September 2013 – 5 vwo – van der Capellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Leren in vijf dimensies
Meten met de multimeter
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Filosofie Op HAVO en VWO.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Wat is ‘goede’ wetenschap
Leer de namen van de noten 1
Lees- en Taalproblemen
“Een reis naar Licht”.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
De beslissingsboom bij de accountantscontrole Hans Blokdijk
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Peter Strawson.
Les 3 : 12 Oktober – 18 Oktober 2013 Offers HET HEILIGE HEILIGDOM Offers.
Leer de namen van de noten 2
Een biologisch onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
ANW - Kuhn paradigmawisseling
ANW - mythen & pseudowetenschap
Tussentijdse evaluatie
Logisch redeneren in wiskunde C
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
Wetenschappelijke methode
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Natuurkunde & Scheikunde
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Mijn eerste levensbehoefte is…
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
“De theorie van het inventief oplossen van problemen”
Vervanging vlinderkleppen Streefkerk
10 raadseltjes om jouw logica te testen !!!
De ontwikkeling van leven
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
VWO-2: Taal analyse.
uw kind begeleiden bij huiswerk
Proeftoets periode 1 4 havo.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Opdracht 1 beeldcultuur
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Een wetenschappelijke theorie?
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Darwin Charles Darwin ( ) 1831: 5-jarige wereldreis “The Beagle” 1859: “The origin of species” Uitgangspunt boek: Biologische/evolutionaire.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
10 raadseltjes om jouw logica te testen !!!
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

September 2013 – 5 vwo – van der Capellen ANW - Falsificatie

Lesdoel/lesonderwerp Falsificatie Lesdoel: Leerlingen weten wat falsificatie is en welke rol falsificatie speelt binnen de wetenschap en hoe dit toegepast kan worden.

Herhaling vorige les Wetten en theorieën Deductie Voorspellingen en Inductie verklaringen Feiten verkregen door waarnemingen Goed doorlopen

Helaas, was het maar zo simpel.. Waarnemingen hoeven niet te kloppen, ook al doe je ze zorgvuldig, want . . . 1. Je weet niet wat je niet waarneemt. 2. De waarneming is afhankelijk van de theorie. (M.a.w. :wat je waarneemt hangt af van wat je al weet.) 3. De theorie bepaalt het experiment Als iets zich aan je waarneming onttrekt mis je het ook niet. 2. Wat onbekend is wordt vaak verklaard door iets te zoeken waar het op lijkt. 3. Wat je wil onderzoeken moet je eerst bedacht hebben.

Gelukkig is er de logica, ter controle….. Ook de logica kan echter foute bevindingen opleveren: 1. Met kokend water en een theezakje kun je thee zetten. 2. Dit is kokend water. 3. Zakje er in, nu heb je thee. (Jammer, je zit op 3500m boven N.A.P) Water kookt op 3500 m. N.a.p al bij ongeveer 90 graden. Een ander leuk voorbeeld: 1. geen kat heeft negen staarten. 2. Eén kat heeft één staart meer dan geen kat. 3. Eén kat heeft 10 staarten.

Mogelijke oplossingen (1): waarschijnlijkheden? Dat kan, denk aan kansberekening: in 95% van de gevallen gaat het goed (of fout) Of niet, aan 50% kans dat het goed (of fout) gaat heb je niet veel. Aan ‘soms’ of ‘meestal’ heb je al helemaal niets. Waar ligt de grens tussen waarschijnlijk en onwaarschijnlijk? Dit hangt ook af van de consequenties.

Mogelijke oplossingen (2): Falsificationisme. Echt natuurwetenschappelijke wetten en theorieën zijn daarom zo geformuleerd dat ze falsificeerbaar zijn. D.w.z. ze moeten maar op één manier zijn op te vatten. Geen uitzonderingen toestaan. Staan juist geen waarschijnlijkheden toe.

