EEN KLEINE DRAMATURGIE Van video’s en zoekmachines
Overzicht
De scène De podia De regie De actie Overzicht
De scène
Hoe tekenen we het speelveld voor video-optimalisatie uit? Hoe scoren we met unieke video’s op Youtube of Google? De scène
De podia
2 mogelijke tactieken: Optimalisatie voor online videoplatformen zoals Youtube Optimalisatie van video op eigen site voor Google De podia
2 mogelijke sub-doelstellingen: Trafiektoename via werven van inbound links Trafiektoename via verbeterde posities en rich snippets De podia
Primaire doelstelling: conversie-optimalisatie De podia
De regie
Optimalisatie voor videoplatformen in #5 tips Sub-doelstelling: werven van inbound links
De regie Tip #1: zoekwoordonderzoek Evalueer zoekvolumes en competitieniveaus AdWords Keyword Suggestion Tool YouTube Keyword Suggestion Tool
De regie
Tip #2: bestandsnaam Vermijd betekenisloze, numerieke karakters Verwerk de geselecteerde zoekwoorden in de bestandsnaam Verkies sport-bloopers.movie boven movie mov
De regie Tip #3: titel, omschrijving en tags Verwerk de geselecteerde zoekwoorden in de titel, omschrijving en tags Beperk de omvang van de omschrijving tot 156 karakters Voeg aan de omschrijving een link naar de eigen website toe Wees niet te zuinig met tags en benader het onderwerp van de video vanuit verschillende invalshoeken
De regie
Tip #4: interactie Laat de publicatie van reacties op uw video toe Laat de publicatie van stemmen op uw video en reacties toe
De regie
Tip #5: inbedden Laat het inbedden van uw video op andere sites toe Maximaliseren van weergaves is cruciaal Breng uw abonnees op de hoogte
De regie
Optimalisatie van video voor eigen site in #5 tips Sub-doelstelling: verbeterde posities en rich snippets
De regie Tip #1: locatie Integreer video op webpagina met geselecteerde zoektermen Vermijd meerdere video’s op webpagina, maar voeg wel meerdere mediatypes toe (afbeeldingen, geluid, slideshow, thumbnails, etc.) Faciliteer indexatie van webpagina met video via optimalisatie van interne linkstructuur
De regie Tip #2: hosting Host video’s zelf of gebruik een betaalde hosting oplossing Vermijd enorm bandbreedte verbruik bij afspelen Vermijd het gebruik van videoplatforms als YouTube en Vimeo om rich snippets te verwerven
De regie Tip #3: inbedden Beperk het inbedden van de video’s tot de eigen site Verhoog de kans op rich snippets door inbedden te limiteren Houd zelf greep op de uniciteit van uw videocontent
De regie Tip #4: video sitemap Gebruik Google Webmaster Tools Video XML sitemap Faciliteert indexatie van video’s
De regie
Tip #5: inhoudstype Lengte en stijl spelen rol in beoordeling van video’s Langere speelduur garandeert geen rich snippets Kortere speelduur (< 30 sec) levert nooit rich snippets Vermijd al te commerciële of wervende toonzetting Zorg voor een informatieve verrijking
De actie
Belang van meetresultaten om actie te ondernemen Belang van correct analyseren en gepast reageren De actie
Metingen in YouTube Analytics Metingen in Google Webmaster Tools Metingen in Google Analytics De actie
Metingen in YouTube Analytics Weergaverapporten Betrokkenheidsrapporten Metingen in Google Webmaster Tools Metingen in Google Analytics De actie
Metingen in YouTube Analytics Metingen in Google Webmaster Tools Monitor termen en pagina’s in Google Video Search Consulteer negatieve en positieve wijzigingspercentages Metingen in Google Analytics De actie
Metingen in YouTube Analytics Metingen in Google Webmaster Tools Metingen in Google Analytics Stel duidelijke doelen in voor conversie-optimalisatie Configureer event tracking voor meting van video-interactie Integreer YouTube en GA data in een KPI dashboard Koppel Google Analytics aan uw Brand Channel De actie
Vragen?
Daan Goor – Web Intelligence Expert twitter.com/daangoor TEL. +32(0)