtscheiding Een stiefgezin wordt nooit een kerngezin Monique van den Dries, Pedagoog

Monique van den Dries, Pedagoog 6 Valkuilen Verlies Verschil in Bloedband en Stiefband Verstoorde verwachtingen Verdeelde loyaliteiten Verschillende opvoedingsstijlen Verminderde controle (Samen op stap, Heybroek-Hessels en Overgaauw) Monique van den Dries, Pedagoog

Mogelijke reacties van kinderen Gevoelens van onzekerheid, onrust, verwarring en angst Rouw gevoelens; hoop dat ouders bij elkaar komen vervliegt Boosheid; zij moeten zich weer aanpassen. Angst voor verlies of verandering van relatie met biologische ouder Verzet tegen stiefouder Monique van den Dries, Pedagoog

Adviezen aan ouders en stiefouders Neem afstand van irreële verwachtingen Maak afspraken over de rol van de stiefouder Bouw aan een stevige relatie met de nieuwe partner Laat kinderen loyaal blijven Blijf praten met elkaar Zoek op tijd hulp Monique van den Dries, Pedagoog

Bedankt voor de aandacht Succes! Monique van den Dries, Pedagoog