De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements


Hoofdstuk 10 Handel en Marketing
Marktvormen.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Marktvormen Economie.
Overheidsinterventie 2
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Vraagsturing en marktwerking
Oplossingsstrategieën
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht
Hoe komen producten tot stand?
Productiefactor Arbeid
Marketing presentatie
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
Hoeveelheidsaanpassing I
Midden in de wereld:.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Het geheel van vraag en aanbod
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Lesbrief Europa. Hoofdstuk 1: waar produceren Oorzaken internationale handel – Natuurlijke omstandigheden – Infrastructuur – Loonkosten/product M.b.v.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Midden in de wereld:.
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom havo 3..
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt Marktvormen De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt

Volkomen concurrentie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel veel homogeen aandelen veel = individu heeft geen invloed op de prijs homogeen: in ogen van de afnemers zijn de producten van alle aanbieders identiek. Herkenbaar:  producten diverse aanbieders hebben dezelfde prijs! vreemde valuta, ruwe olie transparante markt (iedereen beschikt over alle informatie) vrije toetreding

Onvolkomen concurrentie (1) monopolie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen monopolie 1 veel homogeen NS, MS Windows 1 = één aanbieder beheerst tenminste 80% van de markt Wettelijk monopolie: bij wet mag alleen de Staatsdrukkerij bankbiljetten maken Natuurlijk monopolie: bepaalde zeldzame grondstoffen (bijv. het metaal ‘lathaan’) Economisch monopolie: octrooi

Onvolkomen concurrentie (2) oligopolie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen oligopolie monopolie 1 NS, MS Windows enkele veel vooral heterogeen Mobiele telefonie enkele = een paar aanbieders beheersen tenminste 80% van de markt Geen prijsconcurrentie uit angst voor prijzenoorlog Product onderscheiden t.o.v. concurrentie: heterogeen Meeste consumentenartikelen

Onvolkomen concurrentie (3) monopolistische concurrentie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen monopolistische conc. oligopolie enkele vooral heterogeen Mobiele telefonie monopolie 1 NS, MS Windows veel veel heterogeen detailhandel Binnen bepaalde grenzen blijven klanten ‘hun bedrijf’ trouw. Reclame is belangrijk, omdat andere producenten sterk verwante producten aanbieden. Veel keuzemogelijkheden voor de consument

Samenvattend Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen monopolistische conc. heterogeen detailhandel oligopolie enkele vooral heterogeen Mobiele telefonie monopolie 1 NS, MS Windows Hoe lager in het schema, hoe groter de invloed van de producent op de prijs Markten waarbij de vragers beperkt zijn, worden nu niet behandeld

Invloed op de prijs Hoeveelheids- aanpasser Prijs- zetter