De praktijk: Wetenschappers werken veel met theorieën waarvan ze weten dat: a: ze onzekerheden bevatten b: niet in alle gevallen opgaan c: niet iedereen het er mee eens is Twijfel zaaien 2.

Karl Popper (1902-1994) Falsificatie Wenen (1902-1937) Nieuw-Zeeland (1937-1946) Engeland (1946-1994) `universeel’ filosoof (weten-schap, politiek, geschiedenis, kennistheorie, ..) 9

Falsificatie `Zoeklicht-theorie’ (Popper) Waarnemingen worden altijd voorafgegaan door verwachtingen, gezichtspunten, vragen, problemen. Deze verlichten – als een zoeklicht, schijnwerper – een bepaald gebied, waardoor de wetenschapper (of een organisme) weet wát hij moet observeren. Licht kan je zicht ook beperken (buiten de luchtbundel)

Wanneer is een theorie gerechtvaardigd? Rechtvaardiging van theorie: Verificatie (wáár bevinden), confirmatie (bevestigen)

Falsificatie Een theorie `verifiëren’ …? Karl Popper: het is té gemakkelijk positieve voorbeelden te verzamelen Marxisten en psychoanalytici zien overal `confirmaties’ Staking: “bewijs voor theorie van klassenstrijd” Freuds Droomtheorie (zie reader) Probleem: geen precieze voorspellingen Vergelijk met horoscoop

Falsificatie - bevestiging In schema 1. als H, dan I 2. I Dus: H 1. Als hypothese (H) waar is, is toetsimplicatie (I) waar 2. I is waar  dus: H is waar Inductief juiste redenering Deductief ongeldige redenering: drogreden `Alle zwanen zijn wit’ (theorie, hypothese) 1. als deze theorie waar is, is de volgende zwaan die ik zie, wit 2. de zwaan is wit `Dus: de hypothese is waar’

Falsificatie - weerlegging In schema 1. als H, dan I 2. niet I  dus: niet H 1. Als hypothese (H) waar is, is toetsimplicatie (I) waar 2. Maar I is niet waar, dus: H is niet waar Deductief geldige redenering `Alle zwanen zijn wit’ (theorie, hypothese) 1. als deze hypothese waar is, is de volgende zwaan die ik zie, wit 2. de zwaan is zwart Dus: de hypothese is niet waar

Wanneer is een theorie gerechtvaardigd? Rechtvaardiging van theorie: Verificatie (wáár bevinden), confirmatie (bevestigen)

Falsificatie Lord Kelvin (vanaf 1860-er jaren) Afkoelende Aarde. Ouderdom max. 100 miljoen jaar. Latere berekening: ca. 24 miljoen jaar. Te kort voor evolutie. Darwin had geen antwoord, dus Evolutietheorie gefalsifieerd? Darwin had voor zijn evolutie (-theorie) een oude Aarde nodig.

Conclusie Je mag wel stellen dat de definitie van Wetenschap nogal afhankelijk is van wat je weet, maar ook van de tijd en de plaats waarin je leeft. Ook veel wetenschappelijke kennis heeft een sterk tijdelijk karakter. Wetenschappelijke kennis wordt lang niet altijd op correcte wijze gebruikt of toegepast. Ultieme twijfel

Heeft Wetenschappelijke kennis dan toch meerwaarde? (1) Ja, want ze is het resultaat van logisch denken op basis van een groot aantal zorgvuldige waarnemingen. Die gedaan zijn met behulp van de best beschikbare kennis en techniek. Die door anderen gecontroleerd zijn of kunnen worden. Waarom is wetenschap dan toch zo belangrijk?

Heeft Wetenschappelijke kennis dan toch meerwaarde? (2) Met als resultaat wetten en theorieën die zodanig zijn geformuleerd dat ze ‘falsificeerbaar’ zijn. Altijd openstaand voor aanpassing, vervanging en/of verbetering. vervolg